
A Sony két évtizede nem szárnyalt ilyen magasan
Az elmúlt két és fél évtized meglehetősen nehéz volt a 78 éves Sony számára: lemaradt a mobiltelefon-forradalomról, és bár a PlayStation nyereséges volt, más elektronikai termékek gyártási költségei emelkedtek, miközben a kereslet csökkent, a streamingvilág fejlődése viszont új löketet ad a vállalatnak és megpróbál átállni a hagyományos fogyasztói elektronikai vállalatból egy eredeti tartalmakat és szórakoztatóipari termékeket előállító céggé. Ez a stratégia pedig annyira működik, hogy az elmúlt három évben a Sony részvényei elkezdtek kilépni egy évtizedekig tartó mélypontról.

A Sony részvényárfolyama Japánban nemrégiben elérte az első rekordmagasságot 2000 márciusa óta, ami azt jelzi, hogy a befektetők jelenleg bíznak abban, hogy a cég még nyereségesebbé tudja tenni játékportfólióját és fejlessze szórakoztatóipari ágazatát – mondta Damian Thong, a Macquarie kutatási elemzője a CNN-nek. Az elemző szerint
a Sony elsődlegesen szórakoztatóiparból származó nyereséget termel, ideértve a játékokat, a zenét és a televíziót és filmeket.
A Sony Interactive Entertainment – amely a PlayStationt gyártja – mellett a hatalmas Sony Grouphoz tartozik a Sony Pictures is, ami például a Pókember-animációsfilmeket készíti, valamint több élőszereplős szuperhősfilmet, melyek közel nem olyan sikeresek, mint az animációk.
Több lábon áll a szórakoztatóipar
A Sony igyekszik kihasználni leányvállalatai közötti szinergiákat, hogy eredeti szórakoztató tartalmat állítson elő a fogyasztók számára: ennek példája a rengeteg díjat és elismerést bezsebelő The Last of Us sorozat, ami eredetileg PlayStation-exkluzív videójátékként jelent meg és 2023-ban készített belőle élőszereplős feldolgozást az HBO. Mivel a Sony nem rendelkezik saját streaminghálózattal, szellemi tulajdonának és eredeti tartalmának licencelése a stratégiája része, hogy felvegye a versenyt az olyan streamingóriásokkal, mint a Netflix, a Disney+ és az Amazon Prime Video.
A márciusban véget ért utolsó pénzügyi évben a Sony szórakoztatóipari üzletága a teljes bevétel 60 százalékát tette ki.
Ez kétszerese az egy évtizeddel korábbi aránynak. Viszont a Sony a konzolüzletágon túl is próbál fejlődni a játékok terén, új közönséget és terjesztési módszereket keresve. Thong szerint a Sony jelenleg jó úton halad abban, hogy már nem csak PlayStation-exkluzív játékokat jelentet meg – ezt jól példázza a Helldivers 2. sikere, ami még a The Game Awardson a legjobb többszereplős játék és a legjobb folyamatosan frissülő játék díját is elnyerte.
Voltak azonban nagy bukások is:
- a Concord videójáték megjelenése,
- és a Sony Pictures legújabb Pókember-univerzumának filmje idén csúfos kudarcot vallottak.
Ezeket nem csak a játékosok és nézők, hanem a kritikusok is annyira leminősítették, hogy a cégnek nem maradt más választása, mint hogy teljesen leállítsa a Concord szervereit, és valószínűleg eladja a Pókember-jogokat a Marvelnek. Elemzők szerint ezek viszont nem akkora veszteségek, melyek meg tudnák ingatni a vállalatot.
Az egyik legnépszerűbb japán videójáték-kiadóra fáj a Sony foga
A Sony nem mást szemelt ki magának, mint a japán FromSoftware játékfejlesztő stúdiót, amelynek olyan sikerjátékokat köszönhetünk, mint a Demon’s Souls, a Dark Souls-trilógia, a Bloodborne – amelynek a ráncfelvarrására évek óta áhítoznak a játékosok –, a Sekiro és az Elden Ring, amely tengernyi díjat és elismerést zsebelt be. Viszont nem csak a stúdiót, hanem az azt birtokló Kadokawa kiadóóriást is megszerezné.
Azóta mindkét cég megerősítette, hogy valóban zajlanak ilyen tárgyalások, de részleteket nem árultak el.




