BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bejelentették: jön Európába a Xiaomi autós portfóliója – felkötheti a gatyát a BYD

Megkezdték a Xiaomi első elektromos SUV-jának forgalmazását Kínában, s kitűzték a céldátumot a globális terjeszkedésükhöz is. A Xiaomi YU7-essel a Teslát szorongatják meg, a Model Y-nál is alacsonyabb ára és magasabb alapfelszereltsége döntő tényező lehet a piac megdolgozásában.

Megadja a módját a Xiaomi, a kínai új generációs autógyártás üstököse, amelynek alapító-elnök-vezérigazgatója, Lej Csün személyesen adta át első szerencsés megrendelőinek a Xiaomi YU7-es elektromos városi terepjáró (SUV) kulcsait (vagy a nyitókódot). Azt nem árulták el, hogy a hét végi ünnepélyes ceremónián az ügyeletes Tesla-gyilkosnak nevezett járműből hányat adtak át, de 58-nál biztosan többet, mivel ennyi kínai városban hirdették meg szimultán az eseményt. 

Xiaomi
Lej Csün alapító-vezérigazgató az első Xiaomi YU7-tulajdonosok egyikét köszönti / Fotó: Xiaomi

Ami olyan jól sikerült, hogy újabb vásárlókat vonzott, ezzel még hosszabbra nyújtva a jelenleg legkeresettebb kínai elektromos modell szállítási idejét. S nemcsak a YU7-esét, hanem például a tavaly márciusban elsőként debütált Xiaomi SU7-esét is, melyre például átlagosan öt héttel nőtt a várakozási idő, az egyes modellek 36–41 hetes szállítási határidővel szerepelnek a napi frissítésű listán.

A Xiaomi várólistája egyre hosszabb

Az idősebb magyar autóvásárlók emlékezetében a Merkúr Martinelli téri autószalonjában kihelyezett információs táblára emlékeztet. Mondjuk annál azért jóval fürgébben haladnak előre a sorszámok. Jellemzően a legmagasabb felszereltségű verziók szállítási ideje a legrövidebb, ami szimpla profittényezőkkel magyarázható. A csúcsmodellt, az SU7 Ultrát már három hónapos várakozás után haza lehet vinni. A YU7-es SUV-nál

  • a Standard verzióra 59–62 hetet (plusz 1 hét),
  • a Pro verzióra 53–56 hetet (plusz 2 hét),
  • a Max verzióra 45–48 hetet (plusz 2 hét)

kell várni az egy héttel korábbi álláshoz képest. Több elemző is arra figyelmeztetett, hogy a YU7 megjelenésével a Xiaomi rengeteg megrendelője fog váltani a SU7-esről az új SUV-ra, ezzel a cég az új vásárlók bevonzása helyett egy belső átrendeződés elszenvedője lesz, de Lej Csün ezt az aggályt szertefoszlatta. Szerinte

a SU7-es szedán megrendelőinek kevesebb mint 15 százaléka váltott „magasabb fokozatba”, a többiek új vásárlók voltak. 

A YU7 megrendelési listjának megnyitásakor egyébként három perc alatt rekordszámú, 200 ezer jelentkezést regisztráltak, ehhez a nap végéig még negyvenezren csatlakoztak, ami frenetikus fogadtatásnak mondható. 

A Xiaomi YU7 alapárával alávág a fő rivális Tesla Model Y-nak / Fotó: Adek Berry

Egyelőre a múlt hét végi eseményre legyártott szabvány modellekből kezdték meg az értékesítést, a személyre szabott megrendeléseket leghamarabb augusztustól kezdik teljesíteni, de ez nem biztos még. A cél a folyamatos érdeklődés fenntartása, ehhez pedig kifinomult marketingeszközöket kell alkalmaznia az okostelefonok világában már megedződött Xiaominak.

A Tesla a legfontosabb viszonyítási alap

A YU7 piaci bevezetésének legnagyobb kárvallottja a Tesla Model Y lehet, a Xiaomi tudatosan ennek az ára alá szorította az első SUV-jáét, amelynek induló ára így 35,38 ezer dollár lett (12 millió forint). A Xiaomi egyébként az SU7-esekkel is a Tesla piacát célozta meg, méghozzá sikerrel, az év eleje óta ennek az eladásai már rendre meghaladják a Tesla Model 3-asét. Elon Musk cégének pedig erre egyelőre nincs válasza.

Lej Csün a májusi ünnepélyes bemutatón nem is kertelt, rögtön a Model Y specifikációival hasonlította össze a saját autójukat. Kiemelte a hatótávolságok közötti különbséget, eszerint

  • a Xiaomi YU7-es 835 kilométerre,
  • a Tesla Model Y Juniper pedig 719 kilométerre

tud eljutni egy feltöltéssel. Igaz, ez a 116 kilométeres extra táv azért nem tűnik acélosnak, de Lej Csün szerint, ha ehhez hozzátesszük a YU7 magasabb tudását és erősebb konfigurációját, akkor 8,3-9,7 ezer dolláros felárat kellene kérniük a vásárlóiktól – ennyivel meghaladva a Juniper 36 574 dolláros árát. Ehhez képest bő ezer dollárral kevesebbet kérnek most a YU7-esükért.

Európa a célkeresztben

A Xiaomi számára a szűk gyártási keresztmetszet okoz problémát, a cég pekingi, évi 150 ezer darabos kapacitású üzemében két műszakban szerelik össze az autókat, a szomszédos ikerlétesítményük pedig legkésőbb augusztusban állhat munkába. A cég a munkaerő-toborzást és a szakmai képzést júniusban már megkezdte.

William Lu elnök a Xiaomi első európai bemutató autójához szerzett friss rendszámot / Fotó: Xiaomi

A kapacitásgondok oldódásával a Xiaomi előtt kitárul a világ: amíg Lej Csün a „slusszkulcsokat” osztogatta, William Lu elnök Münchenben az első Európában regisztrált Xiaomira intézte a rendszámmal kapcsolatos adminisztrációt. 

Stílszerűen az 1548 lóerős Ultra csúcsmodellel támadják le Európát, de a teljes választék kapható lesz, amint a kínai piaci keresletet garantáltan ki tudják elégíteni. Ennek már céldátuma is van, a Xiaomi az értékesítést 2027-ben kezdi meg kontinensünkön – és a többi kiemelt külpiacon.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.