Alternatív útvonalat keresnek a szállítók a Vörös-tenger elkerülésére, és Kína meg is találta: egyre nagyobb mennyiségű árut exportál Európába vasúton Oroszországon keresztül. Bár ez még mindig a konténerforgalomnak csak kis részét teszi ki, az érdeklődés megugrása egyértelmű.

CHINA-ZHEJIANG-NINGBO-ZHOUSHAN PORT-CARGO-CONTAINER THROUGHPUT-GROWTH(CN)(240124) -- NINGBO, Jan. 24, 2024 (Xinhua) -- Cranes and sea-rail intermodal trains work at the Beilun port railway station of the Ningbo-Zhoushan Port in east China's Zhejiang Province, Jan. 24, 2024.
  The Ningbo-Zhoushan Port in east China's Zhejiang Province reported steady growth in its cargo and container throughput in 2023.
  According to statistics from the Zhejiang provincial port shipping management center, the port recorded more than 1.3 billion tonnes of cargo throughput in 2023, up 4.94 percent year on year. During the period, the port's container throughput totaled more than 35.3 million twenty-foot equivalent units (TEUs), a year-on-year increase of 5.85 percent. (Xinhua/Huang Zongzhi) (Photo by Huang Zongzhi / XINHUA / Xinhua via AFP)
A konténerforgalomnak még csak csekély része halad vasúton.
Fotó: AFP

A vasút egyébként is vonzó szállítási módszer, mivel olcsóbb a léginél és gyorsabb a tengerinél – emlékeztetett tudósításában a CNBC. Az európai logisztikai cégeket tömörítő RailGate Europe például bútortól kezdve a játékokon keresztül az autóalkatrészekig árucikkek sorát szállítja Kínából Oroszországon keresztül Európába.

Hosszú út Afrikát megkerülni

A kiindulási és a célállomástól függően 14–25 napig tart az út, amely „jelentősen gyorsabb” a tengerinél – mondta a portálnak Julija Sciglaite, a cég üzletfejlesztési igazgatója. Egy hajó útja ugyanis Kínából Rotterdamba 27 napot vesz igénybe, Afrika megkerülése ezt további 10-12-vel hosszabbítja meg, márpedig egyre több vállalat kényszerül erre a kitérőre, hogy elkerülje a jemeni húszik támadásait. Múlt héten például a német Hapag Lloyd jelentette be, hogy további értesítésig átirányítja a szállítóhajóit.

Sciglaite elismeri, hogy 

több cég is aggodalmait fejezte ki az orosz vasúti útvonal miatt.

 „Az ukrajnai háború kezdete óta sok vállalat fél Oroszországon keresztül vasúton szállítani, ezért jelentősen visszaestek az ilyen megrendelések. Az elmúlt évben azonban kezd visszatérni a helyzet a korábbihoz a kedvező áraknak és szállítási időnek köszönhetően” – magyarázta.

RUSSIA - BAIKAL LAKE - ILLUSTRATIONRussia, Severobaikalsk, 2021-11-04. Freight train in Severobaykalsk station, Buryatia. Photograph by Antoine Boureau / Hans Lucas. Russie, Severobaikalsk, 2021-11-04. Train de fret en gare de Severobaikalsk, Bouriatie. Photographie par Antoine Boureau / Hans Lucas. (Photo by Antoine Boureau / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP)
Jelentősen megugrott a kereslet a vasúti szállítás iránt.
Fotó: AFP

A húszik támadásainak kezdete, 2023. december vége óta pedig megugrott a kereslet, de csak hónapok múlva derül ki, hogy a hatás tartós lesz-e. Ebben az időszakban ugyanis ösztönzi a keresletet a holdújév is, amely február 10-én kezdődik, és két hétre gyakorlatilag leáll miatta a termelés, a külföldi megrendelők ezért előre felkészülnek.

Szankciók sem tiltják a vasúti szállítást

Az ráadásul nem is tiltja még a szankcionált áruk vasúti szállítását sem Oroszországon keresztül, az csak közúton tilos a katonai célúval együtt, amelyet sehogyan sem szabad szállítani.

Igor Tambaca, a holland Rail Bridge Cargo logisztikai cég ügyvezető igazgatója arról számolt be, hogy az elmúlt négy hétben 37 százalékkal nőttek a megrendelések a Kína és Európa közötti vasútvonalon. „A kereslet valósággal berobbant” – mondta.

Railway Freight
A vasút olcsóbb, mint a repülő, és gyorsabb, mint a hajó.
Fotó: AFP

Az Oroszországon keresztüli transzfert csak azok a megrendelőink utasítják el, akiknek erkölcsi fenntartásai vannak az országgal szemben. A legtöbbet nem érdekli az erkölcs, amikor gyors és megbízható megoldást kell találniuk az ellátási láncuk számára

– tette hozzá, és elmondta azt is, hogy a cége biztosítást is kínál ehhez az útvonalhoz.

A másik megoldás a „középső folyosó”

Azok, akik nem akarnak Oroszországon keresztül szállítani, választhatják az úgynevezett „középső folyosót” is, amely Kínából Kazahsztánon keresztül vezet Törökországba. Így azonban 26–29 napig tart az út. Az igények egyébként ezen a folyosón keresztül is „hatalmas mértékben” megugrottak – nyilatkozta a CNBC-nek Maria Magdalena Pavitsich, az osztrák OBB Rail Cargo csoport szóvivője.

„Az egyik ok, hogy élesen emelkedtek a tengeri teherszállítás díjai, és további növekedésre számítunk, ami azt jelenti, hogy meg fogják közelíteni a vasúti szállításai árakat” – mondta.

Attacks on shipping by Yemen's Huthi rebels in the Red Sea
A hajók jelentős része elkerüli a Vörös-tengert a húszi támadások miatt.
Fotó: AFP

Vasúton jelenleg 7900 dollár egy konténert Kínából Európába szállítani, míg hajón az előrejelzések szerint 6507 dollár lesz februárban.

(Egy dollár 354,3 forint.) A szerelvények egyelőre menetidő szerint közlekednek, bár ez változhat. „A sok megrendelés miatt lesznek késések, a kérdés csak az, hogy milyen hamar és milyen nagyok” – figyelmeztetett Sciglaite.

A Vörös-tenger egyébként Kína számára így is kulcsfontosságú szállítási útvonal, és pekingi tisztségviselők arra kérték iráni partnereiket, hogy fogják vissza az általuk támogatott jemeni húszikat, különben károkat szenvedhetnek a kétoldalú gazdasági kapcsolatok. A vörös-tengeri káosz a vállalatok bevételeit is csúnyán megtépázza.