A bírósági döntés után a mozdonyvezetők szerdán elkezdhetik a sztrájkot Németországban. A vasúttársaságok jelezték, hogy fellebbeznek a hesseni döntés ellen.

09 January 2024, Lower Saxony, Hanover: Red lamps light up on the empty locomotive of a Deutsche Bahn (DB) ICE train at Hanover Central Station. The German Train Drivers' Union (GDL) has called the first strike lasting several days in the current wage dispute with Deutsche Bahn and other companies from the middle of the week. Photo: Julian Stratenschulte/dpa (Photo by JULIAN STRATENSCHULTE / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó: Julian Stratenschulte / DPA / AFP

A jogvitától függetlenül a sztrájk előkészítése már folyamatban van. A Tagesschau Startseite azt írta, hogy a teherszállítási ágazatban már kedden este elkezdődhet a munkabeszüntetés, szerda hajnali 2-től pedig a személyszállítás is leállhat. A GDL azt tervezi, hogy péntek este 6 óráig fenntartják a sztrájkot.

Még a múlt héten jelentette be a Német Mozdonyvezetők Szakszervezete (GDL), hogy sztrájkba lépnek január 8-tól. 

A szakszervezet a heti munkaidő csökkentését követeli 38 óráról 35 órára, emellett 555 euró béremelésre is igényt tart. Ráadásul a mozdonyvezetők egyszeri 3000 euró prémium kifizetését is követelik a vasúttársaságoktól

Többek között a Deutsche Bahn és a Transdev a hesseni tartományi munkaügyi bíróságon próbálta jogilag ellehetetleníteni a sztrájkot, azonban a bíróság első fokon a mozdonyvezetőknek adott igazat.

Folytatják tiltakozósorozatukat a német gazdák – egyre nagyobb bajban a német kormány

A gazdák szervezete további tiltakozásokat is bejelentett a következő napokra. A vasutasok is sztrájkra készülnek.

A német vasút vészforgatókönyvvel reagál a sztrájkra

Szerdától péntekig a Deutsche Bahn (DB) pótmenetrendet hirdetett, hogy mérsékeljék a sztrájk okozta fennakadásokat. A tervek szerint ebben az időszakban hosszabb, több ülőhelyes szerevényeket indítanak, hogy a ritkább járatokkal minél több embert elszállíthassanak. Ezzel együtt nem tudják garantálni, hogy mindegy ügyfelük számára biztosítani tudják a vasúti közlekedést. 

A mozdonyvezetők sztrájkja több millió embert érint majd 

– közölte a DB. A GDL tavalyi figyelmeztető sztrájkja idején a vasúttársaság távolsági járatainak majdnem 80 százalékát törölni kellett, és voltak olyan szövetségi államok, ahol egyáltalán nem volt vasúti közlekedés.

Hiába a sztrájk, a kanyarban sincs a bérmegállapodás

A jelenlegi bérvitában ez lesz a harmadik munkabeszüntetés, egyben a leghosszabb is. A GDL november óta csatározik a vasúttársaságokkal a bérrendezés miatt, de egyelőre nem tudtak eredményt elérni. Bár a harmadik sztrájk még el sem kezdődött, a szakszervezet már most sikertelennek nyilvánította a tárgyalásokat.

A vasút pénteken nyújtott át egy friss ajánlatot a szakszervezetnek, hogy megelőzzék a sztrájkot, a GDL azonban ezt azonnal lesöpörte az asztalról.