A brit kiskereskedők arra számítanak, hogy az adó- és járulékterhek miatt jelentősen növekedhetnek a termékek árai 2025-ben. A nagyobb áremelések elkerülése végett a vállalatok adókönnyítést kérnek a kormánytól – írja a The Guardian.
Az élelmiszerárak az év második felében átlagosan 4,2 százalékkal, míg a nem élelmiszer jellegű termékek árai az inflációval összhangban, mintegy 2,6 százalékkal emelkedhetnek idén
a British Retail Consortium (BRC) és a kiskereskedelmi vállalkozások pénzügyi vezetői közös számítása szerint.
A BRC ezen felül úgy számol, hogy a kiskereskedők 7 milliárd font költségnövekedéssel szembesülhetnek 2025-ben. Ennek fő okaként a munkáltatói társadalombiztosítási járulékok, a nemzeti megélhetési bér emelését, továbbá új csomagolási illetékeket bevezetését nevezte meg a szervezet.
Mike Watkins, a NielsenIQ szakértője szerint a következő hónapokban valószínűleg nagy teher lesz a fogyasztókon.
A háztartások magasabb költségei valószínűleg nem fognak egyhamar eltűnni, így a kiskereskedőknek gondosan kell eljárniuk az inflációs nyomás kezelésében a következő hónapokban.
A megélhetési válság csúcspontján tapasztalt árnyomás némileg enyhült tavaly év elején, de az infláció július óta folyamatosan emelkedik. Az árszínvonal emelkedését főként az édességek, a bőrápolószerek és a gyümölcslevek drágulása hajtotta. A Kantar elemzői szerint
a háztartások ünnepi ételekre fordított kiadásai rekordmagasra, átlagosan 460 fontra (227 ezer forint) emelkedtek.
Tavaly előtt decemberben is jelentősen növekedtek az árak, akkor zuhant a kiskereskedelmi forgalom.
A Kantar adatai szerint
az élelmiszerár-infláció 3,7 százalékra nőtt decemberben, ami március óta a legmagasabb szint.
Az alacsonyabb árak tehát azt a benyomást kelthetik, hogy az árak a mögöttes trendnél nagyobb mértékben csökkennek – állapította meg a BRC.
A decemberig tartó három hónapban a legnagyobb szupermarketláncok többsége, köztük a piacvezető Tesco, a Sainsbury’s, a Lidl és a Marks & Spencer is növelte az élelmiszerek eladását a Kantar szerint.
Clive Black, a Shore Capital fogyasztói kutatásainak vezetője is az élelmiszerár-infláció növekedésére számít az Egyesült Királyságban, ő 4 százaléknál magasabb inflációt prognosztizál idén decemberre. A közgazdász ugyanakkor úgy látja, hogy a kiskereskedőkre háruló megnövekedett költségek ellenére a szupermarketek versenyezni fognak a vásárlókért.
Ahol az Aldi leverte a Lidlt karácsonykor
A német diszkontok magánversenyében az Aldi áll nyerésre, de a Lidl szívós munkával jön föl a nyakára. A brit kiskereskedelmi piac legnagyobb szereplőjének, a Tescónak azonban a nyomába sem érnek. Az Aldi az infláció felerősödése miatt aggódik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.