A MÁV-Volán csoport 6500 milliárd forintos, tíz évre szóló beruházási terve infrastruktúra-fejlesztést és járműbeszerzést is tartalmaz. Lepsényi István azért is került a csoport igazgatóságába, hogy három éven belül megjelenjenek a hidrogénhajtású vonatok és buszok – mondta Lázár János építési és közlekedési miniszter a Mol Campusban tartott hidrogénkonferencián.

LÁZÁR János
Lázár János szerint a logisztika fejlesztése lehet az ország egyik stratégiai célja.
Fotó: Lakatos Péter /  MTI

 

Jók Magyarország geopolitikai lehetőségei

A rendezvényen a miniszter méltatta, hogy a Mol, amely a hagyományos üzemanyag előállításából és értékesítéséből jut bevételhez, a hidrogéniparra is szán pénzt, hiszen „óriási érdekünk fűződik a Mol sikeréhez”. A világ ugyanis jelentős változásoknak van kitéve, a kormánynak pedig készülnie kell arra, hogy hogyan működik az ország 10-20 év múlva, milyen következményei lesznek az hatásainak. Mint mondta, 55 ezer munkatársa dolgozik azért, hogy naponta 4,5 millió ember közlekedhessen, illetve működjön az áruszállítás.  

Tárcája álláspontját ismertetve Lázár János három dologra mutatott rá:  

  • Kardinális jelentőségűek az energia világában beálló változások, hiszen a rendszert hatékony formában és megfizethetően kell működtetni. Komoly tétje van minden, erre vonatkozó kutatásnak, változásnak, fejlesztésnek.
  • Továbbra is óriási mennyiségű energiát pazarolunk.
  • Jók Magyarország energiaipari pozíciói.

Ez utóbbi kapcsán kifejtette, hogy a világ változásai nemcsak bajt és nehézséget okoznak, hanem lehetőséget is jelentenek. Magyarország geopolitikai jelentősége ugyanis számottevően felértékelődött az elhelyezkedésének köszönhetően. Az utazási és a szállítási útvonalak meg fognak változni, 

amit kihasználva a Kárpátoktól délre Magyarország válhat a legerősebb társadalmi, gazdasági közösséggé, érdemes lehet majd velünk együttműködni. 

„Nem szeretjük már a híd és a komp szerepét, zsilippé kell válnunk Kelet és Nyugat között” – jelentette ki.

A legújabb autóipari technológiákba kell fektetni

A miniszter szerint a logisztika lehet az ország egyik stratégiai célja. Felül kell írni azokat a hangokat, amelyek szerint már nem érdemes az autóiparba fektetni. (A rendezvényen Lantos Csaba energiaügyi miniszter is kiemelten beszélt az autóiparról.) Lázár János arra mutatott rá, hogy az USA és Kína közötti járműipari versenyben gazdaságilag csak Közép-Európa maradhat versenyképes. Igaz, hogy a német autóipar hatalmas összegeket fektet be ebben a versenyben, de mögötte Közép-Európa lehet a másik nagy gyártóbázis. Szerinte azonban nem egyszerűen autóipari bázissá kell válnunk, hanem olyan központtá, amely válaszolni képest a 21. század kihívásaira.

„Ezért fordítjuk a gyártást az elektromobilitás felé, de ez csak a következő tíz év” – utalt a hidrogénüzemre a miniszter, miután a bevezetőjében azért leszögezte: ő maga megszállott benzinautós. Hangsúlyozta, hogy nyitni kell az autóipar új, legmodernebb szegmensei felé is, és azokban erősnek lenni, különben a magyar gazdaságnak le kellene mondania az autóiparról.