
Újabb csapás Németországra: az izraeli háború elérte a vegyipart
A német vegyipar – Európában a legnagyobb – kezdi megérezni a Vörös-tengeren keresztül történő szállítások késedelmét. A szektor az ellátási gondok miatt kénytelen visszafogni termelését, ami újabb csapás az amúgy is vergődő német gazdaságra.

Fotó: DPA Picture-Alliance via AFP
Az Európába irányuló, az autóalkatrészektől és gépészeti berendezésektől kezdve a vegyi anyagokig és játékokig szinte minden termékkört felölelő ázsiai import szállítási ideje jócskán megnőtt, miután a jemeni húszik támadásai nyomán a konténerszállítók elkerülik a Vörös-tengert és a Szuezi-csatornát, és kénytelenek Afrikát megkerülve hajózni.
A német gazdaság ugyan kínkeservesen, recesszió árán, de azért valamennyire már alkalmazkodni látszik a világjárvány és az orosz–ukrán háború által okozott ellátási zavarokhoz, a globális kereskedelem egyik legfontosabb csatornájának kiesése azonban számára is jelentős problémát okoz. Az egyik legnagyobb áldozat a Tesla berlini gyára, a következő pedig
a vegyipar lehet, amely az autó- és a gépipar után a harmadik legnagyobb német gazdasági ágazat évi 260 milliárd euró forgalommal.
A szektor Európán kívüli importjának mintegy harmadát Ázsiából szerzi be.
A beszerzési részleg jelenleg háromszor annyit dolgozik, hogy kapjon is valamit
– mondta a Reutersnek Martina Nighswonger, a Gechem GmbH vezérigazgatója és tulajdonosa. A cég nagy iparvállalatok számára mixel és csomagol vegyszereket. A szállítási késedelmek miatt a pár tízmillió euró árbevételű vállalkozás kénytelen volt csökkenteni a mosogatógép- és WC-fertőtlenítő tabletták gyártását, mert nem tud elegendő trinátrium-citrátot, valamint szulfaminsavat (ezt a vízkőoldókhoz használják) és citromsavat beszerezni.

A vállalat ezért kénytelen feladni a három műszakos munkarendet – mondta Nighswonger, hozzátéve, hogy a szállítási problémák az idei első fél évben egész biztosan megmaradnak.
„Ha hat- helyett háromkamionnyi rakományt kapunk, minden ügyfél csak a megrendelt mennyiség egy részét kapja meg, de legalább mindenki kap valamit” – mondta.
Egy speciális vegyszereket gyártó, a Gechemnél nagyobb volumenben kereskedő szintén bejelentette, hogy ellátási késedelmek nehezítik működését. Volt olyan szállítóhajó, amely néhány napon belül akár háromszor is irányváltásra kényszerült.
A vállalat közölte, hogy megpróbálja enyhíteni a hatásokat azzal, hogy korábban rendel, és átáll a légi szállításra. Ez utóbbi azonban meglehetősen problematikus, mert a légitársaságok nagyon fáznak a vegyi anyagok szállításától, néhányat közülük nem is szabad repülőn szállítani.
Függőség Ázsiától
Egy német iparági szervezet, a VCI már régóta hangoztatja, hogy veszélyes a szektor függése Ázsiától, s nyomatékosan felhívja a figyelmet arra, hogy az import késése újabb csapás az amúgy is meggyengült iparág számára.
A hatások különösen a közepes méretű finom- és speciális vegyipari vállalatoknál érzékelhetők
– mondta Henrik Meincke, a VCI vezető közgazdásza.
Németország gazdasága már amúgy is nyomás alatt van a recesszió, valamint a magas munkaerő- és energiaköltségek miatt. Az S&P Global szerint az európai vegyipari ágazat az autók és a kiskereskedelem mellett a legsebezhetőbb. A késlekedő import mellett a vegyipari csoportok a magasabb üzemanyagköltségektől is szenvednek, hiszen az alapanyagokat szállító tartálykocsiknak átlagosan két héttel tovább kell várakozniuk a szállítmányra – márpedig ezeket a költségeket csak részben lehet áthárítani a fogyasztókra.
A Covestro, amely matracokban, autóülésekben és épületszigetelésekben használatos habkémiai anyagokat gyárt, magasabb szállítási árakra számít, de hozzátette, hogy ezek a teljes kiadásain belül jelentéktelenek. A cégnél a szállítási problémák kezelésére külön munkacsoportot állítottak fel.
Az illatszergyártó Symrise ugyan egyelőre nem számít késedelmekre, mivel elegendő biztonsági készlettel rendelkezik, de megkérte vevőit, hogy tartsák magukat a szokásos rendelési menetrendhez, hogy megelőzzék az indokolatlan felhalmozást. A Wacker Chemie, amely a globális csipgyártás nagyjából feléhez szállít poliszilíciumot, szintén azt közölte, hogy emelni kényszerül az árait, de hozzátette azt is, hogy az üzletmenetet ez egyelőre nem érinti komolyabban.
Ajánlott videók



