A következő száz évben nem fenyegeti a Földet aszteroida becsapódása – közölte legújabb bolygóvédelmi stratégiájában az amerikai űrkutatási hivatal (NASA).

3d,Rendering,Of,A,Swarm,Of,Meteorites,Or,Asteroids,Entering
Fotó: Oliver Denker

A NASA mintegy harminc éve tanulmányozza azokat a Föld-közeli objektumokat (NEO), amelyek a Nap körül keringenek, és időnként 50 millió kilométernél jobban megközelítik bolygónkat. Ezek az objektumok segíthetnek a kutatóknak jobban megérteni a Naprendszer keletkezésének történetét, de

némelyik olyan pályán halad, amelyen potenciálisan fennállhat annak veszélye, hogy összeütközik a Földdel

– emlékeztetett a NASA.

Egy aszteroida becsapódása a Földbe katasztrofális pusztítást okozhat, és ez az egyetlen olyan természeti katasztrófa, amelynek teljes elhárításához az emberiségnek nincs meg a megfelelő technológiája

– magyarázta Lindsey Johnson, a NASA bolygóvédelmi illetékese, aki azt is elmondta, hogy a stratégia közzétételével az amerikai űrhivatal országos és nemzetközi szinten is elő szeretné segíteni a munkát a Föld megvédése érdekében.

Armageddont szimulál a NASA

Először tesztel olyan rendszert a NASA, amivel az emberiség képes lehet megváltoztatni egy a Föld felé tartó aszteroida pályáját. A DART programban egy önvezető űrszondát irányítanak bele Föld-közeli aszteroidába. A kutatók azt vizsgálják, hogy az ütközés milyen mértékben fog változtatni a 150 méter átmérőjű szikla pályáján.

A NASA az elmúlt években elkezdett dolgozni egy olyan műveleten, amellyel szükség esetén el lehet téríteni egy aszteroidát a Földet keresztező pályájáról. Ez volt a DART program, amelyet 2022 októberében sikeresen teszteltek. A kísérletben egy nagyjából hűtőszekrény méretű űrszondát, a DART-ot belevezették a Didymosnak nevezett hatalmas aszteroida körül keringő Dimorphos nevű szikladarabba. A DART egy SpaxeX Falcon 9-es rakéta segítségével közelítette meg az aszteroidát, ahol egy kamerákkal felszerelt kisebb szonda levált róla. Ezután a DART-ot belevezették a Dimorphosba, a becsapódás 24 ezer kilométer per órás sebességgel történt. Az aszteroidát ezzel sikeresen eltérítették a pályájáról, tehát a kísérlet sikeresnek bizonyult.

A NASA új igazgatóját, Makenzie Lystrupot a múlt héten iktatták be a hivatalába. A kutató a ceremónián nem a Bibliára tett esküt, hanem Carl Sagan 1994-ben kiadott Halványkék pötty című könyvén nyugtatta a kezét, miközben elmondta azt eskü szavait. Az Egyesült Államokban a vezető állami tisztségek betöltéséhez elvárt az eskütétel, azonban a törvények nem határozzák meg, hogy mire kell tenni az esküt. Így semmi akadálya nem volt, hogy Lystrup a híres tudományos könyvet válassza ehhez. Az USA történetében volt olyan eset is, amikor egy tisztviselő egy Superman-képregényre tette le az esküjét.

A Halványkék pötty (Pale Blue Dot) egy tudományos könyv, amelyet Carl Sagan 1994-ben publikált. A kötet azt mutatja be, hogy a Föld és az emberi élet milyen apró a hatalmas galaxisban, és Sagan, aki maga is csillagász, azt a kérdést fejtegeti, hogy a fajunk fennmaradásának kulcsa az űrutazásban és más bolygók terraformálásában lehet. Példaként hozta fel a Shoemaker-Levy 9 üstököst, amely 1994-ben belecsapódott a Jupiterbe. Sagan szerint nincs garancia arra, hogy egy hasonló esemény a Földdel is megtörténjen, hatalmas károkat okozva az élővilágban és a civilizációban.

Sagan kutatóként korábban részt vett a NASA Voyager-programjában, amelyben távoli bolygók tanulmányozásával foglalkozott. Olyan bolygókat és csillagokat vizsgált, amelyek fénye vagy fényének visszaverődése éppen csak elért a Földre. A kötet címe is innen ered. A halványkék pötty a Föld, ahogyan a világűrből látszódna. Ez egy utalás akar lenni a szerző részéről arra, hogy a Föld és rajta az ember nem egy különleges létforma, csak egy aprócska szelete a végtelen világűrnek.