Az digitális piacokról szóló jogszabálya (DMA) március 7-től kezdődően nyakörvet húz a legnagyobb technológiai óriásokra, amelyen keresztül jelentősen meg fog változni az eszközök és az internet használata is – írta a Politico.

Kumamoto,,Japan,-,Feb,15,2021,:,Facebook,App,And digitális
Az új digitális jogszabály szigorúbb keretek közé szorítja a technológiai óriásokat. Fotó: Shutterstock

A csütörtökön életbe lépő törvény visszaszorítaná a legnagyobb technológiai óriások – az Alphabet, az Amazon, az Apple, a Bytedance, a Meta és a Microsoft – hatalmát és befolyását a digitális világban, valamint nyitottabbá tenné a a szolgáltatásokat a felhasználók és a kisebb versenytársak számára is.

Az egyik legnagyobb változást az adatvédelemben lehet majd érezni.

A technológiai cégeknek mostantól a felhasználóik hozzájárulását kell kérniük ahhoz, hogy az egyik szolgáltatásba bevitt adatokat megosszák egy másik általuk üzemeltetett alkalmazással. A Meta, a Facebook anyavállalatának például azért kellett elhalasztania a Twitter versenytársának szánt Threads közösségi médiaplatform uniós bevezetését, mert kezdetben a felhasználóknak a vállalat egy másik márkájának bejelentkezésével kellett regisztrálniuk.

A Google ettől kezdve meg fogja kérdezni a felhasználóktól, hogy mely szolgáltatásokkal kívánják megosztani az adataikat: tekintettel arra, hogy ebből rengeteg van, a Youtube-tól a Chrome böngészőig, így sokkal nagyobb beleszólásunk lesz abba, hogy mennyire tesszük elérhetővé a személyes információinkat.

A legtöbb tech óriás az új rendszerek bevezetésénél arra figyelmeztette a felhasználókat, hogy így az alkalmazásaik „kevésbé lesznek személyre szabottak”. Ám ez elsősorban a hirdetéseket fogja érinteni, a működésüket alig befolyásolja.

Átalakul a digitális reklámozás

A Google keresési oldalán néhány országban már most is látni lehet egy új mezőt, ha szolgáltatásokat vagy terméket akarunk megvásárolni: ezen keresztül sokkal könnyebben lehet majd összehasonlítani az árakat, hogy ne csak a fizetett hirdetésekkel rendelkező cégek oldalait lássák a felhasználók.

06 October 2023, Hesse, Hanau: A Google sign stands in front of the building on the sidelines of the opening of the new Google Cloud data center. The data center, which is to be operated climate-neutrally in large areas, will provide storage and cloud services for Google Cloud commercial customers. (to dpa "Google opens first own cloud data center in Germany") Photo: Arne Dedert/dpa (Photo by ARNE DEDERT / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
A Google a közeljövőben különválasztja a legtöbb alkalmazását, megerősítve a felhasználók adatvédelmét. Fotó: Arne Dedert/DPA/AFP

A DMA bevezetésével szigorúbb ellenőrzés alá kerül a digitális marketing, hogy a technológiai vállalatok ne tudjanak túl nagy előnyt adni a fizetett hirdetéseknek a „természetes keresési eredményekkel” szemben. A Google ezt a rendszert már el is kezdte tesztelni Németországban, Franciaországban, Csehországban és az Egyesült Királyságban.

A tech óriásoknak ezután minden terméküket nyíltan meg kell jelölniük, hogy nagyobb választási lehetőséget adjanak a felhasználóknak.

Az alkalmazások közti adatmegosztáshoz hasonlóan az EU itt is arra kötelezi a vállalatokat, hogy átláthatóbbá tegyék az eszközeiket és az alkalmazásaikat, valamint a riválisaik termékeit sem szoríthatják ki a platformjaikról.

A Google Android és az Apple iPhone felhasználóinak ettől kezdve egy választóképernyőről kell eldönteniük, hogy milyen böngészőt, kamerát és egyéb szolgáltatást akarnak használni: a vállalatok saját márkáit, vagy inkább egy független terméket választanának alapbeállításként.

Ez az alkalmazásboltokra is hatással lesz – bár az Apple sokáig csak a saját App Store-jának használatát engedélyezte az eszközein, teljesen kiszorítva a vetélytársakat, a DMA értelmében kénytelen lesz olyan szolgáltatásokat is engedélyeznie, mint a Google Play.

A mai nap fordulópontot jelent az európai digitális térben. A piac kinyílik a belföldi versenytársak számára, miközben a felhasználók nagyobb védelemmel és mozgástérrel fognak rendelkezni

– Thierry Breton, az Európai Bizottság belső piacért felelős vezetője.

Elsorvadhat a magyar online-piac a külföldi e-kereskedők miatt

Az elmúlt szűk évtizedben világszerte drámai piaci átalakulások mentek végbe a kereskedelemben: vezető vállalatok jelentettek csődöt, vagy veszítették el rövid idő alatt a piaci értékük nagy részét. Az előrejelzések szerint több mint ötvenezer további amerikai kiskereskedelmi üzlet bezárása várható a következő öz évben. A piac jelenlegi állása alapján Európában, így Magyarországon sem jobb a helyzet.