BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lecsaphat a gazdaság mumusa, az infláció, ha nem rendezik ezt a helyzetet

Londoni elemzők szerint növelhetik a globális inflációt a vörös-tengeri hajózás elleni támadások. Hangsúlyozzák, hogy a Vörös-tengeren halad át a globális tengeri konténeres áruforgalom 30 százaléka.

Londoni pénzügyi elemzők szerint érezhető mértékben gyorsulhat a globális infláció, ha a támadások miatt tartós fennakadások alakulnak ki a vörös-tengeri kereskedelmi hajóforgalomban. Az egyik legtekintélyesebb londoni pénzügyi-gazdasági elemzőműhely, az Oxford Economics pénteken ismertetett tanulmánya szerint a cég alapeseti előrejelzési forgatókönyve azt valószínűsíti, hogy a jemeni húszi lázadók által elkövetett támadások viszonylag rövid ideig tartó fennakadást okoznak a Vörös-tenger hajóforgalmában, és a tengeri szállítás hirtelen megugrott költségei is visszatérnek a korábbi szintekre.

Israel deploys warships in Red SeaRED SEA - NOVEMBER 01: (----EDITORIAL USE ONLY – MANDATORY CREDIT - 'ISRAEL DEFENSE FORCES (IDF) SPOKESPERSON UNIT / HANDOUT' - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS----) A view of Israeli warship after the Israeli army has officially announced the deployment of missile ships at the Red Sea on November 01, 2023. Israel Defense Forces / Anadolu (Photo by Israel Defense Forces / ANADOLU / Anadolu via AFP)
Fotó: AFP

A ház modellszámításai azonban azt mutatják, hogy ha a Vörös-tenger hajózási útvonalait esetleg több hónapra le kell zárni, és emiatt a tengeri szállítmányozás költségei az egy hónappal ezelőtti díjszabásokat 90 százalékkal meghaladó jelenlegi szinteken maradnak, az tizenkét havi távlatban 0,6 százalékponttal gyorsíthatja a világgazdasági szintű inflációt.

Az Oxford Economics jelenlegi alapeseti – vagyis a vörös-tengeri kereskedelmi hajózás tartós fennakadásával nem számoló – előrejelzése szerint az éves összevetésű globális infláció az idei első negyedévre várható 4,9 százalékról 2025 első negyedévéig 3,4 százalékra lassul, vagyis már nem sokkal haladná meg a koronavírus-világjárvány előtti öt év 2,9 százalékos éves átlagát.

A ház londoni elemzői hangsúlyozzák, hogy a Vörös-tengeren halad át a globális tengeri konténeres áruforgalom 30 százaléka. A cég tanulmánya kiemeli azt is, hogy egy teherhajó óránként 16,5 csomós (30,6 kilométeres) tipikus átlagsebességgel haladva 25 és fél nap alatt ér Tajvanról Hollandiába a Vörös-tengeren és a Szuezi-csatornán keresztül, ha azonban ugyanennek a hajónak a Jóreménység fokát érintve meg kell kerülnie Afrikát, a menetidő 34 napra növekszik. 

A kilenc nap késedelem egyetlen út esetében „nem hangzik túlságosan drámaian”, a halmozott hatás a forgalom egészét tekintve azonban már jelentős: a Vörös-tenger lezárása az iparági adatokra alapozott számítások szerint a globális tengeri szállítási kapacitás 20 százalékos szűkülését okozná – áll az Oxford Economics pénteken bemutatott hatástanulmányában.

A Gázai övezetet uraló Hamász iszlamista terrorszervezet ellen indított izraeli hadműveletek kezdete óta az Irán által támogatott jemeni húszi lázadók számos támadást intéztek a Vörös-tengeren közlekedő kereskedelmi hajók ellen. Az izraeli hadműveletek előzményeként a Hamász október 7-én összehangolt terrortámadást hajtott végre Izrael déli térségében. A támadásban 1200 ember meghalt, több mint háromezer megsérült, és a terrorszervezet Gázába hurcolt 240 túszt, akik közül sokan még mindig fogságban vannak.

Tizenkét – zömmel nyugati – tengeri hatalom, köztük Nagy-Britannia és az Egyesült Államok e héten kiadott közös közleményében arra figyelmeztette a húszikat, hogy „következményekkel” kell számolniuk, ha nem hagynak fel a vörös-tengeri hajózás elleni támadásokkal.

Új inflációs hullámot gerjeszthet világszerte a bizonytalanság a Vörös-tengeren

A globális kereskedelemben egyre nagyobb fennakadásokat okoz a feszültség a Vörös-tengeren. Van olyan társaság, amelyik száz százalékkal emeli a konténerszállítási díjat, több cég bejelentette, hogy elkerülik a környéket, beleértve a Szuezi-csatornát. A hajók megvédése a lázadóktól roppant költséges, mivel egyetlen rakéta több millió dollárba kerül.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.