Erős megállapításokat tett az Európai Számvevőszék az EU-ba irányuló külföldi befektetésekről. A friss jelentés szerint egyfelől 110 milliárd euró áramlik így az Európai Unióba, ami „serkenti a növekedést és az innovációt”, másfelől e befektetéseket nem igazán vizsgálja senki. Ez pedig felveti a kérdést, hogy az Unió közrendje és biztonsága szempontjából kritikus ágazatokban nem kerül-e külső kézbe túl nagy hatalom?
Az Európai Számvevőszék tájékoztatása szerint az EU kizárólagos hatáskörrel rendelkezik a közös kereskedelempolitika terén, a nemzetbiztonság és a közrend azonban tagállami hatáskör, és
a közelmúltig sok tagállam egyáltalán nem rendelkezett befektetésátvilágítási mechanizmussal.
Az EU-rendelettel létrehozott együttműködési mechanizmus lehetővé teszi a tagállamok és az Európai Bizottság (EB) számára, hogy megosszák a közvetlen külföldi befektetésekre vonatkozó átvilágítási információkat és kockázatértékeléseket. Ezeknek a számvevők szerint nemcsak a kijátszást kell megakadályozniuk, hanem azt is, hogy a tagállamok a biztonság ürügyén protekcionista intézkedéseket alkalmazzanak.
Lyukacsos az EU biztonsági hálója
A vizsgálat megállapította, hogy az EU-ba áramló közvetlen külföldi befektetések 2021-ben mintegy 117 milliárd eurót tettek ki. 2020 és 2022 között Franciaország nyújtotta be a legtöbb átvilágításra vonatkozó bejelentést (193-at), majd Olaszország, Spanyolország és Ausztria következett a sorban.
A skála másik végén állt Hollandia és Luxemburg, amely mindössze hét, sőt, nulla esetről számolt be, noha e két országba irányul az összes beérkező közvetlen külföldi befektetés 50 százaléka!
Mindezek után aligha meglepő, hogy a számvevőszék jelentése szerint a potenciálisan káros külföldi befektetések átvilágításának EU-s keretében holtterek vannak, ami rontja a biztonsági és közrendi kockázatokat, kivált, hogy a közvetlen külföldi befektetések nagy részét nemhogy nem vizsgálták, nem is jelentették be EU-s szinten.
Ez az unió biztonsági hálója, de nagy lyukak vannak benne. Ha az unió tovább kívánja csökkenteni a kockázatokat, akkor ezt a hálót a bizottságnak és valamennyi tagállamnak meg kell javítania
– nyilatkozta Mihails Kozlovs, az ellenőrzésért felelős számvevő. Hozzátette: az EU-ba irányuló külföldi befektetések átvilágítása jelenleg van kialakulóban.
Nincsenek összehangolva a tagállamok
A hiányosságok fő okaiként a számvevőszék három fő pontot azonosított. Ezek a következőek:
- egyes országokban nem létezett ilyen átvilágítási mechanizmus,
- amely országokban volt ilyen mechanizmus, azok eltérő ágazatokat tekintettek kritikusnak,
- vagy nem egységesen értelmezték a 2020-ban elfogadott EU-s szabályok alapfogalmait.
Leszögezték, hogy a közvetlen külföldi befektetések iránti nyitottság az unió egységes piacának a meghatározó eleme, ugyanakkor olyan stratégiai ágazatok, mint például a kikötők, atomerőművek, félvezetők vagy kettős felhasználású mikrocsipek felé irányuló befektetések olykor azzal a kockázattal járhatnak, hogy az EU-n kívüli befektetők indokolatlanul nagymértékű ellenőrzést gyakorolhatnak. A kockázatot tovább növelheti, ha az EU-s országok nem hangolják össze fellépéseiket, ez pedig ijesztő a számvevőszék következő megjegyzése tudatában, miszerint az említett
EU-n kívüli befektetők esetleg külföldi kormányok vagy fegyveres erők ellenőrzése alatt állnak, netán bűncselekményekben vesznek részt.
Érdekes áthallása van mindennek a hazai belpolitikai véleményekkel.
Mindenesetre a külföldi tőkebeáramlás vizsgálatára az EB válasza az együttműködési mechanizmus, amely viszont túlterhelt, így számos probléma továbbra is fennáll.
Elveszett vagy el sem készült jelentések
A jelentés alapján az EU-s szabályok nem írják elő az országoknak az átvilágítási mechanizmusuk létrehozását, ráadásul mérlegelési jogkört biztosítanak a nemzeti átvilágítási szabályok hatályának meghatározására. Az országok nem is kötelesek beszámolni az átvilágítási döntéseik eredményéről, még akkor sem, ha bizottsági vélemény kibocsátására került sor, vagy más tagállamok aggályukat fejezik ki.
A kritika szerint több ország csak azon tranzakciókról számolt be, amelyek nagy eséllyel befolyásolták saját közrendjüket vagy közbiztonságukat, így azonban más tagállamoknak és az EB-nek nem volt lehetősége az őket vagy az EU-s programokat érintő lehetséges hatások értékelésére.
Összességében 2020 és 2022 között az EU-s országok 886 átvilágított ügyet jelentettek be, ugyanakkor a bejelentések száma nem feltétlenül volt összhangban a befelé irányuló közvetlen külföldi befektetések szintjével.
Az összes eset 92 százalékát ugyanis hat ország jelentette, a fennmaradó 8 százalékról pedig kilenc ország nyújtott be jelentést.
Tizenkét ország egyáltalán nem végzett átvilágítást, és semmilyen esetet nem jelentett be annak ellenére, hogy az EU-ba irányuló közvetlen külföldi befektetések közel felét ők teszik ki.