A korábbi évek vidám hangulatú karácsonyi reklámfilmjeivel szembemegy az új, alternatív karácsonyi kisfilm, amely vírusként terjed az interneten – írta a BBC. A The GoKart (Alternative John Lewis Advert) című videót egy fiatal videósokból álló csapat forgatta forgatta Nyugat-Yorkshire-ben. A reklámot már több millióan nézték meg.
A 20 éves Sam Teale, aki a reklámfilmet rendezte, azt monda, hogy egy olyan alkotást akartak létrehozni, ami jelzi, hogy a megélhetési válság miatt ez a karácsony más lesz, mint a korábbiak. A reklám üzenete az, hogy
a karácsonyt készítik, nem vásárolják!
A videó azt a rideg valóságot mutatja be, amellyel sok családnak szembe kell néznie a megélhetési költségek válsága közepette
– mondta Teale a YorkshireLive-nak adott interjújában.
A filmet Teale szülővárosában, Cleckheatonban forgatták. A reklámban szerepel a rendező egykori iskolája, egy fodrászüzlet, a település parkja és temetője, ahol Teale nagyapja van eltemetve.
A kisfilm egy egyedülálló apa történetét meséli el, aki azzal magyarázza a fiának, hogy idén miért lesz visszafogott a karácsonyuk, mivel a Mikulás rosszul van, ezért nem tud neki ajándékot hozni. A film egyértelműen a megélhetési válság miatt nehéz helyzetbe került családokra hívja fel a figyelmet.
A megélhetési válság árnyékában is virágoznak a brit kocsmákA brit Marston’s pub- és hotelüzemeltető cég hatalmas forgalomról számolt be, már a járványhelyzet előtti számokat is lepipálták. A cég szerint ugyanakkor nem lehet felhőtlen az öröm, a költségek ugyanis az egekig emelkedtek. |
A film egyik jelenetében a fodrász megkérdezi a kisfiút, hogy idén mit kap karácsonyra, mire azt a választ kapja, hogy idén nem kap ajándékot, mert a Mikulás rosszul van. A reklám végén a kisfiú azon a gokarton ül, amit az apja a két kezével készített neki és boldog karácsonyt kíván az elhunyt édesanyjának.
Teale szerint a kisfilm azt a valóságot mutatja be, amely rengeteg családot érint, de a legtöbb ünnepi hirdetés igyekszik elfedni. A megélhetési válság miatt rengeteg otthonban „más” lesz az idei karácsony, és átértékelődnek azok az értékek, amelyekkel eddig azonosították ezt az időszakot.
A karácsony idén azokról szól, akikkel együtt vagyunk, és akikkel már nem lehetünk együtt
– mondta Teale. Hozzátette, hogy a kisfilm pontosan olyan reakciókat váltott ki az emberekből, amelyekre számított.
Így terjed az év karácsonyi reklámfilmje
A múlt hét szerdán közzétett filmet sokan alternatív John Lewis-reklámként is emlegetik. Vasárnapra több mint hétmillió megtekintést gyűjtött a Youtube-on és a TikTokon.
Teale azt is elmondta, hogy
a film alatti kommentszekció egy valóságos mikroközösséggé vált, ahol az emberek megosztják a történeteiket egymással, illetve sokan adományokat ajánlanak fel a rászorulóknak.
A rendező azt is elárulta, hogy a kisfilmet, a Mikulás idén rosszul van mondattal egy valós esemény ihlette, amit egy barátja mesélt neki az előző évi karácsonyról.
Azt is elmesélte, hogy csapatával sokat gondolkodtak azon, hogy a 2022-es év melyik eseményére építsék fel a reklámfilmjüket. Teale elmondta, hogy volt egy ötlet, amely II. Erzsébet királynő halálát állította volt a középpontba, de végül jobbnak látták a megélhetési válságot az előtérbe helyezni.