Logisztika

Nincs utas, nincs járat, így nincs profit sem

Válságüzemmódra kapcsol és állami segítségért folyamodik az ágazat.

A légi közlekedési ágazatot kiemelten sújtó koronavírus-járvány miatt ezrével függesztik fel járataikat és adják ki profitfigyelmeztetéseiket a légicégek, miközben központi segítséget kérnek működésük fenntartásához. A vészhelyzeti üzemmódba kapcsolt társaságok közül

a Finnairt irányító Topi Manner jelezte, hogy a légi közlekedés eddigi legnagyobb válsága miatt három héten belül immár másodszor adtak ki profitfigyelmeztetés,

miközben a kapacitásaiknak csupán 10 százalékát tudják kihasználni.

Az osztalékfizetést felfüggesztő, állami segítséget kérő és járatainak 70 százalékát törlő

Lufthansa osztrák leányvállalata, az Austrian Airlines szerda estétől március 28-ig teljesen felfüggeszti tevékenységét a koronavírus-járvány következtében elrendelt utazási korlátozások miatt.

Fotó: Kovács Tamás / MTI

A British Airways mellett a spanyol Iberiát és Vuelingot soraiban tudó IAG csoport negyedére csökkenti járatainak számát az április–májusi időszakban, Willie Walsh vezérigazgatót pedig csak később engedi nyugdíjba vonulni. A cégcsoport kiadásai és a munkaidő csökkentéséről, valamint egy nem közölt nagyságú létszámcsökkentésről is döntött. Az Air France-KLM Párizzsal és Amszterdammal egyeztetve úgy határozott, hogy az összes óriásgépét a hangárba küldi, és kapacitásainak 90 százalékát pihenteti.

Ben Smith vezérigazgató a spórolást magán kezdte, 25 százalékkal vágta meg a fizetését.

A skandináv SAS és a német TUI utazásszervező is takarékra tette járatait, és állami segítséget kért. A fapadosok közül a két legnagyobb, a Ryanair és az EasyJet flottája is döntően a bázisállomásain vesztegel majd, az utóbbi szintén koordinált állami segítséget kért Londontól, Johan Lundgren vezérigazgató szerint enélkül összeomlásra van ítélve az ágazat. Daniel Roeska, a Bernstein elemzője

hat-nyolc hetet ad a légitársaságoknak, s ha a helyzet nem javul, akkor a pénzügyi összeomlás borítékolható

– mondta a Reutersnak.

Hozzátette: a kormányoknak mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk a társaságok finanszírozása végett, de emellett az átmeneti elbocsátásokat és a munkaidő rövidítésére irányuló vállalati szándékot is tolerálniuk kell.

A teljes cikket a Világgazdaság keddi számában olvashatja!

IAG Air France - KLM Lufthansa Finnair Ryanair
Kapcsolódó cikkek