A legfrissebb előrejelzések szerint a globális IT-kiadások 4700 milliárd dollárt tesznek ki 2023-ban. Ez 4,3 százalékos növekedés a 2022-es évhez képest – írta közleményében a Gartner Distinguished. A tech vállalatok toborzói egyre nehezebben tudnak megállapodni a fiatal munkaerővel, így az automatizálást lehetővé tevő technológiákra helyezik a hangsúlyt. A cél, hogy kevesebb alkalmazottal érjenek el nagyobb növekedést.

Lecturer,Helps,Scholar,With,Project,,Advising,On,Their,Work.,Teacher
Fotó: Shutterstock

A digitális üzlet átalakul, az IT-projekteknél már nem az ügyfélélmény számít, hanem a belső folyamatok optimalizálása

– erről a Gartner Distinguished elemzője, John-David Lovelock beszélt.

A szoftverszegmensben 2023-ban két számjegyű növekedés várható, mivel a szervezetek növelik a kihasználtságot, és átcsoportosítják a kiadásokat a hatékonyság növelését támogató, alapvető alkalmazások és platformok felé. Ilyenek a vállalati erőforrás-tervezési (ERP) és ügyfélkapcsolat-kezelési (CRM) alkalmazások. A beszállítók áremelése tovább erősíti a szoftverkiadásokat ebben az évben.

A pénzügyi stabilitást is veszélyezteti az MI

Erősíti a csordamentalitást, ha mindenki az MI-től kér tanácsot.

Miközben a vállalati IT-kiadások általános kilátásai kedvezők, az eszközökre fordított kiadások 2023-ban 8,6 százalékkal csökkennek az inflációnak a fogyasztói vásárlóerőre gyakorolt hatása miatt.

A számítástechnikai eszközök az eddigi legrosszabb évüket élik

– mondta Lovelock. Hozzátette, hogy ha az némileg enyhül is egyes régiókban, a makrogazdasági tényezők továbbra is negatívan hatnak a kiadásokra, és meghosszabbítják az eszközfrissítési ciklusokat. Szerinte a készülékekre fordított kiadások várhatóan legalább 2026-ig nem érik el a 2021-es szintet.

A mesterséges intelligencia (MI) sok üzleti és IT-vezető számára a legfontosabb, de ez még nem befolyásolja számottevően a kiadásokat ebben a szektorban. A vállalatok a már meglévő rendszereken keresztül építik be a mesterséges intelligenciát a működésükbe.

A legegyszerűbb, ha a már meglévő hardvereket és szoftvereket frissítik az MI-vel. Csak frissítések és új funkciók kellenek, nincsen szükség teljesen új termékkínálat kialakítására

– mondta Lovelock. Azt viszont rendkívül fontosnak tartja, hogy a cégeknek mindenképpen működő, hosszú távú stratégiát kell kidolgozniuk az MI köré, különben nem lesznek versenyképesek.