Ukrajnának 300 nyugati gyártmányú, többé-kevésbé korszerű páncélos kellene ahhoz, hogy délkeleten a Donbaszban megfordítsa a harcok menetét. Össze tudja-e Zelenszkij elnök kalapozni a szükséges mennyiséget? Sok múlhat Olaf Scholz német kancelláron, aki a végső szót mondja ki a kérdésben: szállíthat-e Németország páncélosokat (MBT-ket, tankokat) Ukrajnának? Ha igen, milyen típusokat? Kijev a világ legjobbjának tartott (Magyarország által is megrendelt) Leopard 2A7+ harckocsit szeretné. Erre elemzők kevés esélyt látnak. Legfeljebb a Leopard 2A4-es lehet a felső határ, de még valószínűbb a még működőképes, de évtizedek óta lecserélt Leopard 1-esek szállítása. 

A Polish Leopard tank is seen as troops from Poland, USA, France and Sweden take part in the DEFENDER-Europe 22 military exercise, in Nowogrod, Poland on May 19, 2022. (Photo by Wojtek RADWANSKI / AFP)
Lengyel Leopard harckocsi – egyelőre csak vágyálom az ukránoknak. Fotó: Wojtek Radwanski / AFP

A Rheinmetall bejelentette, hogy ha a megfelelő kormányengedélyek rendelkezésre állnak, mozgósítani tud Ukrajna számára mintegy 80 Leopard 1-es közepes harckocsit (MBT) és legfeljebb 22 darab Leopard 2-est. Ez a Rishi Sunak brit kormányfő által kilátásba helyezett 14 darab Challenger-2 MBT-vel együtt már mintegy 116 harckocsiegység. És ha hozzászámítjuk a Macron francia elnök által bejelentett 30 AMX-10 RC harckocsinak minősített, 16 tonnás eszközt, továbbá Lengyelország bejelentését (ha létrejön a megfelelő nemzetközi koalíció, és ha a gyártó Németország hozzájárul), amely szerint hajlandó egyszázadnyi Leopard 2A4-est átadni Kijevnek, akkor az ukránok által kért mennyiség körülbelül fele már rendelkezésre áll. 

Challenger-2 harckocsi – a britek már megígérték. Fotó: AFP

Ám vannak buktatók, kérdések. Az első a felajánlott harckocsik sokfélesége. Több idősíkból jönnek. Közülük igazán korszerűnek, a legjobb oroszországi harckocsikkal (például a T-90M-mel) a versenyt felvevőnek csak a német Leopard 2A4-est és a brit Challenger-2-t tekinthetjük, amelyek

mind tűzerőben, mind az egyéb paramétereket illetően egyenrangúak (ha nem jobbak) a T-90M-nél.

A Challenger-2, a harmadik generációs brit harckocsi mindössze 20 éve van rendszeresítve az Egyesült Királyság haderejében. Viszont aránylag keveset, mintegy 450 darabot gyártottak belőle. Kiváló a páncélzata, emiatt is a nyugati harckocsipaletta legnehezebb példánya, súlya (felszerelve a harci páncélzatmodulokkal) eléri a 75 tonnát. Ez viszont gondokat okozhat a kisebb-nagyobb hidakon való átkelésekkor, a közutakon való közlekedésben. 

Előnyök és hátrányok

Ami különlegessé, eltérővé teszi a Challenger-2-t: 120 milliméteres, 55-ös kaliberű, a szokásosnál hosszabb lövegének a csöve huzagolt, ami nagyobb hatótávolságot és nagyobb pontosságot biztosít. Ezzel eltér a ma használatban lévő, harmadik generációs keleti és nyugati MBT-k döntő többségétől, amelyek sima csövű 120 (nyugati), 125 (oroszországi) vagy 130 milliméteres (Rheinmetall KF 51) löveggel vannak felszerelve. 

Valamennyi nyugati harckocsi közül a Challenger-2 lövege a legpontosabb és a leginkább messze hordó.

