Közélet

Nagy ára lesz annak, ha új kereskedelmi útvonalat kell keresni a húszik miatt

Izrael Gázai övezet ellen indított háborúja óta a húszik a palesztinok iránti szolidaritásból rendszeresen támadnak Izrael felé haladó hajókra a térségben. Ez nagyban befolyásolhatja a világgazdaságot, mivel ha kereskedelmi útvonalat kell módosítani, az jelentős késésekhez vezethet a szállítmányozásban.

Sokba fog kerülni, ha a húszik Vörös-tengeren elkövetett támadásai miatt a más útvonalakat kénytelen keresni – figyelmeztetett pénteken a dán külügyminiszter.

A jemeni parti őrség járőrözik a Vörös-tengeren.
Fotó: AFP

Lars Lokke Rasmussen közleményében teljes támogatását fejezte ki a brit királyi légierő (RAF) és az amerikai erők közös, a jemeni lázadók állásait célzó művelete felé, melyet Rishi Sunak brit miniszterelnök korlátozott, szükséges és arányos önvédelmi akciónak nevezett. 

Legyen világos az üzenetünk: nem fogunk habozni, ha emberéleteket kell megvédeni és a szabad áramlását kell biztosítani a világ egyik legkritikusabb fontosságú vízi útvonalán a fenyegetések folytatódása esetén

– írta a két ország a támadás után egy hivatalos közleményben.

A londoni miniszterelnöki hivatal által ismertetett kommünikét a brit és az amerikai kormány mellett Németország, Kanada, Ausztrália, Új-Zéland, Dél-Korea, Hollandia, Dánia és Bahrein is aláírta.

Izrael Gázai övezet ellen indított háborúja óta a húszik – közlésük szerint a palesztinok iránti szolidaritásból – rendszeresen támadnak Izrael felé haladó hajókra a térségben,

emiatt pedig a jelentősebb hajózási vállalatok felfüggesztették a Vörös-tengeren és a Szuezi-csatornát érintő útvonalaikon a forgalmat.

Yemen's Houthis slam UN resolution as 'political game'
A húszik a palesztinok mellett állnak.
Fotó: Anadolu via AFP

A Földközi-tengert a Vörös-tengerrel összekötő, 163 kilométeres Szuezi-csatornán halad át a világkereskedelem mintegy tíz százaléka.

Az útvonal hiányában a hajóknak a Dél-afrikai Köztársasághoz tartozó Jóreménység foka felé kell kerülniük, ez pedig körülbelül két héttel megnöveli útjuk hosszát.

A német külügyminisztérium a brit–amerikai művelettel kapcsolatban azt közölte, hogy az akció célja a további húszi támadások megakadályozása volt, és az X platformon ismertetett közleményében a feszültség csökkentését sürgette. 

Nem valószínű, hogy komoly problémákkal kell szembenéznie a világgazdaságnak az Egyesült Államok és Nagy-Britannia között a jemeni hutikkal való konfliktus miatt – mondta az Izvesztyiának január 12-én Alekszandr Frolov, az InfoTEK elemző központjának szakértője. „A globális piac szerencséjére Jemen nem szomszédos a Hormuzi-szorossal. Itt meg kell értenünk, hogy a Vörös-tenger, bár fontos, nem vitathatatlan közlekedési artéria. Vagyis a világpiacon nem lesz nyersanyaghiány, ha a Vörös-tengert hosszú időre lezárják” – jegyezte meg. Ugyanakkor továbbra is fennáll annak a valószínűsége, hogy a konfliktus regionális léptékűvé nőtt – jegyezte meg Frolov. Szerinte csak abban az esetben, ha Szaúd-Arábia, Omán és az Egyesült Arab Emirátusok is részt vesznek a konfrontációban, és elzárják a Hormuzi-szorost, akkor a világpiac hihetetlen megrázkódtatást kockáztat.

A francia külügyminisztérium a húszikat tette felelőssé a helyzet elmérgesedéséért a Vörös-tenger térségében, és ismét felszólította az Irán által támogatott lázadókat, hagyjanak fel a környéken áthaladó hajók elleni támadásokkal.

Megtámadták a britek Diamond nevű rombolóját a jemeni húszik

Húszi kalózok a Vörös-tengeren megtámadták a brit királyi haditengerészet Diamond nevű rombolóját, amely sértetlenül megúszta a merényletet.

 

izraeli háború húszi Vörös-tenger jemen
Kapcsolódó cikkek