A Saudi Research and Media Group (SRMG) névtelenségüket kérő források szerint tanácsadó cégekkel vette fel a kapcsolatot, hogy tanulmányozzák: mennyire lenne megvalósítható és milyen költségekkel járna egy angol nyelvű nemzetközi hírcsatorna elindítása. A projekt finanszírozása nem lenne probléma, mivel Szaúd-Arábia olyan médiumot szeretne létrehozni, amely növeli a közel-keleti ország elismertségét.

Waving Flag of Saudi Arabiain Blue Sky. Saudi ArabiaFlag on pole for Independence day. The symbol of the state on wavy cotton fabric.
Fotó: Shutterstock

Az előkészületek még korai szakaszban vannak, de a kezdeményezés lehetne a második nagy angol nyelvű műsorszolgáltató az arab világban az al-Dzsazíra English után. Az al-Dzsazíra a katari kormány kezében van, központja az ország fővárosában, Dohában található, és nagyban segített Katar régión kívüli ismertségének növelésében. Az olajbevételekből gazdagodó Rijád célja, hogy diverzifikálja gazdaságát és csökkentse az energiahordozók exportjától függő gazdaságát, ezért számtalan területen ruház be hatalmas összegekben – írja a Financial Times.

Az SRMG az utóbbi években a médiában terjeszkedett: a tőzsdén jegyzett vállalat 36 médiumot működtet, köztük az Al-Sharq Al-Awsat nevű pánarab újságot és az Asharq News televíziós csatornát, amely a Bloomberggel kötött partnerséget. Kapcsolatban áll a The Independent című brit online újsággal, és működteti annak közel-keleti kiadásait. Szaúd-Arábia ezenkívül az Al Arabiya révén már rendelkezik egy arab nyelvű nemzetközi hírcsatornával, amely az MBC Group kezében van, és az Az al-Dzsazíra Arabic, valamint az egyesült arab emírségekbeli Sky News Arabia riválisa. 

Az al-Dzsazíra segített normalizálni Katart. Szaúd-Arábia korlátlan forrásokkal rendelkezik ahhoz, hogy hasonló médiastratégiát folytasson, így legitimálva a világban elfoglalt pozícióját

– mondta Claire Enders médiaelemző. Szerinte a hírcsatornák ritkán termelnek nyereséget, de a közel-keleti tulajdonosoknak, így Rijádnak sem ez a célja. Hozzátette: a sivatagi királyság figyelte Doha módszerét, és gyakorlatilag ezt másolja, mivel egy angol nyelvű nemzetközi hírcsatorna indítása egy több milliárd dolláros médiastratégia része.

Nem Szaúd-Arábia az egyetlen Öböl menti ország, amely médiabefektetéseket fontolgat: az év elején az Egyesült Arab Emírségek 1 milliárd dolláros közös vállalatot hozott létre Jeff Zucker RedBird Capital Partners nevű cégével média- és sportbefektetések céljából. Rijád gazdasága egyébként olaj nélkül is 3,9 százalékkal nőtt az első negyedévben éves szinten. Ez főleg a nem olajipari tevékenységek bővülésének köszönhető, ezek az ágazatok összességében 5,8 százalékkal bővültek a tavalyi év azonos időszakához képest, míg az olaj- és gázipar csak 1,3 százalékkal gyorsult.

Kilépne a fosszilis energia béklyójából, és zöldítene a Közel-Kelet is

Egyre nagyobb hangsúlyt kap a a Közel-Keleten: Irán, Izrael, az Egyesült Arab Emírségek és Jordánia is csak tavaly sokkal több ilyen kapacitást épített ki, mint az elmúlt évtizedekben együtt, egy év alatt pedig összesen majdnem 13 százalékkal növelték a tiszta energia felhasználását. A régió gazdaságainak energiamixében található zöldenergia-források arányai azonban még mindig messze elmaradnak a világ más részeiétől.