A hajózási adatok, valamint iparági és kormányzati tisztviselőktől származó információk szerint az elmúlt hetekben több tucat, Oroszország által használt olajszállító tartályhajó cserélte le Libéria és a Marshall-szigetek zászlóját, mivel az Egyesült Államok szigorította a szankciók érvényesítését az ott regisztrált hajókkal szemben.

Warehouse,Russian,Oil,Barrel,,Background,With,Barrel.,Barrels,With,Colors
A szankciók célja csökkenteni Moszkva bevételeit. Fotó: Fly Of Swallow Studio

Washington azért intézkedhet könnyen e két országgal szemben, mert a zászlókezelő társaságuk székhelye nem otthon, hanem Virginiában van, mindössze néhány kilométerre Washingtontól, így az amerikai szankciók végrehajtásának joghatósága alá tartozik – emlékeztetett a Reuters.

A Nyugat által kivetett olajsapkát elkerülni próbáló orosz flotta a múltban nagyrészt a fent említett két ország zászlaja alatt hajózott. A lobogóváltás azonban potenciálisan és tartósan kockázatos lehet szakértők szerint akkor is, ha olyan ország zászlajára váltanak, amelyiket nem éri el az amerikaiak hosszú karja.

Nyugati szolgáltatónak minősülnek

A kereskedelmi hajókat regisztrálni kell egy országban, vagy egy ország zászlója alatt kell hajózniuk, hogy biztosítsák a nemzetközileg elismert biztonsági és környezetvédelmi szabályok betartását.

AL HUDAYDAH, YEMEN - JULY 15: A view of decaying FSO Safer oil tanker anchored 60 kilometers (37 miles) north of the port of Hudaydah, Yemen on July 15, 2023. The UN starts a ship-to-ship transfer of over a million barrels of crude oil from a decaying vessel off the coast of war-torn Yemen, a move intended to avert a major oil leak. Under the control of Houthi rebels, the tanker has not undergone maintenance since 2015 and more than 1 million barrels of crude oil have been sitting in the decaying vessel in the Red Sea. Mohammed Hamoud / Anadolu Agency (Photo by Mohammed Hamoud / ANADOLU AGENCY / Anadolu via AFP)
Elsősorban az amerikaiak próbálják kikényszeríteni az olajársapkát. Fotó: AFP

A legfejlettebb ipari államokat tömörítő G7, az és az Egyesült Államok 2022 decemberében vezetett be hordónként hatvandolláros ársapkát az orosz olajra, hogy csökkentse Moszkva bevételeit anélkül, hogy megzavarná a globális energiaellátást. A szankciók alapján nyugati szolgáltatásokat nem lehet használni ennél drágább orosz olaj szállítása esetén. 

Libéria és a Marshall-szigetek lobogójának a használata vagy ottani regisztráció pedig nyugati szolgáltatásnak minősül

– erősítette meg a hírügynökségnek egy név nélkül nyilatkozó amerikai illetékes.

Az amerikai pénzügyminisztérium tavaly október óta 41 tanker ellen vezetett be szankciókat az olajársapka megsértése miatt, ezek közül 24 hajózott libériai és egy Marshall-szigeteki zászló alatt, a többi szinte mind gabonit használt. Az utóbbi tankerek a Szovkomflot (SFC) orosz hajózási társaság hajói, és közülük legalább három közlekedett azóta libériai zászló alatt.

Az SFC 147 tankerből álló flottájából legalább 42 váltott az utóbbi időben gaboni zászlóra libériairól és panamairól.

Staten,Island,,Ny,,Usa,-,March,4,,2020:,Oil,Products
Az SFC flottája 147 tankerből áll. Fotó: Shutterstok

A hajózási vállalat és az orosz közlekedési minisztérium nem reagált a Reuters megkeresésére, de a libériai regisztrációs hivatal közölte, hogy a szankciókkal sújtott hajókról folyamatban volt a libériai lobogó eltávolítása. „Jelenleg mindannyian egy másik világban élünk, és a lajstromozóknak alkalmazkodniuk kell a pillanatnyi globális helyzethez” – tudatta a hivatal, de nem kívánt nyilatkozni az SCF-fel folytatott korábbi ügyleteiről.

Gabon a nyertes

Egy amerikai tisztviselő viszont elmondta, hogy Libéria aktívan együttműködött a washingtoni pénzügyminisztériummal, és a szankciókkal sújtott tartályhajóknak három hónapjuk van arra, hogy más lobogóra váltsanak. 

A Marshall-szigeteki nyilvántartó hivatal tisztviselői szintén kapcsolatban állnak az amerikai ügynökségekkel a kérdésben.

Loic Moudouma gaboni közlekedési miniszter megerősítette, hogy a közelmúltban számos tartályhajó váltott libériairól gaboni regisztrációra, de törölni fogják őket a jegyzékből, ha kiderül, hogy illegális tevékenységet folytatnak.

CEUTA, SPAIN - MARCH 27: The oil tanker Nobel in the vicinity of Ceuta waiting to transfer crude oil from Russia, on March 5, 2023, in Ceuta, Spain. The vessels CRIUS, ANSHUN II and Nobel, oil tankers chartered by Russian companies, have been detained at sea off the Moroccan coast, ready for another vessel to dock alongside to carry out the operation of transferring oil from Russian ports in the Baltic and Black Sea. The tankers located in the waters near Ceuta are transferring crude oil from Russia to reach the Asian markets despite Western sanctions. (Photo By Antonio Sempere/Europa Press via Getty Images)
Vissza akarják terelni az orosz olajat a nyugati szolgáltatókhoz. Fotó: Antonio Sempere / Europa Press via Getty Images

A szankcióknak egyébként megvan a hatásuk, a büntetett tankerek egy része azóta lehorgonyozva várakozik. 

A dollárban denominált olajkereskedelemben miért kockáztatna bárki több tízmillió dollárt azzal, hogy szankcionált tankert használ? Az csak bajba sodor minden érintettet

– emlékeztetett Craig Kennedy, a Harvard Egyetem orosz és eurázsiai kutatásokkal foglalkozó központjának munkatársa.

Bár az olajársapkát elsősorban az Egyesült Államok próbálja kikényszeríteni, más országok is segítenek elkerülni a megsértését. 

Megnehezítjük Oroszország számára az árnyékflotta használatát, ami egyre nagyobb olajmennyiséget kényszerít majd vissza a G7-ek flottáihoz, ahol a szolgáltatók betartják az olajársapkát

 – hangsúlyozta Olga Dimitrescu, az amerikai pénzügyminisztérium munkatársa, aki a szankciók betartásának kikényszerítéséért felelős hivatalban (Office of Financial Sanctions Implementation – OFSI) dolgozik. Az árnyékflotta ráadásul részben életveszélyes roncsokból áll.