 Ha Kijev megkapja a Challenger-2-eseket, ezek lesznek a leghatásosabb nehézfegyverei, amelyekkel vélhetően bármely ismert oroszországi MBT-t képes semlegesíteni. Igaz, a Challenger-2-esek lőszerutánpótlása nem lesz egyszerű. Huzagolt lövegcsövük miatt ugyanis nem használhatják a nyugaton általánosan elterjedt 120 milliméteres harckocsilőszerek többségét. 

Húsz éve nincs forgalomban

Vegyük az egyik valószínűbb opciót, a német (a Krauss Maffei Wegmann által gyártott) Leopard 1-es szállítását az ukránoknak. Még nem tudjuk, hogy a létező legalább féltucatnyi modifikáció közül melyik jöhet szóba. Legalább két általános probléma bukkan fel: a Leopard 1 gyenge páncélvédettsége és a maiakhoz képest viszonylag kis teljesítményű, 105 milliméteres lövege. Létrehozatala a múlt század hatvanas évei műszaki színvonalát, követelményrendszerét tükrözi. 

A Leopard 1-esek páncélzata nem lenne képes ellenállni a szovjet-orosz T-72-essel kezdődő sorozat (T-80, T-90) 125-ös lövegei tüzének.

A Leopard 1-esek 10-70 milliméter vastag páncélzata legfeljebb a kézifegyverek, nehézgéppuskák és kisebb kaliberű (20-25 milliméteres) gépágyúk lövedékeit állja. A nyugati elemzésekben is a hasonló korú szovjet T-62-es harckocsival állítják párhuzamba. A Bundeswehr több mint húsz éve kivonta fegyverzetéből a Leopard 1-eseket, felváltotta őket a sokkal korszerűbb Leopard 2-esekkel. 

This photograph taken on September 25, 2022, shows an antenna of the Starlink satellite-based broadband system donated by the US tech billionaire Elon Musk in Izyum, Kharkiv region, amid the Russian invasion of Ukraine. (Photo by Yasuyoshi CHIBA / AFP)
StarLink antenna Harkiv közelében. Fotó: Yasuyoshi Chiba / AFP

Kommunikációs csúcstechnológia

Ami pozitívum: akármilyen tarkabarka lehet az Ukrajnának szállítandó nyugati harckocsipaletta, vélhetően nem lesz gond a tankoknak a parancsnoksággal és egymás közt való kapcsolattartásával. Óriási előnyt kínál a támadókkal szemben az Ukrajna felett létesített távközlési műholdak (az Elon Musknak köszönhető StarLink) sűrű rendszere. 

Kijev már hozzájutott a általános titkosított és nagy teljesítményű taktikai kommunikációs rendszeréhez, a Link-16-hoz.

Ez kétcsatornás digitális beszédkapcsolat-tartásra, továbbá szövegek, képek, térképek küldésére is alkalmas. Hogy ezt miként kötik össze a különféle gyártmányú harckocsik ma már általában műholdalapú saját kommunikációs rendszerével (SatCom), még nem tudni. Miként azt sem, hogy a megígért, kilátásba helyezett harckocsikat milyen ütemezésben szállítják az ukránoknak, és a páncélosok működtetéséhez szükséges legénységet milyen tempóban képezik ki. 

Százon 300 litert fogyaszt

A tankok üzemeltetéséhez szükséges hajtóanyagok biztosítása sem egyszerű feladat az üzemanyaghiánnyal küszködő Ukrajnának. A harckocsik roppant sok üzemanyagot fogyasztanak. A 42 tonnás Leopard 1 motorja 10 hengeres, 37,4 liter űrtartalmú, többfajta üzemanyagot elfogadó, 830 lóerős gépezet, a 62 tonnás Leopard 2 motorja 12 hengeres, 47,6 literes, mindenevő dízelje 1500 lóerős. 

A harckocsik között takarékosnak tartják, száz kilométerre a fogyasztása körülbelül 250-300 liter.