Minden csúcsot megdöntöttek a kínai új generációs autók eladásai novemberben: a tisztán elektromos, a tölthető hibrid és a hidrogénhajtású autókat tömörítő NEV-kategóriában 841 ezer járművet értékesítettek, ez az előző havinál 8,9, az egy évvel korábbinál 39,8 százalékkal nagyobb mennyiség. 

Citizens are learning about ET5 models at a NIO auto store in Yantai, Shandong province, China, on November 26, 2023. (Photo by Costfoto/NurPhoto) (Photo by CFOTO / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
A kínai Nio ET5-ös villanyautók már a luxuskategóriát képviselik...és átjöttek Európába is. 
 Fotó: AFP

Az eladások első alkalommal haladták meg a 800 ezres határt, s hamarosan 900 ezret is átlépik a szakértők szerint. A Kínai Személyautó-gyártók Szövetségének (CPCA) november eleji becslése még csak 783 ezer jármű értékesítését valószínűsítettek, ezt a hó végén 820 ezerre korrigálták, a végeredmény még ezt is meghaladta 21 ezer darabbal.

Tízből négy új autó már akkumulátoros

A CPCA friss összesítése szerint a penetrációban is rekorddöntés született, a NEV-eladások aránya 40,4 százalékos volt, szemben a tavalyi 36, és az októberi 37,7 százalékkal.

A NEV-kategórián belül a tisztán elektromos hajtásúak (EV) vitték a prímet, ezekből 552 ezret adtak el, arányuk ezzel 65,6 százalékra nőtt. A villanyautóknál ez éves szinten 26,1, havi szinten pedig 10,3 százalékos pluszt jelent. 

A tölthető hibridek (PHEV) éves szinten 76,4 százalékkal bővülő értékesítési dinamikája e típus hirtelen népszerűsödését jelzi. Ezekből 289 ezer fogyott, 34,4 százalékos részesedéshez segítve a hibrideket a NEV-kategórián belül.  A belső égésű motorokkal szerelt autókkal együtt 

a teljes piacon 20,8 millió jármű talált gazdára, ami éves szinten 26, októberhez képest pedig 2,4 százalékos pluszt takar. 

Az év első 11 hónapjában a 8,81 millió új generációs autót adtak el Kínában, ez 35,2 százalékkal több a bázisidőszaknál.

 

A novemberi NEV-exportadatok alapján az elektromos átállásban hendikeppel küszködő Európának egyelőre nincs komolyabb félnivalója, Kína teljes globális kivitele ugyanis 89 ezer gépjármű volt, ebből 79,2 ezer volt a villanyautó. A mennyiség az egy évvel korábbinál csak 8 százalékkal több, ugyanakkor az októberitől 21 százalékkal marad el. 

Az adatok azonban csalókák, a kínai autók számára jelenleg a legnagyobb felvevőpiacot jelentő Délkelet-Ázsiában a gyártók saját összeszerelő üzemeket építenek a helyi igények kielégítéséhez.

A Teslákat (Model 3 és Model Y) viszont a cég sanghaji Gigafactoryjából exportálják ide, a Kínán kívüli teljes ázsiai piacon novemberben mindössze 16 928 sanghaji Teslát értékesítettek a legyártott 82 432-ből. A Model Y crossovert jobban viszik, abból több mint 58 ezret vettek meg novemberben, a Model 3 szedánból egy híján 24 ezer fogyott. 

A Tesla nem az idén lesz „milliomos” Kínában

Az amerikai villanyautó-gyártó január–novemberi időszakban 527 859 autót adott el Kínában, és 325 744-et exportált. Tekintettel a Tesla (legalább) egymillió darabos sanghaji gyártókapacitására és arra, hogy a havi százezres darabszámot eddig csak egyszer, tavaly novemberben érték el, könnyen kiszámolható, hogy a Gigafactoryban voltak üresjáratok az idén. 

Persze ez nem is volt titok, hiszen mindkét itt gyártott modellnél ráncfelvarrás történt a nyáron, emiatt át kellett szerszámozni a gyártósorokat, ami a termelés átmeneti leállását eredményezte. cégének piaci részesedése a kínai villanyautó piacon 11,9 százalékos volt novemberben.