A cégek elsősorban a termelésben, marketingben, ügyfélkapcsolatokban várnak jelentős hatást a mesterséges intelligenciától, míg a humán területen, például a jog és a HR esetében ódzkodnak az AI használatától – többek között ez derült ki az SAP Hungary kutatásából, amelynek eredményeiről az ország egyik legfontosabb vállalati informatikai eseményén, az SAP Now Hungary 2023 konferencián számolt be Pintér Szabolcs ügyvezető igazgató.

20221222 Debrecen, Nagy Piac

Karácsonyi hajrá: ezekért a termékekért állnak sorban most a boltokban.

Fotó: Czinege Melinda CZM
Hajdú-Bihari Napló

Képen: Bognár Alexa bolti eladó
A termékeknél nemcsak az ár lehetne kint a boltokban a jövőben, hanem az is, hogy mennyire fenntarthatóan gyártották.
Fotó: Czinege Melinda / Mediaworks

A nyáron megkérdezett 300 vállalatvezető között egyaránt megtalálható volt a néhány fős céget irányító és a 20 milliárd forint feletti árbevétel felett gazdálkodó is, és bár a válaszadók harmada egyáltalán nem készül az AI-korszak kihívásaira – Pintér Szabolcs a Világgazdaság kérdésére azt mondta, ez inkább a kisebb vállalatokra jellemző, a nagyobbak egyszerűen nem tehetik meg, hogy kimaradnak belőle.

Azt sem tudják, hol találkoznak a mesterséges intelligenciával

A konferencia keretében tartott háttérbeszélgetésen az ügyvezető arról is beszélt, hogy a fenntarthatóság kérdését továbbra is a szabályozói oldalra tekintettel közelíti meg a legtöbb cég – ez Nyugat-Európában is így van –, pedig hatalmas az üzleti potenciál, az ESG-szoftverpiac globálisan megtriplázódhat 2027-re, és elérheti a 10 milliárd dollárt.

Az eseményen példaként említették, hogy a jövőben a termékeknél nemcsak az ár lehetne kint a boltokban, hanem az is, hogy mennyire fenntarthatóan gyártották, így a tudatos fogyasztók akár ez alapján is vásárolhatnak majd élelmiszert vagy más árut.

Az említett kutatásban egyébként a válaszadók többsége nem tekint fenyegetésként a mesterséges intelligenciára, ám fontos döntést nem bízna rá, és meglepően sokan nem voltak tisztában azzal, mikor is találkozhatnak vele – csaknem felük hitte például, hogy a nyomógombbal irányítható telefonos ügyfélszolgálat is ehhez a körhöz tartozik.

Vénaszkenner, hogy biztos legyen a vérvétel sikere

A konferencián felszólalók mind hangsúlyozták az AI fontosságát, amely különösen a munkaerőhiánnyal küzdő iparágakban jelenthet segítséget, hiszen különböző repetitív feladatokban tehermentesítheti az embert. A munkaerőhiánnyal kapcsolatban Pintér Szabolcs azt mondta, ők is ezzel küzdenek, momentán 100-nál is több elérhető pozíciót kínálnak Magyarországon, viszont szerinte az új generáció egyrészt kevésbé lojális, másrészt azonnal irreális fizetési igényekkel érkezik.

Nagy Márton a ChatGPT-től kérdezte meg, hogy mit mondjon a mesterséges intelligenciáról

Magyarországnak fel kell zárkóznia a mesterséges intelligencia területén, ha versenyképes akar maradni – jelentette ki Nagy Márton. A gazdaságfejlesztési miniszter elmondta, hogy az MI-ben rejlő lehetőségeket ki kell aknázni, de figyelmeztetett, hogy óvatosnak kell lenni a technológia intenzív munkaerőpiaci hatása miatt.

Az egyik előadó, dr. Meskó Bertalan úgy vélte, az AI bevezetése az egészségügyben a legnehezebb kérdés, mert egyrészt emberéletek múlhatnak rajta, másrészt sok orvos évtizedek bevált rutinján nem szívesen változtat – ő mindenesetre már boncolt 3D-ben, és használta a vénaszkennert, hogy ne a napi élességén múljon egy vérvétel sikeressége.

Évtizedes lemaradásban a hagyományos energiacégek

Később Mátrai Károly, az MVM csoport vezérigazgatója azt azért megjegyezte, hogy hagyományos energiacégként, a Paksi Atomerőművel és a Mátrai Erőművel a birtokukban bizony csúnyán le vannak maradva az innovációban élen járó szektorokhoz képest.

A vállalatvezető célja, hogy belátható időn belül ez a lemaradás években, és ne évtizedekben legyen mérhető.

Pecsenye Roland, az MBH Bank digitalizációért felelős vezérigazgató-helyettese hangsúlyozta, ahogyan az egészségügyben, úgy a bankszektorban is nagy előrelépést jelentene, ha az AI segítségével nem kellene „pötyögnie” az orvosnak/ügyintézőnek, hanem kizárólag a betegre/ügyfélre figyelhetne, a dokumentáció pedig automatikusan elkészül. Hozzátette, az MBH Banknál természetesen az is fontos szempont, hogy az adattudás ne jelenhessen meg széles körben, és bár a kutatásra szerinte kevéssé van kapacitása egy profitorientált nem bigtech cégnek, a használható technológia adaptációja alapvetően sikeres.