Repülni tudnak, de ez nem jelenti azt, hogy harcképesek is lennének – mondta Jaroslav Nad szlovák védelmi miniszter az Euractiv című lapnak. 

Sliac,,Slovakia,-,August,3,,2019:,Slovak,Air,Force,Mikoyan-gurevich
Szlovák MiG–29-esek – repülni tudnak, harcolni nem.
Fotó: Soos Jozsef

A Sliač légibázison tavaly orosz karbantartók dolgoztak a MiG gépeken, ekkor történhetett a szabotázs.

Jasroslav Nad hozzátette, hogy a meghibásodások azokban az alkatrészekben, rendszerekben mutatkoztak, amelyekhez az oroszok hozzáférhettek – bár a rendőrség nem talált erre bizonyítékot. Hangsúlyozta viszont, hogy nem minden gépet érintenek a hibák, s ezeket az ukránok is képesek lesznek kijavítani.

„Vannak pilótáik, alkatrészeik, s egy karbantartó üzemük is, amely a szovjet idők óta MiG-ekkel foglalkozik” – idézi a minisztert a Denník című lap.

Az orosz szakértők a Moszkva és Pozsony által kötött hosszú távú szerződés keretében dolgoztak a szlovák légibázison. Lubomir Svoboda, a szlovák légierő parancsnoka közölte, hogy jelenlétük szükséges volt a nagyjavításokhoz, lévén szaktudásuk a MiG-ek terén nagyobb, mint a szlovák szerelőké, s így 

elkerülhetővé vált, hogy a gépeket Oroszországba kelljen szállítani a karbantartásokhoz.

A szlovákoknak szállított orosz MiG-ekkel kapcsolatban a gyanú már korábban is felvetődött: „a motoroknak 350 órát kellett volna üzemelniük, ehhez képest csak 70 óráig tartottak ki” –mondta Svoboda. Korábban is volt példa hasonlóra: a szintén az oroszoktól vásárolt Mi–17-es helikopterek 2018-ban a földre kényszerültek a „meghamisított dokumentáció miatt”. 

Szlovákia március 23-án adta át Ukrajnának az összes MiG–29-es vadászgépét, összesen 13-at. A döntést hevesen kritizálta Robert Fico korábbi miniszterelnök.