A idei évet több technológia is meghatározhatja, főleg a mesterséges intelligenciát (MI) érdemes kiemelni. A közel másfél éve elindított ChatGPT villámgyorsan meghódította az internetet, mivel képes az emberi beszélgetés pontos utánzására, szöveget generál, továbbá képeket és videókat készít. Tud dalokat komponálni, recepteket, e-maileket szerkeszteni vagy fogalmakat összefoglalni.

Az idei év technológiai trendje a mesterséges intelligencia lehet. Fotó: Shutterstock

Mindez felkeltette a riválisok érdeklődését és számos cég piacra dobta a saját megoldását, valamint a vállalatok azzal igyekeznek a hírekbe kerülni, illetve növelni az eladásokat, hogy termékeikbe MI-t építenek be. Így tett a Microsoft mellett a Google és Elon Musk, továbbá orosz és kínai csetbot is elérhető. A McKinsey becslése szerint az MI évente 2,6–4,4 ezermilliárd dollárral növelheti a globális gazdaságot.

Az okostelefonokban is jön a mesterséges intelligencia

A Samsung az év elején bemutatta az S24 széria modelljeit, amelyet saját fejlesztésű mesterséges intelligenciával turbózott fel. A készülékekben lévő MI e-maileket és dokumentumokat tud összefoglalni, valamint lefordítani, továbbá segít a programozásban, és képeket generál. Legnagyobb dobása, hogy valós időben lefordítja a hívásokat hangban és szövegben is. 

A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy a telefonálásban elhangzott mondatokat a Gauss megjeleníti a másik személy mobiljának kijelzőjén, amit az MI felolvashat hangosan. A mesterséges intelligencia használatához nem kell külön alkalmazást letölteni, mivel gyárilag elérhető lesz az okostelefonokban előfizetés ellenében. Az Apple mesterséges intelligenciával turbózhatja fel az okostelefonjait.

Vision Pro, fogyasztószerek

A mesterséges intelligencia népszerűsége átformálta a techszektort, más esetekben ez nem egyértelmű. Az Apple néhány hete piacra dobta a virtuális valóságot (VR) és háromdimenziós alkalmazásfelületeket kínáló Vision Pro szemüveget. A készülék jól fogyott, de az amerikai sajtó szerint a vásárlók tömegével viszik vissza a boltokba. 

Ráadásul a fogyasztók egy része arról számolt be, hogy a drága eszköz előlapja elrepedt egy-két hetes használat után. Sokan pedig azt találgatják, hogy egyáltalán mire jó a Vision Pro, miért éri megvenni. Ellenben a fogyasztószerek jól fogyhatnak: az eredetileg a 2-es típusú cukorbetegség kezelésére kifejlesztett, vényre felírt súlycsökkentő gyógyszerek nemcsak a túlsúlyos egyéneknek, de a gazdaságnak is hasznot hajthatnak.

A Goldman Sachs azzal számol, hogy mivel a rossz egészségi állapot egyértelműen hátráltatja a gazdaságot, a fogyasztó gyógyszerek hatására az emberek jobb egészségnek örvendhetnek, ami a termelékenység javulásához, egyúttal a gazdasági teljesítmény növekedéséhez vezethet. Az elemzők szerint 10–70 millió amerikai használhat ilyen készítményt 2028-ra. 

A bank szerint a 0,4 százalékkal növekedhet, ha legalább 30 millió túlsúlyos személy rendszeresen szed ilyen készítményt, és az a 70 százalékuknál hatásos. Ha azonban már 60 millióan szednek fogyókúrás gyógyszert, akkor a bruttó hazai termék akár 1 százalékkal is nőhet. Az elhízás elleni készítmények piaca az évtized végére szakértői becslések szerint eléri az évi százmilliárd dollárt.

Jaj az influenszereknek: az ő munkájukat is elveszi a mesterséges intelligencia

Az influenszereket már most is sokan hamisnak és felszínesnek tartják, s míg más ágazatokban az AI betörése jelentős közfelháborodást és aggodalmat okozott még azok között is, akik nem érintettek a bevezetésükben, a marketing területén ez teljesen elmaradt. Az Instagramon nemrég több ezer influenszer indított kampányt, amelyben azt követelték az ilyen profiloktól, hogy tegyék nyilvánossá: ők nem igazi emberek. Ezt sok ilyen MI megtette, de ez nem csökkentette a népszerűségüket.