Január 1-jétől az öt- vagy többtengelyes nehéz-tehergépjárművekre már J5-ös kategória vonatkozik a tengelyszám beállításánál. Az eddigi J4-es díjkategóriába csak a négytengelyes útdíjköteles gépjárművek tartoznak. A J5-ösbe került úthasználók a HU-GO internetes felületén, valamint az erre alkalmas fedélzeti eszközökön állíthatják át a tengelyszámot – hívta fel tagvállalatai figyelmét a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete.

Busy,Highway,With,Fast,Moving,Vehicles,In,Beautiful,Sunset,In
Jellemzően nemzetközi fuvarokat teljesítenek J5-ös díjkategóriába terelt járművekkel.
Fotó: Shutterstock

Közel hatvanezer nyerges vontatót érint a szigorítás

„A J5-ös díjkategóriába sorolták át lényegében a nemzetközi fuvarozásban részt vevő összes hazai közúti fuvarozót” – válaszolt a Világgazdaságnak Árvay Tivadar, az egyesület főtitkára. Tájékoztatása szerint ez csaknem 60 ezer nyerges vontatót érint. A J5-ös díjkategória alkalmazása nem általános, Ausztriában például nincs ilyen, Németországban van. Jellemző viszont, hogy az érintett kamionokat a leginkább környezetkímélő, Euro 6-os normának megfelelő motorral szerelték. 

Az ilyen járművek után Európában kedvezőbb díjakat fizetnek, de a magyarországi új útdíjrendszerben megszűnt a kevésbé szennyező járművek támogatása.

Még a kibocsátásmentes járművek hazai útdíja is nőtt mintegy 20 százalékkal tavaly október 1. óta a januári emeléssel együtt, az alacsony kibocsátásúaké pedig 35-40 százalékkal. Csakhogy az elektromosak elsősorban városi autók, nem pedig nagyobb távolságokon bevethető kamionok.

Lendületesen tartanak felfelé az útdíjak

Egy Euro 6-os, öttengelyes autó hozzávetőleg 203 forint kilométerdíjat fizet autópályán, a J4-es 189 forint. Ez a 14 forintos különbség, azaz 7,4 százalékos növekedés a J5-ösöknél az év eleji emelésen felül jelenik meg a J4 kategóriában maradtakhoz képest. Az emelés a tavaly szeptember 30-tól hatályos emeléssel együtt – amikor még nem létezett a hazai J5 kategória – 50-75 százalékos attól függően, hogy a jármű gyorsforgalmi úton vagy főúton közlekedik. 

Ez már nagyon jelentős növekedés, a korábbi 133 forintról emelkedett januártól 203 forintra a kilométerenkénti költség.

Az emelés differenciált volt. Tavaly október 1. óta az útdíj 42, illetve 60 százalékkal emelkedett a J4-es kategóriában, de van kategória, amelyben 120 százalékkal. A most januártól érvényesített emelés – a tavaly október 17,6 százalék után – az Euro 6-os öttengelyes kategóriában újabb 30-50 százalékos volt, az Euro 5-ös járműveknél 40-63 százalék.

Árvay Tivadar azért emelte ki az Euro 6-os és 5-ös kategóriát, mert a nemzetközi forgalomban, valamint a belföldi áruterítésekben jellemzően ilyennel vesznek részt a vállalkozások. Számukra most létkérdés, hogy tudják-e érvényesíteni a megbízási díjakban a drasztikus költségnövekedést.