Jelentős áremelkedés jöhet a brit boltokban
A brit kiskereskedők arra számítanak, hogy az adó- és járulékterhek miatt jelentősen növekedhetnek a termékek árai 2025-ben. A nagyobb áremelések elkerülése végett a vállalatok adókönnyítést kérnek a kormánytól – írja a The Guardian.

Az élelmiszerárak az év második felében átlagosan 4,2 százalékkal, míg a nem élelmiszer jellegű termékek árai az inflációval összhangban, mintegy 2,6 százalékkal emelkedhetnek idén
a British Retail Consortium (BRC) és a kiskereskedelmi vállalkozások pénzügyi vezetői közös számítása szerint.
A BRC ezen felül úgy számol, hogy a kiskereskedők 7 milliárd font költségnövekedéssel szembesülhetnek 2025-ben. Ennek fő okaként a munkáltatói társadalombiztosítási járulékok, a nemzeti megélhetési bér emelését, továbbá új csomagolási illetékeket bevezetését nevezte meg a szervezet.
Mike Watkins, a NielsenIQ szakértője szerint a következő hónapokban valószínűleg nagy teher lesz a fogyasztókon.
A háztartások magasabb költségei valószínűleg nem fognak egyhamar eltűnni, így a kiskereskedőknek gondosan kell eljárniuk az inflációs nyomás kezelésében a következő hónapokban.
Nyár óta folyamatosan emelkednek az árak, a britek egyre több pénzt hagynak a boltokban
A megélhetési válság csúcspontján tapasztalt árnyomás némileg enyhült tavaly év elején, de az infláció július óta folyamatosan emelkedik. Az árszínvonal emelkedését főként az édességek, a bőrápolószerek és a gyümölcslevek drágulása hajtotta. A Kantar elemzői szerint
a háztartások ünnepi ételekre fordított kiadásai rekordmagasra, átlagosan 460 fontra (227 ezer forint) emelkedtek.
Tavaly előtt decemberben is jelentősen növekedtek az árak, akkor zuhant a kiskereskedelmi forgalom.
A Kantar adatai szerint
az élelmiszerár-infláció 3,7 százalékra nőtt decemberben, ami március óta a legmagasabb szint.
Az alacsonyabb árak tehát azt a benyomást kelthetik, hogy az árak a mögöttes trendnél nagyobb mértékben csökkennek – állapította meg a BRC.
A decemberig tartó három hónapban a legnagyobb szupermarketláncok többsége, köztük a piacvezető Tesco, a Sainsbury’s, a Lidl és a Marks & Spencer is növelte az élelmiszerek eladását a Kantar szerint.
Clive Black, a Shore Capital fogyasztói kutatásainak vezetője is az élelmiszerár-infláció növekedésére számít az Egyesült Királyságban, ő 4 százaléknál magasabb inflációt prognosztizál idén decemberre. A közgazdász ugyanakkor úgy látja, hogy a kiskereskedőkre háruló megnövekedett költségek ellenére a szupermarketek versenyezni fognak a vásárlókért.
Ahol az Aldi leverte a Lidlt karácsonykor
A német diszkontok magánversenyében az Aldi áll nyerésre, de a Lidl szívós munkával jön föl a nyakára. A brit kiskereskedelmi piac legnagyobb szereplőjének, a Tescónak azonban a nyomába sem érnek. Az Aldi az infláció felerősödése miatt aggódik.



