
Malév: ez lett a sorsa a magyar légitársaság repülőgépeinek
Ahogy számos cég flottájának gerincét, úgy a magyar nemzeti légitársaságét is a Boeing–737-esek alkották több mint két évtizeden át. Az Airportal.hu megnézte, mi lett a sorsa a csődbe ment Malév repülőgépeinek.

A 2003 tavaszától forgalomba állított, a gyártótól újonnan érkezett, az ILFC lízingcégtől bérelt 18 darab Next Generation változatból 14 példány már a csőd estéjén, 2012. február 3-án este elhagyta Ferihegyet, és az írországi Shannonba repült.
Volt olyan is, amelyik végül Oroszországban kötött ki. A HA-LOC 2012 és 2019 között az orosz Yakutia Airlines színeiben repült, majd 2019-ben az arhangelszki központú Smartavia (korábbi nevén Nordavia) légitársasághoz került.
A LOM lajstromjelűt áruszállítóvá alakították, jelenleg a DHL számára üzemelteti a Texel Air A9C-JNC lajstromjellel. Bahreinből repül napjainkban is a német cég jellegzetes sárga-vörös színeiben. A 700-asok közül a HA-LOA és a LOB a cseh Smartwings flottájába került, előbbi OK-SWW, utóbbi OK-SWT lajtsromjellel most is utasokat szállít prágai bázissal.
Akad olyan Malév-gép is, amelyik a tengerentúlra került és az Egyesült Államokban a fapados óriáscég Southwest üzemeltetésében repül nagy kihasználtsággal.
Malév: ez lett a sorsa a magyar légitársaság gépeinek
A rövid törzsű 737-600-asokat viszont szétbontották a leállás után az arizonai Goodyear repülőtéren. A mindössze 109 utas szállítására képes 737-esek egy székre eső üzemanyag-fogyasztása és üzemeltetési költségei a hasonló befogadóképességű regionális típusokhoz viszonyítva magasak voltak, emiatt a típusváltozat iránt csekély volt a piaci kereslet.
A Malév leállása után a tulajdonos lízingcégnek ezért pénzügyi szempontból jobban megérte a 10 évesnél is fiatalabb gépeket szétbontani és kiárulni az alkatrészeket. A Malév korszaknyitó széles törzsű gépei, az 1993 tavaszán érkezett Boeing–767-200ER-ek egy része a később csődbe ment brazil Varighoz került, egyet azonban Budapesten szétbontottak.
A nagyobb, bérelt 300ER-ek közül egy az Atlas Air flottájában teljesített szolgálatot, ma pedig áruszállítóként repül a napfényes Miamiból. Egy másik pedig az Amazon Prime Airnél szolgál áruszállítóvá alakítva teljesít járatokat Cincinnatiből.
A négy darab légcsavaros-gázturbinás Bombardier Dash 8-as közül három a norvég Wideroe regionális cég flottájába került. Egy nem repült az utóbbi időben, 2023 júliusa óta Torp-Sandefjord repülőtéren tárolják. Másik kettő napi használatban van, egyet pedig szétbontották Innsbruckban.
A Malév flottájából még a csőd előtt, 2010-ben kivont Fokker–70-esek közül
- a HA-LMA (VH-QQR) és LMC (VH-QQW) lajstromjelűek a romániai Carpatairnél tett kitérő után jelenleg a főként bányavállalatoknak szolgáltató ausztrál Alliance Airlines flottájában repülnek (utóbbi speciális, ezüstszínű festésben).
- Az LMB (VH-QQV) tavaly év elején még szintén aktív volt, de egy fotó tanúsága szerint 2024 májusában már hajtóművek nélkül, lekonzerválva állt Perth-ben.
- A más úton az ausztrál céghez érkezett LME (VH-QQY) és LMF (VH-QQX) az utóbbi napokban is járatokat teljesített.
Érdekes sorsok is akadnak: a 737 Next Generation gépek előtti 737 Classic modellek közül egy az illinoisi Oak Brook Center Mall gyerekeknek szóló élményparkja, a KidZana egyik dísze lett, egy másik pedig Ázsiába került, utolsó információk szerint letárolva állt, de a ajándékboltként is szolgált egy szórakoztatóparkban.




