
A járatkésések legújabb oka: Elon Musk űrszemete
A járatkésések nem számítanak újdonságnak, de az ausztrál Qantas légitársaság meglehetősen újszerű kifogással állt elő a késői indulásokra. Azt állítja, hogy a Sydney és Johannesburg közötti járatai a lezuhanó űrszemét miatt késnek – írja az Euronews.

A SpaceX űrszemete okozza a Qantas járatkéséseit
A járatok az Indiai-óceán déli részén, vagyis azon a térségen haladnak át, amelyet Elon Musk SpaceX vállalata hordozórakétáinak landolására kijelöltek.
A Qantas szerint gyakran nem kap értesítést arról, hogy pontosan hol és mikor várható a rakéták becsapódása a vízbe, ezért elővigyázatosságból inkább késlelteti a járatindításokat a rakétakilövések idején.
Az elmúlt hetekben számos járat indult késve mindkét irányba, egyesek több mint ötórás késéssel, aminek nyilvánvaló következményei vannak
– mondta James Pearson, a légi útvonalak elemzője. A szakértő rámutatott, hogy egyelőre nem tudni, hogy mindegyik késés vagy azok csupán egy része köthető a SpaceX szemetéhez.
Az Euronews összehasonlította a Flightradar 24 repüléskövető szolgáltatás és a SpaceX indítási naptára közötti feljegyzéseket, amelyek alapján arra jutott, hogy valóban van összefüggés a járatkésések és a Falcon–9-es rakéta indításai között.
Például egy január 10-i, 17:15-kor Johannesburgból induló járat öt és fél órát késett, és végül 22:41-kor szállt fel. Ugyanezen a napon a SpaceX helyi idő szerint 14:11-kor indított egy Falcon–9-est 21 Starlink műholddal a fedélzetén Cape Canaveralról, órákkal a tervezett felszállás után.
A Falcon–9-es nem minden részét használják fel újra
Elon Musk Falcon–9-es hordozóeszközének egy része újrafelhasználható, a rakéta első fokozatai visszatérnek a Földre.
A 3,5 tonnás felső rész azonban bolygó körüli pályára áll, ahol a több tízezer űrszemét egyike lesz – egy ideig.
A Föld gravitációs ereje miatt az űrszemétdarabok egy idő után visszahullanak, és vagy elégnek a légkörben, vagy nem. Mivel az alumínium rakétaalkatrészek nem mindig semmisülnek meg, számos jelentés érkezett arról, hogy a Falcon–9-es darabjai strandokon vagy lakóházakban kötöttek ki.
Nem meglepő tehát, hogy a vállalat forródrótot hozott létre, amelyen be lehet jelenteni az űrszemetet.

Ausztrália és Dél-Afrika között két légitársaság kínál közvetlen járatokat: a Qantas és a South African Airways. A Qantas azonban az Ausztrália délkeleti részén fekvő Sydney-be repül, míg a másik a nyugati parton fekvő Perthbe. A célállomások közötti különbségek miatt csak a Qantas repül olyan útvonalon, amely a lezuhanó törmelék útvonalába kerül.
Az Aerospace Corporation szerint évente mintegy 200-400 darab olyan űrszemét esik a Földre, amely elég nagy ahhoz, hogy nyomon lehessen követni. A rakéták mellett a már nem működő műholdak is problémát jelenthetnek. Csak a SpaceX már több mint hétezer műholdat állított pályára, és azt tervezi, hogy ezt a hálózatot 34 ezerre növeli. Ahogy ezek az űreszközök elérik az élettartamuk végét, a Földre zuhannak.
Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) dolgozik az űrszemétre vonatkozó jogszabályokon, a helyzet kényessége miatt azonban a helyzet nem fog egyhamar megoldódni. Érdemes megjegyezni, hogy az Egyesült Államok 2023 októberében már kiszabta az első büntetést űrszemét miatt.
Az űripari verseny azonban egyre erősödik, ami a visszahulló darabok egyértelmű szabályozása hiányában egyre nagyobb veszélyt jelenhet.
Elképesztő eset: több mint fél tonna űrszemét hullott egy falura
Az űrszemét visszatérésével kapcsolatos aggodalmak világszerte növekednek. A Dél-Kenyában történt incidens nem okozott sérüléseket.





