Az elmúlt két és fél évtized meglehetősen nehéz volt a 78 éves Sony számára: lemaradt a mobiltelefon-forradalomról, és bár a PlayStation nyereséges volt, más elektronikai termékek gyártási költségei emelkedtek, miközben a kereslet csökkent, a streamingvilág fejlődése viszont új löketet ad a vállalatnak és megpróbál átállni a hagyományos fogyasztói elektronikai vállalatból egy eredeti tartalmakat és szórakoztatóipari termékeket előállító céggé. Ez a stratégia pedig annyira működik, hogy az elmúlt három évben a Sony részvényei elkezdtek kilépni egy évtizedekig tartó mélypontról.
A Sony részvényárfolyama Japánban nemrégiben elérte az első rekordmagasságot 2000 márciusa óta, ami azt jelzi, hogy a befektetők jelenleg bíznak abban, hogy a cég még nyereségesebbé tudja tenni játékportfólióját és fejlessze szórakoztatóipari ágazatát – mondta Damian Thong, a Macquarie kutatási elemzője a CNN-nek. Az elemző szerint
a Sony elsődlegesen szórakoztatóiparból származó nyereséget termel, ideértve a játékokat, a zenét és a televíziót és filmeket.
A Sony Interactive Entertainment – amely a PlayStationt gyártja – mellett a hatalmas Sony Grouphoz tartozik a Sony Pictures is, ami például a Pókember-animációsfilmeket készíti, valamint több élőszereplős szuperhősfilmet, melyek közel nem olyan sikeresek, mint az animációk.
A Sony igyekszik kihasználni leányvállalatai közötti szinergiákat, hogy eredeti szórakoztató tartalmat állítson elő a fogyasztók számára: ennek példája a rengeteg díjat és elismerést bezsebelő The Last of Us sorozat, ami eredetileg PlayStation-exkluzív videójátékként jelent meg és 2023-ban készített belőle élőszereplős feldolgozást az HBO. Mivel a Sony nem rendelkezik saját streaminghálózattal, szellemi tulajdonának és eredeti tartalmának licencelése a stratégiája része, hogy felvegye a versenyt az olyan streamingóriásokkal, mint a Netflix, a Disney+ és az Amazon Prime Video.
A márciusban véget ért utolsó pénzügyi évben a Sony szórakoztatóipari üzletága a teljes bevétel 60 százalékát tette ki.
Ez kétszerese az egy évtizeddel korábbi aránynak. Viszont a Sony a konzolüzletágon túl is próbál fejlődni a játékok terén, új közönséget és terjesztési módszereket keresve. Thong szerint a Sony jelenleg jó úton halad abban, hogy már nem csak PlayStation-exkluzív játékokat jelentet meg – ezt jól példázza a Helldivers 2. sikere, ami még a The Game Awardson a legjobb többszereplős játék és a legjobb folyamatosan frissülő játék díját is elnyerte.
Voltak azonban nagy bukások is:
Ezeket nem csak a játékosok és nézők, hanem a kritikusok is annyira leminősítették, hogy a cégnek nem maradt más választása, mint hogy teljesen leállítsa a Concord szervereit, és valószínűleg eladja a Pókember-jogokat a Marvelnek. Elemzők szerint ezek viszont nem akkora veszteségek, melyek meg tudnák ingatni a vállalatot.
A Sony nem mást szemelt ki magának, mint a japán FromSoftware játékfejlesztő stúdiót, amelynek olyan sikerjátékokat köszönhetünk, mint a Demon’s Souls, a Dark Souls-trilógia, a Bloodborne – amelynek a ráncfelvarrására évek óta áhítoznak a játékosok –, a Sekiro és az Elden Ring, amely tengernyi díjat és elismerést zsebelt be. Viszont nem csak a stúdiót, hanem az azt birtokló Kadokawa kiadóóriást is megszerezné.
Azóta mindkét cég megerősítette, hogy valóban zajlanak ilyen tárgyalások, de részleteket nem árultak el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.