A lítiumláz nem kerülheti el a nagy autógyártókat sem, hiszen a termelést fokozni kell, mert az elektromos járművek jelentik az autógyártás jövőjét. Az akkumulátorokhoz szükséges nyersanyagok hiánya azonban komoly megoldandó probléma. 

Toronto,,Canada,-,2018-02-19,:,Visitors,Of,2018,Canadian,International
A Chevrolet Bolt bemutatója Kanadában 2018-ban.
Fotó: Vadim Rodnev

Az akkumulátorok magas költsége továbbra is hátráltatja a villanyautók elterjedését. A szükséges nyersanyagok, a nikkel, a kobalt vagy a lítium iránti kereslet annyira megugrott az utóbbi években, hogy a kínálat nem tudja felvenni a versenyt – újabb bányákat kell nyitni. 
A világ egyik legnagyobb autógyára, az amerikai General Motors abban bízik, hogy 2025-re stabilan nyereséges lesz az Egyesült Államokban értékesített elektromos járművek piacán. Az ország legnagyobb autógyártója ezt az elképzelését elsősorban az amerikai törvényhozás által elfogadott klímatörvény rendelkezésére, illetve az inflációcsökkentési törvényre alapozta. A csomagok célja, hogy minél több amerikai vásároljon elektromos autót, és ösztönözze a vállalatokat, hogy minél többet fektessenek be az akkumulátorok fejlesztésébe és az ellátásba. 

Lítiumhiány

Az akkumulátorok egyik legfontosabb alapanyaga, a lítium iránti kereslet várhatóan messze meghaladja a kínálatot a következő évtizedben, hacsak a bányászati ipar nem bővíti sokszorosára a termelést. Az autógyártókat az akkumulátorhiány arra készteti, hogy részt vegyenek a számukra idegen terepnek számító és így kockázatos bányászatban. 

A nyersanyagok nagy részét az Egyesült Államokon kívül bányásszák és dolgozzák fel, többnyire Kínában és Ausztráliában. 
Az amerikai lítiumtermelő Livent és a dél-amerikai székhelyű Allkem már korábban megállapodtak, hogy egy globális bányászati vállalatot hoznak létre. 

Most az autógyártók egyszerre töltik be a befektetők és a vásárlók szerepét. 

A bányák nyitása mellett garantálják a kitermelt anyagok megvásárlását. A furcsa páros együttműködése számos kihívással és kockázattal is jár. Az autóipart a szigorú gyártási folyamatok és az igen pontos ellátási lánc jellemzi, nem úgy, mint a bányászatot, ahol mindennaposak a költségtúllépések és a késések. Emellett a bányászok jobban viselik a piaci ingadozásokat, mint a stabil árakhoz szokott autógyártók.

Az ellátási problémák megoldása nagy teher az autógyártóknak. A legújabb autó- és akkumulátorgyártók bejelentették, hogy kiterjesztik a termelést Észak-Amerikában, és új akkumulátorgyárakat hoznak létre szerte az Egyesült Államokban. Az olajpiar is felébredt, például a drága olajon szép profitot realizáló Exxon is bejelentette, hogy lítiumbányászatba kezd.
2023 elején a GM megállapodott, hogy befektet egy közös fejlesztési projektbe a Lithium Americas (LAC) bányászati céggel, amelynek legnagyobb részvényese lesz, ezzel biztosítva a lítiumellátását. Az üzlet kizárólagos jogokat biztosít a GM-nek az USA egyik legnagyobb lítiumforrásaként számon tartott nevadai sivatagban kinyert fehér aranyra. 

A LAC árfolyama (dollár)

A Tesla is évek óta az akkumulátorellátás javításán dolgozik, és már 2022-ben szerződést kötött bányászatokkal, de hangsúlyozta, hogy hiába van sok lítium a világon, ha a kitermelés lassú.

Finanszírozási gondok

A problémák, mint annyi más esetben, nagyrészt itt is a pandémiával függnek össze. A járvány által megkövetelt korlátozások csökkentették az autóipar keresletét, ezért a bányavállalatok is elodázták beruházásaikat. Ráadásul beütött a globális aminek következtében az új projekterk finanszírozása hihetetlenül megdrágult. 

A bányászatnak a tőke hiányzik, az autógyártóknak pedig a nyersanyagok beszerzését kell megoldaniuk. 

Az idei lítiumkínálat néhány százezer tonna volt, a kereslet viszont előreláthatólag több millió tonnára fog nőni 2035 végére.
Az amerikai gyártóknak tehát stratégiai érdekük a helyi lelőhelyek minél szélesebb körű feltárása, ráadásul ez egyezik Washington céljaival is – leválni a külföldi (ez esetben kínai és ausztrál) beszerzési forrásokról.