Nincs megállás az üzemanyagárakban – írta meg a Holtankoljak.hu szerdán délelőtt. Az üzemanyagár-figyelő blog arról számolt be, hogy péntektől ismét durva drágulás következik a töltőállomásokon.

20221207 BudapestMOL benzinkút  üzemen kívülÜzemanyagárstop megszüntetése Fotó: Vémi Zoltán  VZ  Világgazdaság  VG
20221207 Budapest
MOL benzinkút  üzemen kívül
Üzemanyagárstop megszüntetése 

Fotó: Vémi Zoltán  VZ  Világgazdaság  VG
Péntektől megint árat emelnek a benzinkutakon, ezúttal is erős a drágulás. Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

A folyamat hátterében ezúttal is az áll, hogy a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi ára is emelkedik a hét utolsó munkanapján. Ez pedig értelemszerűen maga után vonja, hogy kiskereskedelmi szinten, tehát a kutakon lévő árakban is megjelenik majd a fogyasztói szempontból negatív fejlemény. Ráadásul a drágulás kifejezetten markáns, hiszen 

a benzin bruttó hét forinttal, a gázolaj ára pedig 11 forinttal kerül majd többe.

Mindez azt jelenti, hogy a hét második felében az átlagárak várhatóan az alábbiak szerint alakulnak:

  • 95-ös benzin – 655 Ft/liter,
  • gázolaj – 676 Ft/liter.

Egyedül annyi a pozitívum, hogy ezzel a hétre véget ért az árváltozás, legközelebb majd hétfőn érkeznek újabb hírek, hogy mi várható a töltőállomások árazásában a jövő héten. Azonban azt érdemes rögzíteni, hogy ezen a héten második alkalommal érvényesítenek masszív áremelést: szerdától, tehát mától a benzinnél bruttó 4 forinttal, a gázolajnál bruttó 15 forinttal nőtt a literenkénti ár. Mindez azt jelenti, hogy tulajdonképpen két nap leforgása alatt a benzin ára bruttó 11, a dízelé viszont már bruttó 26 forinttal ment feljebb.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy aki kedden tankolt 50 liter benzint, az péntekhez képest 550, aki pedig ugyanennyi gázolajat vásárolt, az péntekhez képest 1300 forintot takarított meg. Ezek persze nem jelentős tételek, de ha a drágulás intenzitása felől közelítjük meg a történteket, akkor mégis szembeötlő.

Mitől drágul az üzemanyag?

Hogy mi áll a drágulás mögött, az hosszan taglalható. Egy szempont azonban külön is kiemelendő, ez pedig a kőolaj-tranzitdíjak extrém megemelése. Hernádi Zsolt Mol elnök-vezérigazgatótól tudjuk, hogy jelenleg a magyar piac elsőszámú kiszolgálójaként a piaci benchmark (vagyis összehasonlító) árnak az ötszörösét fizetik szállítási költségként Horvátországban, illetve a három és félszeresét Ukrajnában. Ez biztosan gerjeszti az áremelést.

Ráadásul az üzemanyagár emelkedése nemcsak mikro-, vagyis a háztartások szintjén okoz hátrányt, hanem makroszinten is. A Világgazdaság több cikkben is beszámolt róla, hogy a kutak drágítása veszélyezteti az letörésének kormányzati célját.

A vártnál magasabb inflációs adat mögött az üzemanyagárak alakulása és az ukrán tranzitdíj növekedése áll

A kedvezőtlenebb augusztusi inflációs adat jól beazonosíthatóan a hazai üzemanyagárak alakulásához kötődik, gyorselemzésünk a mögöttes folyamatokról.