A gyenge gazdasági aktivitás mellett a német fogyasztók karácsony előtt is kerülik a boltokat, amelyek még az olyan akciós napokon sem tudják becsalogatni a vásárlókat, mint a Black Friday és a Cyber Monday – derült ki a HDE kiskereskedelmi szövetség kutatásából.

A Black Friday sales signs are posted at a Target store in Rockville, Maryland, on November 25, 2022 . With inflation on the rise, retailers are expecting that many shoppers will be looking for especially good deals as discretionary spending falls. (Photo by SAMUEL CORUM / AFP)
a Black Friday
A boltok számára a Black Friday az év legfontosabb napja az Egyesült Államokban – Németországban azonban csalódást fog okozni az akciós nap.
Fotó: AFP

A Black Friday, azaz fekete péntek az amerikai hálaadás ünnepe utáni nap, a nagy karácsonyi bevásárlások kezdete, a boltok pedig ezen a napon jelentős akciókkal  próbálják magukhoz csábítani a fogyasztókat. Az e-kereskedelem népszerűségével pedig az online áruházak is bevezettek egy hasonló ünnepet: a Cyber Monday-t, más néven a kiberhétfőt.

A trend Európában is megjelent, bár közel sem volt olyan sikeres, mint az Egyesült Államokban, az elmúlt évek egyre súlyosabb gazdasági problémái pedig látszólag teljesen lerombolták az akciós napok vonzerejét.

Németországban az eladások a két vásárlási ünnep alatt várhatóan 5,8 milliárd eurót fognak kitenni, amely mindössze 3 százalékos növekedés az előző évhez képest 

– olvasható a HDE jelentésében. A szövetség november 24-re és 27-re mindössze 200 milliós pluszeladásra számít, ami messze elmarad az előző évek növekedésétől.

Az eladások növekedése a Black Friday és a Cyber Monday akciós napjain egyre kevésbé látványos, mivel a gazdasági problémák elriasztják a vásárlókat.

A Black Friday idén nem hoz akkora akciókat mint eddig, így a boltokban sem lesznek kiugróan sokan. Ezt főleg a rossz fogyasztói hangulat okozza, mivel az emberek még az akciós ajánlatok mellett is félnek költekezni

– nyilatkozta Stephan Tromp, a HDE ügyvezető igazgatóhelyettese. A Black Friday leértékelései és a Cyber Monday ajánlatai mellett az eladások összege 2022-ben 5,6 milliárd eurót ért el, ami 20 százalékkal volt magasabb az előző évnél.

Érdekes módon a fogyasztói felmérés szerint a megkérdezettek közel fele ki akarja használni a fekete pénteki akciókat – ez az előző évben csak 42 százalék volt. A Cyber Monday-nél is hasonló a helyzet, az 1100 válaszadónak több mint a harmada vásárolna be idén, szemben a 2022-es 26 százalékkal.

Tromp szerint a fogyasztók egyáltalán nem fordítottak hátat az akciós időszaknak, ám nem fognak vakon berohanni a boltokba egy néhány százalékos leértékelés miatt.

„A vásárlói érdeklődés a gyenge gazdasági helyzetben is magas lesz karácsony előtt, ám az emberek sokkal óvatosabban fognak akciókra vadászni, és inkább kisebb összegeket költenek majd, ami alacsonyabb bevételeket hoz a kereskedőknek” – tette hozzá a HDE ügyvezető igazgatóhelyettese.

A magyarok harmada a Black Friday akciókkal szerzi be a karácsonyi ajándékokat

Napokon belül elindulnak a Black Friday akciók az üzletekben, és egy kutatás szerint sok magyar halasztott el vásárlást azért, hogy a Black Friday alatt szerezzen be valamit. A válaszadók harmada közölte, hogy a novemberi kedvezmények alatt szeretné beszerezni a karácsonyi ajándékokat, de majdnem a magyarok fele tervez vásárolni valamit a a fogyasztás új „ünnepén”.