BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fűtőolaj- és dízelhiány lehet Amerikában

A finomított olajtermékek iránti kereslet már a járvány előtti szinten van, ám a kínálat elmarad a korábbitól, amit a magas európai energiaárak miatt leállított kapacitás is súlyosbít.

A koronavírus-járvány gazdasági utóhatásainak legújabb elemeként az Egyesült Államokban a fűtőolaj- és a dízelkészletek csökkenéséről számolt be a Reuters.

Eme finomított olajtermékek kereslete már hónapok óta meghaladja a járvány előtti szintet, ugyanakkor több finomító is zárva van a koronavírus széles körű elterjedése óta, míg mások karbantartás miatt nem üzemelnek. Ennek hatására csütörtökre a fűtőolaj határidős árfolyama hétéves csúcsra, gallononként 2,82 dollárra emelkedett.

A magas üzemanyagárak az energiapiacok visszatérő elemei lehetnek, ugyanis egyre nehezebb a szűkös készletekre reagálni. A készletek elérhetőségével kapcsolatban az Egyesült Államokra lecsapó hidegfront – mely napokig tarthat – állíthatja a közműveket kihívás elé. A cégek a földgázon alapuló áramtermelés és olaj segítségével igyekeznek felkészülni a növekvő keresletre és a hideg miatt esetlegesen kieső kínálatra.

Fotó: AFP

Az Egyesült Államok energiahivatalának adatai szerint a finomított olajtermékek iránti kereslet 2021-ben már 5 százalékkal meghaladta a járvány előtti értéket, így a készletek 15 százalékkal elmaradnak az előző öt év átlagától. Az ország keleti partvidékén 2020 áprilisa óta nem voltak ennyire mélyen a készletek.

Noha erre a finomítók hagyományosan termelésük felpörgetésével szoktak reagálni, kapacitásuk globálisan napi 2 millió hordóval csökkent a pandémia alatt, míg Amerikában az elmúlt évben napi 18,1 millió hordónyi olajra süllyedt a finomítók teljesítménye, ami 4,5 százalékos csökkenést jelent.

Az amerikai finomítók még mindig nem termelnek maximális hatásfokon, mert a kerozin iránti igény továbbra is elmarad a 2019-es szinttől. 

Az egyik vezető üzemanyaggyártó, a Valero negyedéves eredményeinek ismertetése során a kereskedelmi igazgató is arról beszélt, hogy nem lát egyenes utat a dízelkészletek pótlására.

Nem meglepő, hogy az elégtelen kínálat hatására a dízel 3,78 dollárba került az elmúlt időszakban gallononként, ami 2014 szeptembere óta a legmagasabb érték. Az ország bizonyos részein, például az északkeleti New Englandben viszont a következő napokban felpöröghet az olajtüzelésű erőművek termelése.

Piaci elemzők szerint azonban a tél elvonulását követően enyhülhetnek az árak is, igaz, ha az olajárak magasan maradnak, akkor hiába csökken a fűtőolaj iránti kereslet, az üzemanyagok mégsem tudnak olcsóbbá válni. 

Ugyanakkor a piac nem feltétlenül erre készül, hiszen 

a jelenlegi árak magasabbak a határidőseknél, 

és több kereskedő is inkább lemondta a dízeltárolói kapacitásait, mondván, nincs pénzügyi ösztönző azok megújítására.

Május és február között sokan keresnek pénzt azzal, hogy fizetnek az üzemanyagok tárolásáért, majd később drágábban adják el, de a jelenlegi magas árszint mellett erre az idén kevesebben fogadnak.

Az európai energiaválság is tovább ront a helyzeten, hiszen a kontinens finomítói a költségek lefaragása céljából csökkentették a kibocsátásukat. Mindezek hatására ott is elkezdtek fogyni a készletek, ami azt okozta, hogy 2008 márciusa óta nem volt annyival drágább az azonnali dízelár a hat hónapos határidősnél, mint most.

Nem számíthat a palásokra az olajpiac

Második napja intenzíven emelkedik az olaj ára. A Brentet áprilisi határidőre 91, a WTI-t márciusi szállításra 90 dollár felett jegyezték pénteken.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.