A külföldön kiállított áfamentes számlák után Magyarországon a taxis személyszállítóknak is meg kell fizetniük az általános forgalmi adót, tehát semmilyen kárt nem okozott a Bolt a magyar államkasszának – jelentette ki Pálffy Miklós, a Niveus Consulting Group együttműködő jogi partnere a taxisbotránnyal kapcsolatban. A szakértő szerint a vállalat felelőssége maximum abban lehet, hogy erről nem tájékoztatta a döntően alanyi adómentes taxisokat, de ez nem is a jogszabály által előírt feladata.

Budapest,,Hungary,-,April,12th,2023:,Bolt,Taxi,Sign,On
Fotó: Annabell Gsödl

A taxis belharc két héttel ezelőtt került a nyilvánosság elé, amikor az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) azt kérte a Fővárosi Önkormányzattól, hogy semmisítse meg a Budapesti Közlekedési Központ által a Bolt HTX Kft. részére adott jóváhagyó döntést a személytaxival végzett személyszállítási szolgáltatásról. Az OTSZ szerint a Bolt szabadjelző- és logóhasználata nem szabályos, és sérti a védjegyhasználat gyakorlatát, ám a BKK teljes mellszélességgel kiállt a Bolt mellett, és világossá tette, hogy nem vonja vissza a jóváhagyást.

Mi a versenytársak problémája a Bolt Taxi működésével?

A szabadjelző és a védjegy körüli cicaharc lényegtelen, az igazi ügy a Bolt adózása – erről beszéltek utóbb a Világgazdaságnak a taxis piac történéseit ismerő források.

Mint összefoglaló cikkünkben megírtuk, a Bolt Operations OÜ (korábbi nevén Taxify OÜ) egy észtországi társaság, amely az Uber Magyarországról való kivonulásakor jelent meg itthon. Egészen pontosan úgy, hogy szerződést kötött a Taxify Hungary Kft.-vel, jelenlegi nevén Bolt HTX Kft.-vel – ez a cég nem az észtek leánya, hanem magyar magánszemélyek tulajdonában áll. A vállalkozás megszerezte a megfelelő engedélyeket, és megkezdte a szolgáltatást taxiengedéllyel rendelkező sofőrökkel és szabályos, sárga autókkal.

Azonban a technikai hátteret az észt cég biztosítja az applikációjával, ezen keresztül fut a diszpécserszogáltatás, vagyis a megrendelések beérkezése és ezek kiküldése a taxisoknak. A Bolt HTX Kft. lényegében csak adminisztratív jellegű tevékenységet lát el, úgymint a taxisok beléptetése, ellenőrzése vagy marketingfeladatok elvégzése.

Az üzletmenet a piac több, a neve elhallgatását kérő szereplője szerint jogellenes – továbbra is hangsúlyozzuk, hogy a piacvezető Bolt versenytársairól van szó –, mert ezzel a Bolt HTX kiszervezte az engedélyét Észtországba. 

A riválisok már-már aggódnak a Bolt taxisaiért

Hétfői közleményében kilenc taxitársaság, többek között a Főtaxi és a 6×6 Taxi azt írja, hogy a jogszabályok szerinti működés és a pártatlanul szabályozott egyenlő verseny mellett foglal állást. Szerintük a védjegyeknél súlyosabb a Bolt HTX  számlázási gyakorlata, amelyben az engedélyezett tevékenységét nem maga végzi, hanem külföldi partnerének gyakorlatilag kiszervezi, hogy az uniós adószabályozást kihasználva látszólag kedvezőbb feltételeket biztosítson a vele szerződött személyszállítóknak.

Az, hogy ez az előny csak látszólagos, vagyis az áfamentes számlák után idehaza a taxis személyszállítónak kell megfizetni az áfát, elsőre nem feltétlenül lesz világos az egyébként jellemzően alanyi adómentes, a bevallások rejtelmeiben nem különösebben jártas taxis számára

– áll a közleményben, amely azt állítja, hogy erre éveken keresztül nem hívta fel megfelelően a figyelmet a Bolt.

A támadó fél most abban bízik, hogy „az adóhatóság átfogó vizsgálata gondoskodik a jogszerű állapot helyreállításáról”. A Világgazdasághoz került dokumentumok azt bizonyítják, hogy május közepén tett közös feljelentést szinte minden hazai taxistársaság ismeretlen tettes ellen, a beadványt az Országos Rendőr-főkapitánysághoz, a Központi Nyomozó Főügyészséghez, a Pénzügyminisztériumhoz, a Közép-magyarországi Bűnügyi Igazgatóságához, a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Irodájához, valamint az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz is eljuttatták.

Mit tehetnek a Bolt taxisai?

Korábbi cikkünkben is kiemeltük: önmagában az, hogy a taxitársaság működése miatt feljelentést tettek a piaci riválisai, még nem bizonyít semmit, már csak azért sem, mert

a Bolt szerint mindössze arról van szó, hogy a versenytársak megpróbálják kiszorítani, mint a piac legnagyobb szereplőjét.

Pálffy Miklós mindenesetre azt írta, hogy alanyi adómentes személynek is áfafizetési kötelezettsége van itthon abban az esetben, ha külföldről szolgáltatást vesz igénybe, tehát például jutalékot fizet a külföldi Boltnak.

„Egy példával illusztrálva: tételezzük fel azt, hogy a Bolt 25 százalék jutalékot számláz, a taxis 100 forintot kér az útért. Ez azt jelenti, hogy a külföldi Bolt kiállított egy számlát 25 forint jutalékról, amit a taxis ki is fizetett, de ezt követően 6,75 forint áfát még be kellene fizetnie az államkasszába, tehát az államkasszát nem rövidítik meg” – mutatott rá az adószakértő, aki felhívta az érintettek figyelmét az áfafizetési kötelezettségre, és azt javasolta, ha bizonytalanok, kérjék könyvelő segítségét.