Az energiaárak drasztikus megugrása nehéz helyzetbe hozza a vasútvállalatokat és megváltoztatja a korábbi költségviszonyokat is, így érdemes lehet átalakítani a járművek működtetésének rendjét – vezeti be a Facebookon a Vitézy Dávid közlekedésért felelős államtitkár annak részletezésért, hogy a MÁV-Start milyen intézkedésekkel igyekszik csökkenteni a kiadásait. A társaság 2021 szeptemberében 36 forintot fizetett 1 kilowattóra villamos energiáért az idén szeptemberben ennek a nyolcszorosát, 288-at.

Fotó: Jászai Csaba / MTI

Ezért október 3-a óta a MÁV-Start Budapest elővárosában hétköznap, a reggeli és a délutáni csúcs között kisebb motorvonatokat üzemeltet, ott, ahol az ilyenkor jelentkező utasmennyiség ezt megengedi.

  • Budapest–Esztergom (2-es vonal): napi 4 vonat dupla helyett szóló FLIRT
  • Budapest–Veresegyház–Vác (71): napi 4 vonat dupla helyett szóló FLIRT
  • Budapest–Gödöllő (80a): napi 12 vonat dupla helyett szóló FLIRT
  • Budapest–Monor (100a): napi 4 vonat KISS helyett szóló FLIRT
  • Budapest–Sülysáp (120a): napi 8 vonat dupla helyett szóló FLIRT
     

A spórolás mellett is marad költség bőven

Természetesen a szét- és összecsatolásoknak van vágány-, idő- és munkaerőigényük, ez adott esetben költségekkel is járhat, ezeket figyelembe véve lehet és érdemes bevezetni az ilyen intézkedéseket – magyarázza az államtitkár. A felsorolt esetekben korábban, amíg olcsóbb volt az energia, nem érte meg napon belül csatolgatni a szerelvényeket, olcsóbb volt a nagyobbakat járatni kihasználatlanul. Ez változott meg drámaian az energiaár-robbanással.

Október 3-tól menetrendváltásig, azaz december 10-ig a számítások szerint 122 millió forint megtakarítást hoznak ezek a változások.

 A MÁV-Start, a TIM és a VPE alapjain létrejövő országos közlekedésszervező szakembereivel az államtitkárság már dolgozik a december 11-től érvényes hasonló, újabb módosításokon, hogy költséget takarítsanak meg, a szolgáltatási színvonal esése nélkül.

Jöhet 50 Siemens Vectron

„Ha más miatt nem is lenne fontos, önmagában az áramdrágulás miatt megérné az öreg Szili (V43) villanymozdonyokat korszerűre, energiahatékonyra cserélni” – írja Vitézy Dávid. Ezért a kormány a Technológiai és Ipari Minisztérium javaslatára – a MÁV-Start korábban megkötött keretszerződése alapján lehív – 50 Siemens Vectron mozdonyt. (Persze az új mozdonyokra mindenképp szükség van, a 60-as években készült V43-asok üzemkészsége romlik, nem képesek 120 km/óránál gyorsabban vontatni.)