A Norwegian Air 106 millió dollárért felvásárolja a norvég Wideroe regionális légitársaságot, az üzletet a tervek szerint az év végéig lezárják. A két cég megtartja arculatát és különálló szervezetét – derül ki a vállalat közleményéből. A Norwegain Air fapados légitársaság, amely 81 gépből álló flottával rendelkezik, és több mint 300 útvonalat kínál 114 skandináv és más európai célállomásra.

Aircraft at Munich Airport.
EI-FJT Norwegian Air International Boeing 737-8JP (WL) at ground. Air traffic, fliegen.Luftfahrt. Franz Josef Strauss Airport in Munich.Munich. | usage worldwide (Photo by FrankHoermann/SVEN SIMON / SVEN SIMON / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó: AFP

Az 1934-ben alapított és 3500 embernek munkát Wideroe főleg a belföldi piacra koncentrál, amelynek 20 százalékát birtokolja 48 gépből álló flottájával. A cég több mint 40 kisebb és közepes méretű repülőteret szolgál ki Norvégia-szerte. Geir Karlsen, a Norwegian vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a két társaság kiegészíti egymást, ugyanis a 107 norvégiai útvonalból 85-öt a Wideroe, 22-t pedig a Norwegian üzemeltet, csupán öt vonal esetében van átfedés.

Ez mérföldkő a norvég légi közlekedés történetében. A két légitársaság hosszú évek óta egymás mellett létezik, és senki sem ismeri jobban náluk a helyi piacot

– mondta a cégvezér, amihez hozzátette: a mostani üzlettel minden ügyfelüknek egy racionalizált és átfogóbb kínálatot hoznak létre. Stein Nilsen, a Wideroe vezetője az ágazatot sújtó magas adókkal és az egyre élesebb versennyel indokolta a lépést. Szerinte egy regionális piacra koncentráló cég nem tudja tartani az iramot az egyre izmosabb riválisokkal. Stein hangsúlyozta, hogy a lépéssel előzmozdítják a turizmust, és megkönnyítik az utasok életét, miközben a munkahelyek sem kerülnek veszélybe.

A Norwegian–Wideroe-üzlet olyan ügylet, amely az elmúlt huszonöt év logikáját követi az európai légi közlekedési világban. A jövőben koncentráltabb lehet az eddig széttöredezett európai légi közlekedési piac, mivel a veszteségesen működő, vergődő nemzeti és regionális légitársaságokat sorra felvásárolhatják a nagyobb szereplők. Korábban a  Lufthansa megszerezte az olasz ITA Airways, az Alitalia utódjának 41 százalékát, s kisebbségi tulajdonos lett.

Az elemzők szerint számos nemzeti és regionális légitársaság küszködik, mert több ország úgy látja, hogy mindenképp szükség van saját szolgáltatóra. Például a portugál TAP-ot a világjárvány idején a kormány mentette ki – de most már szabadulna tőle Lisszabon –, miközben a túlélésért küzdő Scandinavian Airlines (SAS) a csődeljárásból próbál kilábalni. A TRA Consulting adatai szerint 2018-ban az öt legnagyobb európai légitársaság, köztük a Lufthansa és a Ryanair, a piac mintegy 50 százalékát ellenőrizte az öreg kontinensen.

A szakértők úgy vélik, hogy az elkövetkező években az európai légi közlekedési piac két részre fog szétválni: a Lufthansa, az Air France és az IAG alkotta három nagy légitársasági csoportra, amelyek felvásárolják a kisebb nemzeti légitársaságokat, valamint az olyan fapados óriásokra, mint a Ryanair, a Wizz Air és a Norwegian. Ez a folyamat az Egyesült Államokban már lejátszódott: a fő légitársaságok 86 százalékos részesedéssel rendelkeznek az amerikai piacon.

Pörög az űrturizmus: személyre szabott vendégélmény és Michelin-csillagos ételek 44 millió forintért

Már lehet jegyeket vásárolni a Celeste nevű sztratoszferikus léggömbhöz rögzített kapszulában tett utazásokra. Az előfoglalás 10 ezer euróba (nagyjából 3,7 millió forint) kerül, az utazás teljes költsége 120 ezer euró (körülbelül 44,3 millió forint). A francia Zephalto céggel utazó űrturisták a gravitáció elvesztése nélkül csodálhatják meg a Földet, miközben egy többfogásos vacsorát is elfogyaszthatnak.