Dubaj uralkodója, Mohammed bin Rashid Al Maktoum sejk vasárnap a Twitteren jelentette be, hogy újraindítja a nagyváros repülőtaxi-programját. A promóciós videóban az amerikai Joby Aviation által gyártott hatrotoros eVTOL járműve látható. A metropolis 2017 óta többször megígérte a repülő taxik bevezetését, azonban ezekről rendre nem közölt részleteket.

A Joby Aviation Inc. Electric Vertical Take-Off and Landing (eVTOL) aircraft outside the New York Stock Exchange (NYSE) during the company's initial public offering in New York, U.S., on Wednesday, Aug. 11, 2021. Joby Aviation, which promises to build and operate a commercial fleet of aerial taxis by 2024, began trading Wednesday, testing the imaginations of public investors. The shares surged more than 12% during the first hour of trading.
Már nem a sci-fi kategóriájába tartoznak a repülő taxik.
Fotó:  Michael Nagle / Bloomberg via Getty Images

Az idei bejelentés azonban eltér az eddigiektől, ugyanis több konkrétum derült ki a projektről. A tervek szerint a járművek 2026-tól szelhetik az eget, és Dubajon belül négy légikikötőt alakítanak ki: a Palm Jumeirah szigetnél, a dubaji reptérnél, a Marina nevű luxuslakónegyednél és egy belvárosi helyszínen. Az egyes helyeken két indítóállomás és négy elektromos töltőpont lesz – írja a Bloomberg.

Azt is elárulták, hogy a bérelhető limuzinok szintjére lövik be a tarifáikat.

A dubaji taxik minimális alapdíja 3,25 dollár körül van, és kilométerenként fél dollárt számolnak fel. Ennél a limuzinok 30 százalékkal drágábbak. A hatóságok első körben pilóta által vezetett eVTOL-okkal terveznek, de a jövőben tesztelik a vezető nélküli megoldásokat is. A dubaji közlekedési hatóság egyik tisztviselője a helyi sajtónak elejtette, hogy a terv korai fázisában van, és nem írtak alá megállapodást egyetlen céggel sem.

A pilóta által vezetett Joby prototípusa több mint 240 kilométert képes repülni, mielőtt töltésre szorulna, amivel bőven lefedné a várost, sőt még Abu-Dzabi is elérhető lenne. Függőlegesen száll fel és le, a rotorjai repülés közben előrebillennek, emellett 320 km/órás maximális sebességre képes. 

 

Az égbolt megnyitása a repülő taxik előtt enyhítené a közlekedési problémákat a 3,5 milliós nagyvárosban, amely a világ minden tájáról vonzza a turistákat, egyben pénzügyi és kereskedelmi központ, és mint ilyen, rendszeresek benne a dugók. A VTOL-eszközök kifutópálya nélkül képesek helyben fel- és leszállni, idesorolhatók a helikopterek is. 

Az elektromos meghajtású VTOL-járműveket eVTOL-nak nevezik. Ezek jóval precízebbek és halkabbak a helikopterekhez képest, így ideálisnak a légi taxis és repülő autós megoldásokhoz. A technológia gyerekcipőben jár, de egyre futurisztikusabb eszközöket mutatnak be, és az előrejelzések szerint a 2030 után megszaporodhatnak a repülő autók és motorok, addig viszont ezeket csak a leggazdagabbak engedhetik meg maguknak. Viszont a taxizás a szélesebb közönségnek is elérhető lehet.

Ahogy arról a Világgazdaság beszámolt, tavaly év végén előrendelhető lett az első repülő autó, az Alef Aeronautics A típusú modellje. A megközelítőleg 129 millió forintba kerülő elektromos jármű a tervek szerint 2025-ben kerül forgalomba, szárazföldön több mint 300, levegőben pedig 177 kilométert képes megtenni egy-két utassal. A múlt héten pedig egy repülő motorokat gyártó japán startup jelent meg az amerikai tőzsdén, bár ők egyelőre nem a taxizásban érdekeltek.

Dubaj és az Emírségek

Az Arab-félsziget délkeleti részén elhelyezkedő Egyesült Arab Emírségek hét emírségből álló föderáció, minden emírséget egy-egy emír irányít, akik együtt alkotják a Szövetségi Legfelsőbb Tanácsot. A tanács tagjai maguk közül választanak egy elnököt és egy alelnököt. A gyakorlatban Abu-Dzabi emírje – jelenleg Mohamed bin Zájed Ál Nahján – tölti be a föderáció elnöki tisztséget, míg a dubaji uralkodó a szövetségi állam alelnöke, egyben miniszterelnöke szokott lenni. 

Dubaj 3,5 milliós nagyváros és az azonos nevű, 4,1 millió lakosú emírség fővárosa. Érdekes adalék, hogy a közel 10 milliós Egyesült Arab Emírségek lakosainak több mint 88 százaléka bevándorló, elsősorban délkelet-ázsiai.

Beindul a nagyüzemi dróngyártás az Airbusnál

Harcolni nem tud, kémkedni és kapcsolatot teremteni viszont annál inkább: ez az Airbus Zephyr nevű drónja, amelynek szakértők szerint a műholdakat megszégyenítő képességei vannak. A magas légkörben, 20 kilométerrel a tengerszint felett megfigyelési és kommunikációs célokra egyaránt használható Zephyr hivatalos értékesítését a jövő év vége felé kezdik meg.