BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Nio Firefly

A Fireflyjal robbantana az európai elektromosautó-piacon a Nio

Európába hozza első elektromos minijét a Nio, igaz, a menet közben bevezetett uniós büntetővámok késleltetik az új modell itteni karrierjét, melyre csak a tavaszi kínai start után kerülhet sor. A Nio úgy hirdeti a Fireflyt, mint ami kisebb, mint egy Smart, de okosabb, mint egy Mini.

Hivatalosan is bejelentették a Nio harmadik almárkájának első tagját, amellyel Európa elektromosautó-piacán is meg szeretne jelenni – előbb-utóbb. Az új generációs kínai autógyártók élvonalába tartozó Nio méreteikben alsó kategóriát képviselő villanyautókat tervez a piacra dobni a Firefly-portfólió keretén belül, igaz, ezek árban azért vélhetően nem a belépőszintet képviselik majd, hiszen deklaráltan a Mercedes csoporthoz tartozó Smartot és a BMW csoport Mini márkáját tekinti riválisának a Nio. 

Nio Firefly
Tavaly tavaszi kép a Nio akkor még inkognitóban járó kisautójáról, a Fireflyról / Fotó: Cnevpost

A Firefly almárkát december 21-én, az éves Nio-napon mutatta be az autógyártó, akkortól vesznek fel megrendeléseket a Nio hefeji gyárából kikerülő autókra 148 800 jüanos, azaz átszámítva 8,035 millió forintos áron. Az elektromos Mini ezzel szemben 11,28, a Smart #1 pedig 8,365 millió forintnyi összegbe kerül.

A Nio terveit átírta az uniós büntetővám

A Firefly márkával a Nio a kezdetektől fogva a globális piacot akarta megcélozni, ám amíg a program két évvel ezelőtti beindításakor még 10 százalékos vámmal lehetett kínai elektromos autókat az Európai Unióba exportálni, addig tavaly július óta a Nio esetében már 30,7 százalék a közteher, ami lényeges különbség. 

A Nio azt tervezte, hogy Európában viszi elsőként piacra a Fireflyt, 

de megváltoztatta a tervét, s a modell értékesítését Kínában kezdi meg. A Firefly almárkáért felelős elnök, Daniel Jin azonban ígéretet tett arra, hogy ha negyedéves csúszással is, de Európában is kapható lesz a Firefly.

Erről az első modellről a hét végén küldték be a dokumentációt a hatósági engedélyezési szerepkört ellátó ipari és információtechnológiai minisztériumhoz. Az anyag nyilvánosságnak szánt része meglehetősen tömör, a jármű alapvető specifikációját tartalmazó adatok egy lapra felfértek. 

Nio Firefly
Kissé bizarr a fizimiska, de szerethető – állítják a Niónál / Fotó: Nio

Minden egyes új jármű esetében ezt a procedúrát kell végigvinni, mi több, az átláthatóság jegyében a nagyközönségnek is joga van elmondania a véleményét az adott járműről, s az engedélyt ezt is mérlegelve adja ki a szakhatóság. A „közmeghallgatásra” jellemzően egy hetet adnak, ez a Nio esetében pénteken jár le.

A közzétett adatok szerint az első, ötüléses, NAL7000BSEVY1 kódnéven futó Firefly

  • hosszúsága 4003 milliméter,
  • szélessége 1781 milliméter,
  • magassága 1557 milliméter,
  • tengelytávja 2615 milliméter,
  • tömege 1492 kilogramm,
  • maximális sebessége pedig 150 kilométer per óra lesz.

A magyarra fordítva Szentjánosbogár nevet viselő elektromos autót egyetlen, 105 kilowattos, saját gyártásban készülő motor hajtja, amely az ehhez szükséges energiát a Sunwoda lítium-vasfoszfát (LFP) akkumulátorából nyeri. 

Nio akkucseretelep
Ilyen cseretelepeken kap frissen töltött akkumulátort a Firefly is / Fotó: AFP

Azt egyébként nem szokás feltüntetni, hogy mely cégtől származik a telep, ezt a tragikus akkumulátortüzek miatt Dél-Koreában törvénytervezettel próbálják nyilvánossá tenni. A Hyundai és a Kia már magától közli, mely modelljükben milyen akkupakk van.

Az 1997-ben alapított Sunwoda mobilakkugyártóként szerzett nevet magának – a cég az Apple eszközeihez szállított akkumulátorokat –, majd 2008-tól kezdődően magasabb kategóriában, a járműiparban is megvetette a lábát. 

A Sunwoda lett a házi akkubeszállító 

Az ezt az üzletágat képviselő Sunwoda Electric Vehicle Batteryben 2022-ben történt tőkeemelés, s ebben William Li, a Nio alapító-vezérigazgatója is részt vett, szorosabbra fűzve a Nio és a Sunwoda kapcsolatát. Amely olyan szoros lett, hogy a Nio végül „dobta” korábbi beszállítóit, így kegyvesztett lett a helyi piac első három helyezettje, 

a CATL,

a BYD

és a CALB is.

A Sunwoda neve Magyarországon sem ismeretlen, a cég mintegy 580 milliárd forint értékű beruházással Nyíregyházán építi fel első európai üzemét. 

A decemberi adatok szerint Kína nyolcadik legnagyobb akkugyártója olyan LFP-telepeket szállít a Fireflyhoz, amelyeket a Nio konténerállomásain pár perc alatt frissre lehet majd cserélni. Kínában már 3000 ilyen csereállomás működik, az európai piacra ezeket az egységeket a Nio biatorbágyi bázisán szerelik össze.


 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.