Az Amerikai Egyesült Államok légiereje mesterséges intelligenciával vezérelt vadászgépeket fejleszt, és decemberben már sikeresen végre is hajtották az első tesztrepülésüket – írta a Wired.

OEIRAS, PORTUGAL - OCTOBER 16: A Portuguese Air Force F16 flies over Santo Amaro Beach during Oeiras Valley Air Show, an aerobatics festival integrated in the Portugal Air Summit'22, on October 16, 2022 in Oeiras, Portugal. The festival included various aerobatics performances with airplanes from the Air Race Championship, a Supermarine Spitfire, and air shows by former world champions Ramón Alonso, Castor Fantoba, Jorge Macias, Luís Garção, Quijote, Jacobstars and The Raven Team. It also had an overflight of the Portuguese Air Force F16s and, at the end of the afternoon, Aerosparx team illuminating Santo Amaro water mirror with fireworks launched from the airplanes' wings.
Az amerikai légierő F–16-os vadászrepülőgépe.
Fotó: Horacio Horacio Villalobos / Getty Images

Ey módosított F–16-os vadászrepülőgép, amely a VISTA X–62A kódnévre hallgat, szállt fel 2022. december 1-jén reggel a Los Angelestől közel 100 kilométerre fekvő Edwards légi bázisról, és egy rövid tesztrepülést hajtott végre. Szimulált légi csata, kitérő manőver és egyéb alapvető gyakorlatok, amelyek megszokottak az USA első számú pilótaképzőjében.

A botkormány mögött azonban nem egy pilóta, hanem – első alkalommal vadászrepülőgépen – egy kifinomult mesterséges intelligencia (MI) ül, amely az egész tesztrepülést hiba nélkül tudta végrehajtani.

A Védelmi Minisztérium felügyelete alatt a VISTA december 1. és 16. között 12 MI által vezetett repülést hajtott végre és több mint 17 órát töltött a levegőben. Bár az USA légiereje évtizedek óta használ drónokat, ez az első program, amely egy teljes mértékben robot által vezérelt repülőgépet akar kifejleszteni.

A Skyborg-program 2019-ben indult, és 2023 végéig abban bíznak, hogy befejezik a tesztelést, és kifejlesztenek egy működő prototípust is. Az eddigi sikerek mellett azonban egyre égetőbb a kérdés, hogy vajon a mesterséges intelligencia mennyire fogja átvenni az irányítást az égbolt felett, és ez mit jelent ez a földön maradt pilóták számára.

Nem a pilótákat akarjuk helyettesíteni, hanem kiegészíteni őket, és egy új eszközt adunk a kezükbe, amivel hatékonyabbá válnak a levegőben. A VISTA egy új járműrendszer, amely szorosan együttműködik az emberrel, biztonságosabb és pontosabb repülést produkál a hadsereg számára 

– mondta M. Christopher Cotting, a légierő pilótaiskolájának igazgatója.

A program tesztfázisában az emberi tényező kihagyhatatlan – míg a VISTA hátsó ülésében egy képzett pilótára van szükség, a repülés során az első fülkében egy MI-rendszerekben képzett mérnök ül, hogy a felmerülő problémákat azonnal orvosolni tudja. Szerencsére eddig komoly hibák nem merültek fel, ám a prototípus bevezetése előtt mindennek simán kell mennie.

A Védelmi Minisztérium is kiemelte, hogy egyelőre a Skyborg-program rendszereire úgy kell gondolni, mint a civil repülőkön a robotpilótára. Míg a jelentős emberi beavatkozást nem igénylő rutinfeladatokat teljesen autonóm módon végre lehet hajtani, addig harc közben az MI támogató mechanizmusként tud segíteni a pilótának. 

Ez az élet-halál helyzetekben is azt jelentené, hogy a katona és a repülőgép is biztonságban hazatér.

A csataterek felett évtizedek óta cirkáló drónok után hamarosan megérkezhetnek a teljesen autonóm vadászgépek.
Fotó: AFP

Az MI nem egy csodafegyver, ami minden problémát meg tud oldani. Az autonómiába vetett bizalom veszélyes lehet, így a legjobb megoldás, ha kiegyensúlyozott fejlesztésekkel a pilóták mellé ültetjük a robotokat, hogy kijavítsák egymás hibáit. A valódi cél a kockázatcsökkentés, és nem az, hogy teljesen automatikus robotmadarak verekedjenek a levegőben, mert ez nem egy reális elképzelés 

– mondta Bill Gray, a program vezető tesztpilótája.

A légierő VISTA-programja gyorsan fejlődik, és nem ez az egyetlen, amely robotokat akar a levegőbe repíteni. Tavaly novemberben egy Black Hawk helikopter végrehajtotta az első, MI által vezérelt tesztrepülését, miközben algoritmusokat terveznek arra, hogy a U–2 kémrepülőgépeket is automatikussá tegyék. Azonban a robotforradalom még messze van, és a rendszerek közel sem olyan kifinomultak, mint amire a harcmezők felett szükség van.

Még ahhoz is pár évnek el kell telnie, hogy a légierő tesztpilóta-iskolájának a tanterve átesik egy hivatalos MI-kiegészítésen. A hallgatók az idén ősszel már részt vehetnek a tesztekben, de a képzésnek addig nem lesz része a robotokkal való együttműködés, amíg a rendszerek ilyen korai stádiumban vannak.

Bár a vállatokhoz hasonlóan a világ hadseregeit is magával rántotta az MI-őrület, a technológiák kezdeti stádiumban vannak, és messze van az, hogy az égboltot is a robotok uralják.