A német kancellár minden tekintélyét bevetette még a tavalyi hivatalos pekingi látogatása előtt, hogy az állami tulajdonban lévő kínai Cosco megvásárolhassa a hamburgi kikötő Tollerort konténertermináljának kisebbségi tulajdonrészét. Tette ezt annak ellenére, hogy a terv még a saját kormányában is nagy ellenállásba ütközött.

Container terminals in the port
Container terminals in the port
30 March 2023, Hamburg: Container ships are handled at Container Terminal Tollerort. Photo: Marcus Brandt/dpa (Photo by MARCUS BRANDT / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Tollerort a három hamburgi konténerterminál egyike.
Fotó: AFP

Vészmegoldásként végül októberben kompromisszumra jutottak, megegyeztek, hogy az eredetileg kért 35 százalék helyett csak 24,9 százalékos lesz a kínai részesedés. Most azonban ez is veszélybe került, a Szövetségi Információbiztonsági Hivatal (BSI) ugyanis váratlanul „kritikus fontosságú infrastruktúrává” minősítette át a terminált. 

Ez azt jelenti, hogy Berlinnek újra kell értékelnie a megállapodást, és az sincs kizárva, hogy meg kell tiltania az eladást.

A német gazdasági tárca szóvivője ezt meg is erősítette e heti sajtótájékoztatóján. A feladat most az, hogy meghatározzák, vajon a Cosco kaphat-e egyáltalán részesedést, és ha igen, akkor milyen feltételekkel – mondta. Scholz szóvivője viszont azt erősítette meg, hogy a kancellár álláspontja a kérdésben nem változott.
Az átminősítés egyébként még januárban történt, de azt csak a héten derítette ki a német sajtó. A terminál a HHLA logisztikai vállalat tulajdona, a cég szóvivője a Reutersnek elmondta, hogy 

az átminősítés előtt új kategóriát hoztak létre a tengeri és belvízi kikötőkben lévő, évi 3,27 millió tonna rakományt szállító rakodó létesítmények számára.

A szóvivő szerint a HHLA csoport már a korábbi kritikus infrastruktúrának minősült, így a BSI) értékelése „nem jelentett jelentős változást” a vállalat számára. A BSI egyelőre nem reagált a hírügynökség megkeresésére.

Chinese President Xi Jinping (R) welcomes German Chancelor Olaf Scholz at the Grand Hall in Beijing on November 4, 2022. (Photo by Kay Nietfeld / POOL / AFP)
CHINA-GERMANY-DIPLOMACY
Olaf Sholz pekingi látogatása előtt és azóta is támogatja az üzletet.
Fotó: AFP

A HHLA számára talán nem, más szempontból viszont jelentős lépés az átminősítés. A Politico ezzel kapcsolatban emlékeztetett, hogy még a megállapodás lelkes hívei, köztük a kancellár szövetségese, a város szociáldemokrata polgármestere, Peter Tschentscher is folyamatosan azzal érvelt, hogy Kína számára nem szabad kritikus fontosságú infrastruktúrához hozzáférést biztosítani.
Peking pedig éppen erre törekszik világszerte az új selyemútnak nevezett Egy övezet, egy út kezdeményezéssel, ennek lenne része a hamburgi kikötőbe való bejutás is. 

A Coscónak már van részesedése Európa két legnagyobb kikötőjében, a rotterdamiban és az amszterdamiban, ellenőrzi az Athén melletti Pireusz kikötőjét is.

Emellett Peking áll a Ruhr és a Rajna folyók találkozásánál található duisburgi belvízi vasúti terminál bővítésének terve mögött is, amely a kínai ipari központokból érkező szárazföldi árufuvarozás egyik központja.

Kizavarták az amerikaiak a kínaiakat Fiuméből

Az Egyesült Államok számára stratégiai fontosságú Fiume (Rijeka) kikötője, ezért Washington minden diplomáciai fegyverét bevetette, hogy kiszorítsa a kínaiakat a kikötőváros újonnan épült termináljából. A terv sikerrel járt, Kína visszavonulót fújt.