Kínai gyártású óriásdaruk miatt aggódnak az amerikai tisztviselők, ugyanis ezek több olyan kikötőben is segítik a rakodást, amelyet az amerikai hadsereg is használ. Az árukat a hajókról a partra továbbító daruk a tisztviselők szerint Kína trójai falovai lehetnek, amiket több olyan szenzorral is felszerelhettek, amelyek feljegyezhetik a konténerek kiindulási és rendeltetési helyét.

New Gantry Cranes Delivered To
The Port Of Long Beach, US

A Shanghai Zhenhua Heavy Industry Co. Ltd. (ZPMC) ship delivers new container cranes to the Port of Long Beach in Long Beach, California, U.S., on Monday, July 9, 2012. The U.S. Census Bureau is scheduled to release trade balance data on July 11. Photographer: Tim Rue/Bloomberg via Getty Images
Fotó: Getty Images

Ráadásul a ZPMC által gyártott óriási daruk nemcsak megfigyelhetnek, de a rakományok mozgását is megzavarhatják. Hírszerzési szakértők szerint ezért 

a ZPMC lehet az új Huawei, aminek az eszközeit gyakorlatilag betiltották az Egyesült Államokban.

Ugyanakkor Peking szerint az amerikai aggodalmak inkább csak paranoia eredményei, amelyek a két ország közötti kereskedelmet és gazdasági együttműködést gátolják. A közelmúltban lelőtt kínai kémléggömb vagy a Huawei mellett több más eszköz esetén hívták fel a figyelmet a kémkedés és zavarkeltés lehetőségére amerikai nemzetbiztonsági szakértők, legyen szó csomagvizsgáló készülékekről, transzformátorokról vagy Kína egyre nagyobb befolyásáról világszerte a kikötőkben.

Ebben a helyzetben fordult a figyelem az óriásdarukra, miután a tavaly decemberben elfogadott hadikiadásokról szóló törvény értelmében az amerikai közlekedési minisztériumnak – a hadügyi tárcával és másokkal együttműködve – az év végéig készítenie kell egy titkosítatlan jelentést arról, hogy 

a külföldi gyártású daruk jelentenek-e kiberbiztonsági vagy nemzetbiztonsági kockázatokat.

A ZPMC darui két évtizede tűntek fel az amerikai piacon, és iparági vezetők szerint azok jó minőségű, a nyugati versenytársaiknál jelentősen olcsóbb eszközök, miközben a sanghaji cég a kikötők automatizálásában is fontos szereplővé vált, többek között a Microsofttal együttműködve. Az amerikai szoftvercég oldalán egy 2017-es videóban a ZPMC akkori elnöke arról beszél, hogy míg korábban eszközöket árultak, addig mára már rendszereket kínálnak.

A vállalat vezetőit szerte Amerikában szívesen fogadják, hiszen az Egyesült Államokban nem gyártanak hasonló darukat, ami nem is csoda. Mára a ZPMC az óriási kikötői daruk globális piacának 70 százalékát birtokolja, a termékeit több mint 100 ország kikötőiben használják. Egy amerikai tisztviselő szerint a cég részesedése az USA-ban még nagyobb, közel 80 százalék.

Az amerikai kikötőkbe a daruk már összeszerelve érkeznek, és azokon kínai szoftverek futnak, sőt gyakran kétéves amerikai vízummal érkező kínai állampolgárok segítik azok működését.

A Védelmi Hírszerző Ügynökség 2021-es felmérése szerint fennáll a lehetősége annak, hogy Peking megzavarja a kikötők forgalmát vagy épp információkat gyűjtsön a daruk segítségével. 

Azt ugyanakkor nem árulták el, hogy találtak-e olyan esetet, amikor a darukat ténylegesen is használták hírszerzési célokra.

Az elmúlt két évben Virginiában, Dél-Karolinában és Marylandben is olyan kikötők vásároltak ZPMC darukat, amelyek közelében amerikai katonai bázis található. Ez az amerikai szervezetek figyelmét is felkeltette, így a Szövetségi Nyomozó Iroda (FBI) át is vizsgált egy hajót, ami a baltimore-i kikötőbe szállított darukat, és talált is ott olyan eszközöket, amelyek alkalmasak hírszerzési célokra.

Ráadásul a ZPMC annak a China Communications Construction Co.-nak a leányvállalata, amely vezető szerepet játszik a kínai Út és Övezet kezdeményezéshez kapcsolódó fejlesztésekben. A hatóságok 2020-ban öt CCCC-részleg hozzáférését korlátozták az amerikai technológiához.

A daruk leállítása nemcsak a kínaiak számára lehet egyszerű, hiszen azokat nem biztonságra, hanem a működésre optimalizálták kiberbiztonsági szakértők szerint. Ugyanakkor iparági vezetők kétlik, hogy a daruk segítségével olyan érzékeny információk lennének elérhetők, amelyek máshogy nem szerezhetők meg. Ennek ellenére több kikötő a svájci ABB szoftverével üzemelteti a darukat, míg mások a finn Konecranes eszközeit választják, amelyek mintegy harmadával drágábbak a kínai daruknál.

A kikötők infrastruktúrája kritikus sebezhetőséget jelent, a daruk leállításával Peking egyetlen puskalövés nélkül működésképtelenné teheti az amerikai kikötőket. Azonban nincs olyan amerikai szervezet, amely a kikötői hálózatok biztonságáért felelne, így a marinák szabadon dönthetnek felszereléseikről és a biztonsági intézkedéseikről – írja a The Wall Street Journal.