Idén a vásár dekorációját a szürrealizmus százéves évfordulója ihlette, és a jubileum alkalmából a Paul Delvaux Alapítvány volt az esemény díszvendége. Delvaux a szürrealista mozgalomhoz széles körben kötődő művész, és számos kiállító standján megjelentek a festményei és rajzai.
2024-ben lesz száz éve annak, hogy André Breton költő és műkritikus megjelentette a szürrealista mozgalom kiáltványát. Ebben az évben a művészeti világban minden a szürrealizmusról és a szürrealizmus ihlette kortárs irányzatokról fog szólni, a BRAFA most megadta ehhez a kezdőhangot. A művészeti és irodalmi esemény megünneplésére a vásárt Magritte és Paul Delvaux munkái ihlette díszletekben rendezték meg.

Fotó: brafa.art

Az ide készült dekorációt azonban idén először, a környezettudatosság jegyében, nem kidobják, hanem újrahasznosítják vagy újra felhasználják. A BRAFA-t megkereste egy ingatlanszakértő, hogy értékesítse a dekorelemeket, és a bevételt egy neves balettiskola, a liege-i Mosa Balettintézet javára fordítják. A hozzájárulás lehetővé teszi egy fiatal hallgató számára, hogy ösztöndíjjal részt vehessen a képzésben. Két „Magritte-felhőt” is újrahasznosítanak a VertigO Events által szervezett jótékonysági est keretében. A szőnyeget a courtrai-i székhelyű Vanheede Environment Group cég fogja újrahasznosítani, a reklámbannerek pedig a Redopapersnek köszönhetően kapnak új életet, a feleslegből jegyzettömböket, naplókat és zsebkönyveket készítenek.

A Boon Gallery Delvaux fontos alkotását, az 1944-ben festett „La Ville Lunaire”-t állította ki. A kép először jelent meg a piacon, 980 ezer eurós áron. „Hosszan udvaroltunk a tulajdonosnak, egy 1944-ben, a háború és a szürrealista időszak kellős közepén festett műről van szó” – nyilatkozta a galéria tulajdonosa a vásár sajtóközleményében.

Fotó: brafa.art

A 2024-es BRAFA rekordlátogatottsággal zárt, 67 ezer művészetkedvelő látogatott el a vásárra a rendezvény nyolc napja alatt, és nézte meg a 14 országból érkező 132 kiállító galéria standját. A BRAFA a művészeti év első vására, a magas látogatószám jó hír a globális műkereskedelem számára is. A látogatók egyöntetű elismeréssel fogadták a kiállított tárgyak minőségét, és különösen nagy sikert aratott a szürrealista dekor.

Nyolcmillió dollár értékű Jean Dubuffet-gyűjtemény kerül kalapács alá a Sotheby’s-nél

Mary és George Bloch gyűjteményének elárverezése az utóbbi évek sikerágazatát, a teljes műgyűjtemények aukcióinak sikeres hullámát lovagolja meg. A művekért akár hárommilliárd forint bevételre is szert tehet a Sotheby’s.

Az 1984-ben alapított Florence de Voldere, a történelmi párizsi galéria a 16–18. századi flamand festészetre szakosodott. Standjukon olyan rendszert állítottak fel, amellyel úgy világították meg a kiállított képeket, mintha a képernyőkön reprodukálták volna őket. Ők idézték Walt Disney-t is, aki egyszer azt nyilatkozta, hogy a flamand festészet hatása itatta át az általa készített rajzfilmeket, mert az érzelmek közvetítését a képek által a flamand festészet tanulmányozásával sajátította el.

Fotó: brafa.art

A Florence de Voldere galériánál lehetett megvásárolni Roelandt Savery Noé bárkája című festményét 1,3 millió euróért. Arról nem szólnak a hírek, hogy végül eladták-e, de az antwerpeni Martin van Cleve (1527–1581) életképére 150 ezer euróért találtak vevőt.

A magyar galériák közül egyedüliként a Kalman Maklary Fine Arts szokott részt venni a BRAFA-n, de idén kihagyták. Az általuk képviselt Reigl Judittól a Galerie Dina Vierny kínált egy ritka, 1950-es évekbeli festményt és néhányat az utolsó korszakából.