Miközben a norvég Oda és a török Getir éppen kivonul a német online élelmiszer-kiskereskedelmi piacról, a nálunk Kifli.hu néven ismert cseh Rohlik (rohlíky=kifli) teljes pályás letámadást indított az egyik legfizetőképesebb európai fogyasztói piacon, azaz Németországban, és jó úton halad afelé, hogy a következő 12 hónapban végre nullszaldós legyen.
![LUS_2673 Kifli](https://cdn.vg.hu/2024/05/jmRbuct34zVgKHamafM0Dkjak09fVqdwC3zI4Mz_hnw/fit/1200/800/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2E3Yzk5MmQ0MGQ3MDQzOGM5ZTMzODlkMTRlNWY3MWEz.jpg)
A következő években 15 várost hódítana meg a cseh Kifli
„Néhány éven belül a közép-európai és a német anyanyelvű országok így
- Németország,
- Ausztria,
- és Svájc
piacán is vezetővé válunk, és jöhet a tőzsdére lépés is” – mondta a Reutersnek magabiztosan Tomas Cupr alapító-vezérigazgató. A már három évvel ezelőtt is több mint egymilliárd dollárra értékelt vállalat, amely Knupsr.de név alatt működik Németországban – áprilisban kezdte a kiszállításokat Berlinben, miután 2021-ben Münchenben, 2022-ben Frankfurtban startolt el.
Célunk, hogy a következő néhány évben további 15 német várossal bővüljön a hálózatunk, miközben egyre közelebb kerülünk a tőzsdei bevezetéshez is
– mondta Cupr a múlt hónapban a Rohlik prágai székhelyén adott interjúban.
„Legközelebb Hamburgot vesszük be, a fél szemünk már Németország tengeri kapuján van, azután azonban újabb forrásokat kell bevonnunk a további terjeszkedéshez” – tette hozzá.
Tavaly egyébként a Rohlik néhány tízmillió eurós nyereséget ért el a cseh piacon, ahol 2014-ben kezdte tevékenységét. Magyarországon is termelt már némi profitot, de a németországi terjeszkedés költségei miatt összességében mintegy 20 millió eurót égetett el a csoport.
Automatizálta elosztó központjait a cseh cég
A vásárlóit gyors kiszállítással és a helyben beszerzett termékek széles választékával megcélzó online élelmiszerbolt a hatékonyság növelése és a szállítási lehetőségek bővítése érdekében az elmúlt időszakban elosztó központjainak automatizálására is költött.
Elemzők szerint is kitárult Németország kapuja a csehek előtt. Ráadásul hatalmas lehetőség kínálkozik a Kifli előtt, mivel a németeknek csak mintegy 2 százaléka rendel rendszeresen online élelmiszereket, szemben a britek mintegy 8 százalékával.
A Statista adatai szerint a német e-élelmiszer-piac forgalma idén várhatóan meghaladja a 9 milliárd dollárt, és évi több mint 13 százalékos növekedéssel kecsegtet, így 2029-re elérheti a 17 milliárd dollárt.
A német online élelmiszerpiac az egyik nagy lemaradó Európában
– mondta a brit hírügynökségnek Arhi Kivilahti, az ADA Insights piacelemző cég kiskereskedelmi szakértője.
![20201215 Budapest kifli.hu futár házhozszállítás élelmiszer-szállítás bevásárlásFotó: Kallus György LUS Világgazdaság VGg](https://cdn.vg.hu/2024/05/Y7n1yU4z5j7VNTMc-6XHUll5qb6WFaCYquyKZ4kavSI/fit/1200/800/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzM3NDZiODMzMzU1MDRkYzNhYjllMDRkOWJlZDkyMzhl.jpg)
Fehér folt Európa közepén
Van egy hatalmas fehér folt Európa közepén, ahol amúgy hatalmas sűrűségben élnek a jómódú fogyasztók
– fűzte hozzá. A német kiskereskedelmi óriások, mint a piacvezető Edeka vagy a Rewe és az Aldi, ugyan kisebb-nagyobb kampányokat indítottak az online vásárlások felfuttatására, de az elemzők szerint alapvetően másodlagos szolgáltatásként tekintenek rá, hogy a vásárlói hűséget építsék.
A széttöredezett online piacot a Rewe vezeti, a bevételei azonban az egymilliárd eurót sem érik el. A Rewét a részvényeseitől – köztük a Bill és Melinda Gates Alapítványtól – januárban 355 millió eurót begyűjtő holland Picnic kevesebb mint félmilliárdos éves bevétellel követi.
Eközben a Rohlikban 593 millió dolláros tőkeemelést hajtottak végre vezető kockázatitőke-befektetők, köztük az Index Ventures, a Partech és a belga Sofina. Elemzők szerint ez a két cég a legesélyesebb versenyző, amely harcba szállhat a piacvezetésért az ágazatban. A Picnic inkább az árérzékeny, a Rohlik pedig a nagyvárosi, tehetősebb vásárlók körében számíthat sikerre.