A „fejlett légi mobilitási erőfeszítésekre”, például a repülő taxikra vonatkozó szabályozási keretek kialakításába kezdtek az Egyesült Államokban – adta hírül a Reuters.

A Joby Aviation Inc. Electric Vertical Take-Off and Landing (eVTOL) aircraft outside the New York Stock Exchange (NYSE) during the company's initial public offering in New York, U.S., on Wednesday, Aug. 11, 2021. Joby Aviation, which promises to build and operate a commercial fleet of aerial taxis by 2024, began trading Wednesday, testing the imaginations of public investors. The shares surged more than 12% during the first hour of trading.
Fotó:  Michael Nagle / Bloomberg / Getty Images

A stratégia kidolgozására egy ügynökségközi akciócsoportot állítottak össze, amelynek tagjai közt egyaránt megtaláljuk a repülésügyi hivatalt (Federal Aviation Administration, FAA) és a NASA-t. 

A munkacsoport célja felkészíteni a szabályozói környezetet a repülő lakossági járművek korára.

A még csak „elektromos meghajtású, függőleges le-, illetve felszállásra képes eszközként” (eVTOL) számon tartott járművek a hatóságok szerint egyelőre csak a jövőt testesítik meg, de ez már nem sokáig marad így: az alacsony repülési magasságú légi lakossági járművek fejlesztése iránt ugyanis hatalmas az érdeklődés, mind a befektetők, mind a fogyasztók ebben látják a városi közlekedés jövőjét. 

A szabályozási keretek kidolgozása még csak a repülő taxik helyzetét hivatott rendezni, első körben ugyanis várakozásaik szerint ezek terjedhetnek el. A repülő taxik a tervek szerint csak előre meghatározott útvonalakon haladhatnak majd, hogy még véletlenül se akadályozhassák a légi közlekedést. 

A légi taxik használhatják majd a helikopter-leszállópályákat is.

Az FAA a repülő járművek vezetéséhez szükséges jogosítványok és engedélyek létrehozásán is dolgozik már, az ezzel kapcsolatos részletes terveket a nyár folyamán publikálják. A hatóság vezetője szerint az első kereskedelmi eVTOL legkorábban 2024 végén szállhat fel.

A kis légi járművek iránt jelentős érdeklődés mutatkozik Amerikában: a légitársaságok a reptérre kijutás forradalmasítását látják az eszközökben, míg a taxis cégek a városon belüli gyors közlekedés jövőjeként tekintenek rájuk. 

A fejlesztés frontvonalán, úgy tűnik, a Joby Aviation nevű startup áll, amelynek az FAA már meglévő prototípusuk forgalomba bocsátásához szükséges kritériumokat is meghatározta, a Delta Airlines pedig 60 millió dollár fektetett a vállalatba.