A járatkésések nem számítanak újdonságnak, de az ausztrál Qantas légitársaság meglehetősen újszerű kifogással állt elő a késői indulásokra. Azt állítja, hogy a Sydney és Johannesburg közötti járatai a lezuhanó űrszemét miatt késnek – írja az Euronews.
A járatok az Indiai-óceán déli részén, vagyis azon a térségen haladnak át, amelyet Elon Musk SpaceX vállalata hordozórakétáinak landolására kijelöltek.
A Qantas szerint gyakran nem kap értesítést arról, hogy pontosan hol és mikor várható a rakéták becsapódása a vízbe, ezért elővigyázatosságból inkább késlelteti a járatindításokat a rakétakilövések idején.
Az elmúlt hetekben számos járat indult késve mindkét irányba, egyesek több mint ötórás késéssel, aminek nyilvánvaló következményei vannak
– mondta James Pearson, a légi útvonalak elemzője. A szakértő rámutatott, hogy egyelőre nem tudni, hogy mindegyik késés vagy azok csupán egy része köthető a SpaceX szemetéhez.
Az Euronews összehasonlította a Flightradar 24 repüléskövető szolgáltatás és a SpaceX indítási naptára közötti feljegyzéseket, amelyek alapján arra jutott, hogy valóban van összefüggés a járatkésések és a Falcon–9-es rakéta indításai között.
Például egy január 10-i, 17:15-kor Johannesburgból induló járat öt és fél órát késett, és végül 22:41-kor szállt fel. Ugyanezen a napon a SpaceX helyi idő szerint 14:11-kor indított egy Falcon–9-est 21 Starlink műholddal a fedélzetén Cape Canaveralról, órákkal a tervezett felszállás után.
Elon Musk Falcon–9-es hordozóeszközének egy része újrafelhasználható, a rakéta első fokozatai visszatérnek a Földre.
A 3,5 tonnás felső rész azonban bolygó körüli pályára áll, ahol a több tízezer űrszemét egyike lesz – egy ideig.
A Föld gravitációs ereje miatt az űrszemétdarabok egy idő után visszahullanak, és vagy elégnek a légkörben, vagy nem. Mivel az alumínium rakétaalkatrészek nem mindig semmisülnek meg, számos jelentés érkezett arról, hogy a Falcon–9-es darabjai strandokon vagy lakóházakban kötöttek ki.
Nem meglepő tehát, hogy a vállalat forródrótot hozott létre, amelyen be lehet jelenteni az űrszemetet.
Ausztrália és Dél-Afrika között két légitársaság kínál közvetlen járatokat: a Qantas és a South African Airways. A Qantas azonban az Ausztrália délkeleti részén fekvő Sydney-be repül, míg a másik a nyugati parton fekvő Perthbe. A célállomások közötti különbségek miatt csak a Qantas repül olyan útvonalon, amely a lezuhanó törmelék útvonalába kerül.
Az Aerospace Corporation szerint évente mintegy 200-400 darab olyan űrszemét esik a Földre, amely elég nagy ahhoz, hogy nyomon lehessen követni. A rakéták mellett a már nem működő műholdak is problémát jelenthetnek. Csak a SpaceX már több mint hétezer műholdat állított pályára, és azt tervezi, hogy ezt a hálózatot 34 ezerre növeli. Ahogy ezek az űreszközök elérik az élettartamuk végét, a Földre zuhannak.
Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) dolgozik az űrszemétre vonatkozó jogszabályokon, a helyzet kényessége miatt azonban a helyzet nem fog egyhamar megoldódni. Érdemes megjegyezni, hogy az Egyesült Államok 2023 októberében már kiszabta az első büntetést űrszemét miatt.
Az űripari verseny azonban egyre erősödik, ami a visszahulló darabok egyértelmű szabályozása hiányában egyre nagyobb veszélyt jelenhet.
Elképesztő eset: több mint fél tonna űrszemét hullott egy falura
Az űrszemét visszatérésével kapcsolatos aggodalmak világszerte növekednek. A Dél-Kenyában történt incidens nem okozott sérüléseket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.