
Az elektromos autók elterjedése magasabb üzemanyagárakhoz vezet
Bár az Egyesült Államokban csökken a kereslet a robbanómotoros járművekre, és ezen keresztül az üzemanyagra, az energiavállalatok ennél is mérsékelik a kínálatot, hogy megőrizzék a profitabilitásukat. Ez pedig jelentős áremelkedéshez vezethet, amit éveken belül Magyarországon is megtapasztalhatunk – írta a Bloomberg.

Öt évvel ezelőtt az amerikai autósok naponta átlagosan másfél milliárd liter benzint égettek el, ami minden idők legmagasabb értéke, ám az Egyesült Államok energiaügyi hivatala szerint 2022-ben ez a mennyiség 1,3 milliárdra csökkent. S bár az alacsonyabb árak a benzinkutaknál az idén kissé magasabb fogyasztást eredményezhetnek, valószínű, hogy a 2018-as csúcsot már nem lehet megismételni.
Ennek a jelentős esésnek az egyik oka a kevesebb megtett kilométer volt, ami már a világjárvány előtt is csökkent, ám a lezárások, valamint a táv- és a hibridmunka bevezetése miatt a járműhasználat meredeken zuhant.
Az igazi keresletcsökkenést azonban az autók villamosítása okozza, ami kiváltja a fosszilis üzemanyagokat a közlekedésben.
Tavaly az Egyesült Államokban eladott járművek 5,8 százaléka elektromos meghajtású volt, szemben az egy évvel korábbi 3,1-del. A 2021-ben elfogadott infrastruktura-fejlesztésről szóló törvény, amely a töltőállomások és az akkumulátorgyárak építését támogatta, valamint a nemrég elfogadott szigorú kibocsátási szabályok hozzájárultak ahhoz, hogy az előrejelzések szerint az évtized végére a villanyautók piaci részesedése eléri az 50 százalékot, ahogy azt Joe Biden elnök a zászlajára tűzte.
A fogyasztás csökkenésének egyik mellékhatása paradox módon a benzinárak emelkedése lehet. A nemzetközi kereslet és kínálat határozza meg az olajárakat, és a benzinhasználat tetőzése még nem érkezett el világszerte. Ezzel szemben a csökkenő hazai kereslet miatt az amerikai finomítókapacitásokat is fokozatosan leépítik, hogy az energiavállalatok a zöldátállás előtt még tudjanak magas profitokat termelni.
A nyugati parton, ahol az elektromos autók piaci részesedése a legmagasabb az országban – tavaly Kaliforniában elérte a 17 százalékot –, a finomítói kapacitás 2010 óta gyorsabban csökken, mint a fogyasztás, emiatt Amerikában itt a legmagasabb az üzemanyagár.
Magyarországon a villanyautók terjedésének még nincs ekkora lendülete, de itt is valószínű, hogy a nemzetközi átlagnál előbb állunk át az elektromos közlekedésre. Emiatt lehetséges, hogy egy hasonló, de enyhébb áremelkedést tapasztalhatunk, amint a benzines autók kezdenek eltűnni az utakról.





