Az Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közössége (CER) nem vár tovább, nyílt levélben szólította fel Ursula von der Leyent és az Európai Bizottságot, hogy tegyen végre valamit a fenntartható közlekedés európai gerincét vasút megmentéséért. A dokumentumban azt is közzétették, hogy a vasúti árufuvarozásban minimum háromszoros, de akár tízszeres többletköltséget is okozhatnak a villamosenergia-árak, amelyek összességében 2 milliárd eurós veszteséget okozhatnak a szektornak, a megfelelő döntések meghozatalára pedig nincs több idő, cselekedni kell.

Ursula von der Leyen - Josep Borrell in Ukraine
Fotó: Európai Bizottság

A CER-nél azt állítják,

már többször is kérték az EB első emberét, hogy közösen találjanak megoldást a kialakult problémára, ám nem kaptak valódi választ és kézzelfogható intézkedéseket. 

Sok cég most tárgyalja (újra) a 2023-as szerződés részleteit, ezért nem vártak tovább a nyílt levéllel, amely több javaslatot is felvet. A helyzet súlyosságát mutatja, hogy a vonatkilométerek 80 százaléka villamosított vonalon zajlik. A szervezet úgy véli, a vasútnak közvetlenül részesülnie kell az által kivetett extraprofitadóból beérkező forrásból, de a pályahasználati díjak azonnali csökkentése, elengedése vagy a fizetési kötelezettség elhalasztása is szükséges. A CER szerint a vasutat be kell vonni az energiatakarékossági stratégiába, és növelni kell az országok szabadságát, hogy szabadon biztosíthassanak állami támogatást a nehéz helyzetbe kerülő vállalatoknak.

Korábban gyors állami segítséget kért az elszabadult vontatásienergia-árak miatt a hazai vasúti szakma is,

legyen az támogatás, kompenzáció, árfixálás, ársapka, bármi, csak minél előbb érkezzen.

A Hungrailnek több javaslata is volt a megoldásra, a Rail Cargo Hungaria egyebek mellett a szabad áramvásárlás fontosságára hívta fel a VG figyelmét. „A megemelkedett energiaköltségek miatt sokat veszített a versenyképességéből az amúgy környezeti szempontból leginkább fenntartható szállítási mód, a vasúti áruszállítás, ezért olyan javaslaton dolgozunk a Technológiai és Ipari Minisztériumban, amelynek eredményeként átlagosan körülbelül 40 százalékkal csökkenhet a vasúttársaságok pályahasználati díja, egész pontosan a hálózat-hozzáférési díj (HHD) felárát szeretnénk eltörölni” – írta a VG-hez eljuttatott közleményében Vitézy Dávid, a tárca közlekedésért felelős államtitkára.

A szakember legfrissebb Facebook-bejegyzésében azt is bejelentette, hogy október 3. óta a MÁV-Start Budapest elővárosában hétköznap, a reggeli és délutáni csúcs között rövidebb motorvonatokat üzemeltet, ahol azt az ilyenkor jelentkező utasmennyiség megengedi, december 10-ig ezen 122 millió forintot spórolnának.

A társaság 2021 szeptemberében 36 forintot fizetett 1 kilowattóra villamos energiáért az idén szeptemberben ennek a nyolcszorosát, 288 milliót.