Ismét lecsapott a 200E rettegett járművezetője: a reptéri busszal gyakran utazók körében jól ismert sofőr egy baleset miatt késésben volt, ezért üvöltözött az első ajtós rendnek megfelelően felszálló utasokkal, közölte, hogy utálja a „sz*rtelepet”, majd őrült tempóban indult tovább Kőbánya-Kispest felé.

Azt a BKV is elismeri, hogy a buszsofőrök közül ki kevésbé, ki jobban kezeli a kialakult problémát.
Fotó: Kallus György / Világgazdaság

A buszsofőrről már korábban is írtunk, miután az egyik olvasónk jelezte, a 200E-n vállalhatatlan hangnemben beszélt vele, majd telefonján valakivel kiabálva többször is „sz*rtelepnek” nevezte a Szemeretelep megállót, mert sokáig kell várakoznia a piros lámpánál. Akkor a Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) a konkrét esetre nem reagált, kérdésünkre azt viszont elárulta, hogy 2022 első fél évben 4 millió megtett menetre 38 esetben érkezett megalapozott utaspanasz autóbusz- és trolibusz-járművezetők magatartásával kapcsolatban.

Mindössze a barátjával viccelődött, miközben a környéket szidta

Most viszont a két konkrét esetről érdeklődtünk, hogy történt-e vizsgálat a buszsofőr viselkedésének ügyében, és ha igen, milyen eredménnyel zárult – a BKV pedig részletes válasszal szolgált.

A járművezető elmondása szerint amikor az említett eset történt, éppen egy barátjával beszélt headseten keresztül. Közöttük általános beszédtéma a lakhelyük (Pécel és Szemeretelep), és ezen viccelődtek egymás között. Kedves utasunk vélhetően ennek a beszélgetésnek foszlányait hallva, részinformációkból vonta le a Szemeretelepre vonatkozó negatív tartalmat. Természetesen ilyen jelentéssel bíró tényleges megállapítása nincs járművezetőnknek

– írta a cég, amely a „sz*rtelepezés” mellett az ordibálásra és a száguldásra is reagált.

Csak hangosan közölt információkat az utasokkal

A BKV szerint az történt, hogy egy baleset miatt félórás késésben, egyenetlen követéssel közlekedtek a járművek, ilyen esetben pedig a késés nagyobb utaslétszámot, hosszabb utascserét eredményez, amely egy láncreakciót indít el, és nemcsak az adott jármű menetrendjére van hatással, hanem a végállomáson rendelkezésre álló fordulóidőre és a visszafelé indulására is.

„Természetesen minden utasunk érdeke, hogy a késés a lehető legkevesebb legyen. A járművezetőink a rendelkezésre álló eszközökkel igyekeznek az ilyet megoldani, ki kevésbé, ki jobban kezelve a kialakult helyzetet. Esetünkben a járművezetőnk a szokásosnál gyorsabb vezetési tempó mellett az első ajtós felszállási rend felfüggesztésével és az összes ajtó nyitásával igyekezett gyorsítani az utascserét. Mivel a megállóban álló utasok felé nem áll rendelkezésére hangbemondás, az utasokkal ezt az információt csak hangosan tudta közölni” – védte buszsofőrét a vállalat.

Nincs mit tenni, így is alig van buszsofőr

A BKV válaszát azzal zárta, hogy a járművezető elnézést kér az utasoktól, ha a viselkedésével kellemetlenséget okozott, nem állt szándékában megbántani senkit,

a cég pedig jelezte elvárását, hogy fokozottan ügyeljen az előírt járművezetői magatartásnak megfelelő viselkedésre.

Nincs könnyű helyzetben egyébként a BKV, hiszen ahogyan a Világgazdaság megírta, négyszeresére nőtt az autóbuszos menetkimaradások száma: egyszerűen nincs elég buszsofőr ahhoz, hogy a BKV összes menetrend szerinti járata közlekedjen.

Nem az a kérdés, jár-e majd a BKV, hanem hogy lesz-e, aki vezesse a buszokat

Miközben a városháza az energiaárak miatt aggódik a fővárosi tömegközlekedés működése kapcsán, egy másik, legalább ennyire súlyos problémát mintha a szőnyeg alá söpörne. A sofőrhiány mértéke soha nem látott szintre ugrott a BKV-nál. A helyzet odáig fajult, hogy a társaság jelezte a városvezetésnek: ha nem avatkozik közbe, a budapesti lakosok ritkábban közlekedő és zsúfoltabb buszokra készülhetnek.