A Metánál 2021 óta állandó napirenden van a Kínába való visszatérés kérdése, de a közösségimédia-óriás eddigi minden igyekezete hiába való volt.
Zuckerberg ugyanis korábban többször is éles kritikával illette a kínai tech szektort, és Kína egészét egyaránt, amit a kormányzat nem néz jó szemmel. Az elmúlt években a Facebook-alapító többek közt az amerikai technológia ellopásával vádolta meg a TikTok anyavállalatát, a ByteDancet, hozzátéve, hogy szerinte a kínai cégnél a szólásszabadságot sem tartják tiszteletben.
Kína ugyanakkor egy 1,4 milliárd fogyasztóból álló piac,
így a visszatérés jelentő anyagi hasznot hozhatna a Meta konyhájára.
Zuckerberg ennek elősegítése érdekében találkozott a világ legnagyobb videójátékgyártója, a Tencent képviselőivel is, hogy kölcsönösen előnyös megállapodásra jussanak a Meta Quest névre keresztelt virtuális valóság (VR)-szemüvegének kínai forgalmazásával kapcsolatban. Sajóhírek szerint a lehetséges egyezmény részét képezné az is, hogy az országban csak a Tencent árusíthatja majd a Quest szemüvegeket.
A piacra való visszatérés ugyanakkor felveti annak a kérdését is, hogy miként reagálna a Meta a szemüvegre elérhető tartalom esetleges jövőbeli korlátozása esetén: a céget ugyanis 2009-ben pont a kínai cenzúra visszautasítása miatt tiltották ki az országból, a kormányzatnak pedig eltökélt célja a VR-teret is keretek közé szorítani.
A szakértők kiemelik: a Meta egy olyan időszakban kíván Kínába betörni, mikor a legtöbb amerikai cég újragondolja kapcsolatát az ázsiai nagyhatalommal. Hozzáteszik: Kínában a nehéz gazdasági helyzet nyomán látványosan visszaesett a lakosság költekezése, így a vásárlóerő állapota kétséges lehet, ahogy az ország adatkezelési szempontból is vet fel aggályokat.