A Panama- és a Szuezi-csatornán – a globális kulcsfontosságú útvonalain – egyszerre fellépő zavarok súlyos lemaradásokat és pluszköltségeket okozhatnak a globális ellátási láncokban, pont karácsony előtt – írta a Reuters.

Historic drought and warm seas slow Panama Canal shipping globális kereskedelem
Az aszály által fenyegetett Panama-csatorna a globális kereskedelem egyik legfontosabb útvonala.
Fotó: Daniel Gonzalez / AFP

A hajótulajdonosok és nemzetközi fuvarozók arra figyelmeztetnek, hogy a Közép-Amerikában tapasztalható csapadékhiány és a vörös-tengeri iszlamista hajótámadások sorozata az ünnepi szezon előtt, a globális kereskedelem legfontosabb időszakában korlátozhatják a forgalmat.

Már most is azt látjuk, hogy nagy mennyiségű áru nem fogja elérni a célállomását karácsonyig. A geopolitikai feszültségek eddig is problémát okoztak, de most még egy kettős csatornaválsággal is számolnunk kell

– nyilatkozta Marco Forgione, az Egyesült Királyság fuvarozóit képviselő Export- és Kereskedelmi Intézet főigazgatója. A Panama-csatornán hónapok óta torlódásokkal kell számolni az alacsony vízszint miatt, Szuez közelében pedig jemeni lázadók támadnak válogatás nélkül a konténerhajókra, válaszul az izraeli–Hamász háborúra.

Az MDS Transmodal kereskedelmi elemzőcsoport szerint a globális kereskedelemben a konténer- és üzemanyag-szállítmányok több mint fele az idei harmadik negyedévben a Panama- és a Szuezi-csatornán haladt át, a két útvonalon felmerülő akadályoknak pedig katasztrofális hatásaik lehetnek.

Történelmi aszály fojtogatja a Panama-csatornát

A vízhiány az útvonal működésén keresztül a globális kereskedelmet fenyegeti.

Az El Nino időjárási jelenségnek „köszönhetően” Panamában 1950 óta nem mértek akkora szárazságot, mint idén októberben, a csatornahatóságnak pedig heti több alkalommal is figyelmeztetéseket kell kiadnia, valamint át kell szerveznie az átkelési rendet, hogy elkerülje a baleseteket. Jelenleg csak napi 18 hajó haladhat át az útvonalon, és ez a korlátozás egészen februárig fennmarad.

A közép-amerikai aszály komoly aggodalomra ad okot. December első hetében csak 167 hajó haladt át a Panama-csatornán, míg tavaly ez a szám 238 volt ebben az időszakban

– írta a MarineTraffic kereskedelmi elemzőcsoport, amely szerint foglalás nélkül egy teherszállítónak átlagosan 12 napot kell várnia, hogy átkelhessen a Csendes-óceánról az Atlanti-óceánra.

Az alternatíva – egész Dél-Amerikát meg kellene kerülniük a veszélyes Magellán-szoroson vagy a Horn-fokon keresztül – magasabb költségekkel jár, és több időt igényel.

The,Suez,Canal,Is,A,Shipping,Canal,In,Egypt.a,Cargo globális kereskedelem
A Szuezi-csatorna kulcsfontosságú az Európa és Ázsia közötti kereskedelem szempontjából.
Fotó: Shutterstock

Ezzel párhuzamosan a Vörös-tengeren a közel-keleti konfliktus miatt a jemeni székhelyű húszik bejelentették, hogy minden Izraelbe tartó konténerszállító hajót célba fognak venni – ám a kalózok már több támadást is végrehajtottak olyan semleges fuvarozók ellen, akik csak a Szuezi-csatornán akartak áthaladni.

Honnan tudnák, hogy ki a tulajdonos, hova tart és mi a szállítmány? Ha egy nyugati hajó arrafelé közlekedik, azt kockáztatja,  hogy rálőnek, vagy megpróbálják elfoglalni

– figyelmeztetett Rolf Habben Jansen, a német Hapag-Lloyd csoport vezérigazgatója, aki szerint a kockázatok miatt eddig több fuvarozójukat is át kellett irányítaniuk a térségben.

A Szuezi-csatornát múlt héten egy baleset miatt kellett átmenetileg lezárni, már ez is jókora késéseket okozott – a most kialakuló kettős csatornaválság súlyos következményekkel járhat, és olyan kulcsfontosságú áruk szállítását is megnehezítheti, mint a gabonafélék és más élelmiszerek.

Ezek a zavarok – amelyekből az elmúlt években egyre többel találkozni – rávilágítanak arra, hogy valójában mennyire törékeny a globális kereskedelem. Alternatív megoldásokat azonban nehéz találni, egyes esetekben pedig szinte lehetetlen – kontinensek között például szóba sem jöhet a közúti teherszállítás.

Átalakulóban a globális kereskedelem

A világgazdaság két, elkülönült kereskedelmi blokkra történő szétválására sem komoly esély, sem érdemi lehetőség nincsen. Az amerikai és a kínai piac egyaránt olyan vonzerőt gyakorol továbbra is a kereskedelemre, amely erősen tompítja a blokkosodás irányába ható erőket.