
A Fireflyjal robbantana az európai elektromosautó-piacon a Nio
Hivatalosan is bejelentették a Nio harmadik almárkájának első tagját, amellyel Európa elektromosautó-piacán is meg szeretne jelenni – előbb-utóbb. Az új generációs kínai autógyártók élvonalába tartozó Nio méreteikben alsó kategóriát képviselő villanyautókat tervez a piacra dobni a Firefly-portfólió keretén belül, igaz, ezek árban azért vélhetően nem a belépőszintet képviselik majd, hiszen deklaráltan a Mercedes csoporthoz tartozó Smartot és a BMW csoport Mini márkáját tekinti riválisának a Nio.

A Firefly almárkát december 21-én, az éves Nio-napon mutatta be az autógyártó, akkortól vesznek fel megrendeléseket a Nio hefeji gyárából kikerülő autókra 148 800 jüanos, azaz átszámítva 8,035 millió forintos áron. Az elektromos Mini ezzel szemben 11,28, a Smart #1 pedig 8,365 millió forintnyi összegbe kerül.
A Nio terveit átírta az uniós büntetővám
A Firefly márkával a Nio a kezdetektől fogva a globális piacot akarta megcélozni, ám amíg a program két évvel ezelőtti beindításakor még 10 százalékos vámmal lehetett kínai elektromos autókat az Európai Unióba exportálni, addig tavaly július óta a Nio esetében már 30,7 százalék a közteher, ami lényeges különbség.
A Nio azt tervezte, hogy Európában viszi elsőként piacra a Fireflyt,
de megváltoztatta a tervét, s a modell értékesítését Kínában kezdi meg. A Firefly almárkáért felelős elnök, Daniel Jin azonban ígéretet tett arra, hogy ha negyedéves csúszással is, de Európában is kapható lesz a Firefly.
Erről az első modellről a hét végén küldték be a dokumentációt a hatósági engedélyezési szerepkört ellátó ipari és információtechnológiai minisztériumhoz. Az anyag nyilvánosságnak szánt része meglehetősen tömör, a jármű alapvető specifikációját tartalmazó adatok egy lapra felfértek.

Minden egyes új jármű esetében ezt a procedúrát kell végigvinni, mi több, az átláthatóság jegyében a nagyközönségnek is joga van elmondania a véleményét az adott járműről, s az engedélyt ezt is mérlegelve adja ki a szakhatóság. A „közmeghallgatásra” jellemzően egy hetet adnak, ez a Nio esetében pénteken jár le.
A közzétett adatok szerint az első, ötüléses, NAL7000BSEVY1 kódnéven futó Firefly
- hosszúsága 4003 milliméter,
- szélessége 1781 milliméter,
- magassága 1557 milliméter,
- tengelytávja 2615 milliméter,
- tömege 1492 kilogramm,
- maximális sebessége pedig 150 kilométer per óra lesz.
A magyarra fordítva Szentjánosbogár nevet viselő elektromos autót egyetlen, 105 kilowattos, saját gyártásban készülő motor hajtja, amely az ehhez szükséges energiát a Sunwoda lítium-vasfoszfát (LFP) akkumulátorából nyeri.

Azt egyébként nem szokás feltüntetni, hogy mely cégtől származik a telep, ezt a tragikus akkumulátortüzek miatt Dél-Koreában törvénytervezettel próbálják nyilvánossá tenni. A Hyundai és a Kia már magától közli, mely modelljükben milyen akkupakk van.
Az 1997-ben alapított Sunwoda mobilakkugyártóként szerzett nevet magának – a cég az Apple eszközeihez szállított akkumulátorokat –, majd 2008-tól kezdődően magasabb kategóriában, a járműiparban is megvetette a lábát.
A Sunwoda lett a házi akkubeszállító
Az ezt az üzletágat képviselő Sunwoda Electric Vehicle Batteryben 2022-ben történt tőkeemelés, s ebben William Li, a Nio alapító-vezérigazgatója is részt vett, szorosabbra fűzve a Nio és a Sunwoda kapcsolatát. Amely olyan szoros lett, hogy a Nio végül „dobta” korábbi beszállítóit, így kegyvesztett lett a helyi piac első három helyezettje,
a CATL,
a BYD
és a CALB is.
A Sunwoda neve Magyarországon sem ismeretlen, a cég mintegy 580 milliárd forint értékű beruházással Nyíregyházán építi fel első európai üzemét.
A decemberi adatok szerint Kína nyolcadik legnagyobb akkugyártója olyan LFP-telepeket szállít a Fireflyhoz, amelyeket a Nio konténerállomásain pár perc alatt frissre lehet majd cserélni. Kínában már 3000 ilyen csereállomás működik, az európai piacra ezeket az egységeket a Nio biatorbágyi bázisán szerelik össze.





