Jó huszonöt éve annak, hogy a Red Bull betört a piacra, s megkezdték  globális térhódításukat a koffeinnel dúsított energiaitalok. Az egészségmánia jegyében napjainkban sorra dobják piacra a nagy láncok az egészségesnek hirdetett energiaitalokat: cukormentes, nullkalóriás, vitaminokkal dúsított termékek jelennek meg.

Heidelberg,,Germany,September,05,,2015:,Inside,A,Large,German,Super
Fotó: Shanti Hesse

Ott van például a Celsius, amelybe nemrég szállt be a PepsiCo, s amely fittséget ígér, mondván, egészségesebbek az összetevői, tartalmaz gyömbért, zöld teát és vitaminokat is. Más italok az izotóniás sportitalok receptjeit nyúlják le, és ásványi anyagokat tartalmaznak.

„Egyikükben sincs cukor és nullkalóriásak” – magyarázza a helyzetet Jim Watson, a Rabobank italokkal foglalkozó elemzője a The New York Timesnak.  Az „egészséges” italok iránti kereslet ugrásszerűen nőtt meg az elmúlt években, a vásárlók egyre inkább elfordulnak a cukrozott, szénsavas üdítőktől. Az egészséges italok azonban egyre gyakrabban és egyre nagyobb arányban tartalmaznak koffeint. 

Még a tipikusan sportitalként számon tartott Gatorade is beszállt a koffeinversenybe, piacra dobta Fast Twitch nevű italát, egy palackban két csésze kávénak megfelelő koffein van. Az új trend nyomán az amerikai energiaital-piac szinte felrobbant:

a Circana piackutató cég szerint az energiaitalok eladásai az elmúlt öt évben 12 milliárd dollárról 19 milliárdra szöktek fel.

A Pepsico tavaly 550 millió dollárt fizetett a Celsius 8,5 százalékáért, a cég árbevétele az idei első negyedévben 260 millió dollár lett, a duplája a tavalyi szintnek. Az idénre tervezett árbevétel egymilliárd dollár, pedig két éve még csak 314 millió volt. A Celsius részvényeinek árfolyama szinte kilőtt az elmúlt időszakban, hasonlóképpen a szektortárs Monster Energy jegyzéséhez.

A Celsius árfolyama a Nasdaqon (dollár)

Számtalan tanulmány szól a koffein jótékony és káros hatásairól, ebben a vitában nem szeretnénk állást foglalni, annyi viszont biztos, hogy egy bizonyos mennyiség felett inkább károsnak tartják a fogyasztást, főleg a gyerekek és a kamaszok körében. Néhány brit és ausztrál iskolában betiltották az ilyen italok forgalmazását. Az USA-ban például a Prime Energy nevű ital egy doboza 200 milligramm koffeint tartalmaz, ez két doboz Red Bullban, illetve hat doboz Coca-Colában található mennyiségnek felel meg. Az amerikai szabályozás szintén tiltja a koffeintartalmú italok árusítását az általános és a középiskolákban, abba persze nem lehet beleszólni, hogy mit hoz a gyerek otthonról.

Az amerikai élelmiszer-felügyelet, a Food and Drug Administration ajánlásai szerint 

egy átlagos felnőtt ajánlott napi adagja nem célszerű, ha meghaladja a 400 milligramm koffeint – ez nagyjából négy-öt presszókávénak felel meg.

Az amerikai lap szerint a 12–18 éves korosztály számára 100 milligramm a határ, míg a 12 év alatti gyerekeknek egyáltalán nem tanácsos koffein tartalmú italokat fogyasztaniuk.