Kivonul Hongkongból az LVMH, mivel a városban elmarad a Covid előtti turisták özöne. A luxusipari cégcsoport a jövőben inkább olyan fejlődő metropoliszokra koncentrál, mint Sanghaj, Csengtu, Kanton és Sencsen. A vállalatcsoport helyi központját pedig már korábban Sanghajba helyezték.

LVMH second-quarter revenue rises 23%
CHINA LVMH SECOND QUARTER REVENUE RISE
--FILE--Pedestrians walk past a Louis Vuitton (LV) boutique of LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton SA in Hong Kong, China, 20 July 2015.  LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton SE said Tuesday (28 July 2015) its second-quarter revenue rose 23% as the French luxury goods company benefited from a weak euro and strong sales at its formerly struggling Louis Vuitton brand. LVMH said revenue rose to €8.38 billion ($9.29 billion) in the quarter, while first-half net profit rose 15% from a year earlier to €2.96 billion. LVMH doesn't publish quarterly profit figures. The weak euro earlier this year masked weakness at LVMH, an industry bellwether that owns a multitude of brands including Celine, Lora Piana and Moet et Chandon. Its wines and spirits division posted slow sales as Chinese consumers stopped buying cognac, while the company's fashion and leather-goods unit flailed as the flagship Louis Vuitton brand still struggled. (Photo by Stringer / Imaginechina / Imaginechina via AFP)
Bezárja hongkongi üzleteit a Louis Vuitton márkát is birtokló LVMH, és inkább Kína más metropoliszaiban erősíti a jelenlétét.
 Fotó: AFP

A lépés egy folyamat része. Hongkong évtizedeken át Ázsia bevásárlóközpontja volt a luxuscikkekre vágyó turisták körében. Milliószámra érkeztek, hogy luxusminőségű árucikkeket vásároljanak. A város azonban a kínai pártvezetés szigora, a hatóságok diktatórikus fellépése és demokráciát elfojtó fellépése miatt az elmúlt években veszített kereskedelmi jelentőségéből és vonzerejéből. Ennek a következménye a Louis Vuitton, a Christian Dior és a Tiffany & Co prémiummárkát birtokló LVMH kivonulása is.

Leáldozóban Hongkong, előretör Hajnan

Hongkong gazdaság-pénzügyi központ szerepe 2019-től, a hónapokon át tartó kormányellenes tüntetések nyomán csökkent, később pedig a koronavírus-járvány miatti lezárások maradtak el a turisták. Emiatt egyre több luxusüzlet bezárt. A korlátozások feloldásával azonban a kínai gazdaság folyamatosan éled újjá. Ennek jótékony hatását már az LVMH is érzi:  forgalma növekedett, a részvényárfolyama pedig rekordszintre emelkedett.

 

A luxusipar legnagyobb nevei közül néhányan máris erősítették jelenlétüket a térségben. A Kína déli partjai mentén fekvő szigetcsoportból álló Hajnan tartományban a fogyasztók vámmentesen juthatnak kedvenc termékeikhez, míg a Hongkong melletti Makaóban is felpezsdült a luxuscikkek kereskedelme. 

Hongkong viszont nem tud lépést tartani a versenytársaival, így valószínűleg arányában tovább csökken az üzleti jelentősége.

A Bloomberg elemzői szerint Hajnan vámmentes forgalma 2019-ről 2021-re több mint háromszorosára, 49,5 milliárd jüanra nőtt. Sőt, a tartományban még a lezárásokkal sújtott tavalyi évben is több mint kétszer annyit értékesítettek, mint a járvány előtt. Makaó szintén feltörekvő kínai luxuscélpont, a szerencsejátékok őshazájába a húsvéti ünnepek alatt arányaiban több turista érkezett, mint Hongkongba. Utóbbival szemben Szingapúr is javította pozícióját az üzlet és a befektetések terén. 

Hongkong is megszenvedte a zéró-Covid-politikát, tavaly zsugorodott a gazdasága

A szigorú járványvédelmi intézkedések a vártnál nagyobb mértékben vetették vissza Hongkong gazdaságát: a turizmus leállt, és üzletek sora zárt be. A nyitás után az idei évre fellendülést várnak az elemzők.