Európának immár nem az orosz gázszállítások leállítása okoz problémát a közeljövőben, hanem az ázsiai – ott is elsősorban a kínai – kereslet felfutásának egyelőre nehezen jósolható dinamikája – állapítja meg negyedéves gázpiaci jelentésében a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA). Az orosz energiaszállításokról való leválás, az alternatív beszerzési források gyors és eredményes felkutatása, valamint lekötése következtében Európa felkészülten, teljesen feltöltött tárolókkal készülhetett a télre, amely eddig a szokásosnál is enyhébb volt, így a fogyasztás is bő tizedével csökkent uniós átlagban. 

A TTF-gázár alakulása 2022. június 1-től
 

A takarékosság és a kereslet visszaesése a földgáz árának gyors csökkentését eredményezte, 

az augusztusi 300 eurós megawattóránkénti tarifa mára 50 alá süllyedt,

 kedden délelőtt 47 és 48 euró között mozgott a jegyzés az irányadó holland TTF gáztőzsdén. Az IEA szerint azonban ez nem mindig marad így. 

Ázsiában a koronavírus-járvány elleni küzdelem hevében elrendelt kínai korlátozások és a kontinens északkeleti részén uralkodó enyhe időjárás együttes hatásaként 2 százalékkal csökkent a gázfelhasználás. A zéró-Covid-politika december közepi hivatalos feladása és a nyomában járó ipari fellendülés hamar megnövelte a cseppfolyósított földgáz (LNG) iránti keresletet, és az IEA előrejelzése szerint 

csak a kínai felhasználás 7 százalékkal nőhet az idén – a jelenlegi árszint mellett. 

Az éves gázfogyasztás alakulása
 

Amennyiben az árak tovább csökkennek, a kínai felpattanás még dinamikusabb lesz, akkor az 35 százalékkal megugró fogyasztáshoz vezethet az IEA szakértői szerint. A világ legnagyobb LNG-importőrének számító Kína extra igényei felfordulást okozhatnak a piacon, és 

az árak a Európában is a tavaly nyári, fenntarthatatlanul magas szintek felé tendálhatnak. 

A fokozódó verseny elkerülhetetlenül ismét felfelé nyomja az árakat a globális piacokon – hangsúlyozza Szadamori Kejszuke, az IEA energiapiacokért és energiabiztonságért felelős igazgatója. Tavaly a globális gázfogyasztás 1,6 százalékkal csökkent 2021-hez képest, ebben döntően az uniós igények 13 százalékos mérséklődése játszott szerepet. 

A nagy ipari felhasználók gázfogyasztásának korlátozása és fűtéssel való takarékoskodás mellett az EU az LNG-szállítások felpörgetésével pótolta az orosz gázembargó miatt kieső mennyiséget. Európába tavaly 63 százalékkal több LNG érkezett a parti átfejtő terminálokba, mint egy évvel korábban, értelemszerűen 

a szállítások összértéke is csúcsot döntött, 450 milliárd dolláron. 

CHINA-HAINAN-OFFSHORE LNG FILLING STATION (CN) (211121) -- HAIKOU, Nov. 21, 2021 (Xinhua) -- Aerial photo taken on Nov. 20, 2021 shows a berthed ship being filled with liquefied natural gas (LNG) at an LNG filling station in Macun port of Chengmai County, south China's Hainan Province. The offshore LNG filling station, built and operated by China National Offshore Oil Corporation (CNOOC) Gas & Power Group, opened for operation on Saturday in Macun port of Hainan Province. (Xinhua/Yang Guanyu) (Photo by Yang Guanyu / XINHUA / Xinhua via AFP)
Fotó: Yang Guanyu / AFP

A kontinensen sebtében építették ki az LNG-fogadásához az infrastruktúrát, bár a beruházásokat hátráltatták a rekordinfláció miatt elszabadult építési költségek, valamint a hosszú távra szóló LNG-szállítási szerződések hiánya miatti bizonytalanság. Az viszont garantált, hogy az LNG-t lesz mivel szállítani, ugyanis a hajógyártó vállalatoknak csaknem 160 nagy tanker megépítésére szóló megrendelésük van, míg 2016-ban a tízet sem érte el a flottabővítéshez rendelt új hajók száma. E piacon a kínai és a dél-koreai hajóépítők osztoznak.