Az orosz olajra bevezetett árplafonnak nem sok hatása lesz az orosz bevételekre, a termelők ugyanis egyre több szállítmányozó között válogathatnak, így egy éve nem volt annyira olcsó az energiahordozó eljuttatása a két legnagyobb piacára, Kínába és Indiába, mint most – derítette ki a Reuters kereskedelmi és hajózási forrásokból.

Three Vessels From Russia Prepare To Transfer Crude Oil Off Moroccan Coasts
CEUTA, SPAIN - MARCH 27: The vessel ANSHUN II with "Yokohama" fenders prepared and pipelines connected to receive another tanker and transfer Russian crude oil, 20 miles off Ceuta, on March 5, 2023, in Ceuta, Spain. The vessels CRIUS, ANSHUN II and Nobel, tankers chartered by Russian companies, have been detained at sea off the Moroccan coast, ready for another vessel to dock alongside to carry out the operation of transferring oil from Russian ports in the Baltic and the Black Sea. The tankers located in the waters near Ceuta are transferring crude oil from Russia to reach the Asian markets despite Western sanctions. (Photo By Antonio Sempere/Europa Press via Getty Images)
Az árnyékflotta már 535 hajóból áll.
Fotó: Antonio Sempere

A nyugati kormányok hatáskörén kívül dolgozó új szállítmányozók megjelenése lehetővé teszi az orosz cégek számára, hogy többet keressenek, mint a hordónkénti 60 dolláros felső határ, amelyet az Egyesült Államok és szövetségesei, a G7-ek szankciókkal Oroszországra kívántak kényszeríteni.

Washington próbálja ellehetetleníteni a büntetőintézkedések kijátszását, ezért csütörtökön 

első alkalommal szabott ki szankciót az ársapka fölötti áron orosz olajat szállító társaságra,

egy-egy Törökországban, illetve az Egyesült Arab Emírségekben bejegyezett cég tulajdonosára: zárolták az Ice Pearl Navigation és a Lumber Marine tulajdonában lévő összes amerikai ingatlant és érdekeltséget.

A hajók átregisztrálásával játsszák ki az árspakát

Az ársapka 2022 decemberétől érvényes, és megtiltja a G7 tagországaiban székhellyel rendelkező szállítmányozóknak vagy biztosítóknak, hogy az orosz olajexportot megkönnyítő szolgáltatásokat nyújtsanak, ha az ár meghaladja a hordónkénti 60 dollárt. A szankciók nem vonatkoznak más országok hajózási társaságaira vagy biztosítókra, függetlenül az ártól.

Two,Large,Oil,Tanker,At,Sea,Port,On,Berth.
Új szereplők jelentek meg az orosz olaj szállítására.
Fotó: Shutterstock

A szankciók bevezetésekor a kereskedelemben részt vevő hajótulajdonosok és hajók többsége nyugati volt, emlékeztetett a hírügynökség, így súlyosan megzavarta volna az orosz exportot, ha az olaj ára akkor magasabb lett volna a sapkánál. A legtöbb orosz olajfajta ára azonban csak júliusban emelkedett hordónként 60 dollár fölé, ami azt jelentette, hogy a kereskedőknek, a hajózási társaságoknak és az orosz exportőröknek hónapok álltak rendelkezésre a felkészülésre.

Ez idő alatt az útvonalakon dolgozni hajlandó kereskedők felvásárolták a régebbi tankereket, másokat pedig átregisztráltak olyan országokban, amelyek nem vezettek be szankciókat. Az így kialakult „árnyékflotta” a Lloyd’s List Intelligence tengerészeti információs szolgáltató elemzése szerint 535 tartályhajóból áll, amelyek átlagéletkora 23 év vagyis egy részük életveszélyes roncs, és a kétharmaduk nem rendelkezik ismert biztosítási fedezettel.

Félezer hajóból áll már az árnyékflotta

Amíg a kormányok érthető módon a pénzügyi és műszaki szolgáltatásokat és a hajózást külpolitikai eszközként használják fel a ellenőrzésére, addig lesznek olyanok, akik e törvények hatókörén kívül helyezkednek el, és folytatják a kereskedelmet

– magyarázta a brit hírügynökségnek Mike Salthouse, a NorthStandard vezető hajóbiztosító külügyi vezetője.

China Foreign Trade
Two large oil tankers unload at the 300,000-ton crude oil terminal in Yantai Port, Shandong province, June 16, 2023. On July 13, 2023, the General Administration of Customs released data, in the first half of 2023, the total value of China's trade in goods and exports was 20.1 trillion yuan, an increase of 2.1%, and the scale exceeded 20 trillion yuan for the first time in the same period in history. (Photo by Costfoto/NurPhoto via Getty Images)
Kína és India nagy mennyiségben vásárolja az orosz olajat.
Fotó: Getty Images

Olyan sok hajó hajlandó orosz olajjal megrakodva hajózni, hogy a fuvardíjak csökkentek, ami gyakorlatilag még több bevételhez juttatja az orosz termelőket. A kereskedők és a Reuters számításai szerint az orosz uráli nyersolajnál az eladók most hordónként körülbelül hét dollárt takarítanak meg a fuvardíjakon a tavalyi télihez képest, miután bevezették az árplafont. (Egy dollár 366,5 forint.) Ez azt jelenti, hogy az orosz exportőrök hordónként 70 dollárt keresnek a balti kikötőkben berakodott olajon, és az összeg elérte a 79 dollárt is szeptemberben, amikor 97 dollár volt az olaj ára a világpiacon.

Egy éve nem volt ilyen olcsó az olajszállítás díja

A kereskedők szerint az Ázsiába irányuló orosz olaj fuvardíja a nagy szállítási kínálatnak, valamint az orosz és a szaúdi kitermelés visszafogásának köszönhetően az árplafon bevezetése óta a legalacsonyabb szintre zuhantak. Egy 100 000 tonnás tanker költsége a balti kikötőkből Indiába 4,8-5,2 millió dollárra (hordónként mintegy hét dollár) csökkent az októberi rakodású hordók esetében a 2023 eleji több mint 15 millió dollárról (ez hordónként mintegy 14 dollárt jelentett).

Three Vessels From Russia Prepare To Transfer Crude Oil Off Moroccan Coasts
CEUTA, SPAIN - MARCH 27: The oil tanker Nobel in the vicinity of Ceuta waiting to transfer crude oil from Russia, on March 5, 2023, in Ceuta, Spain. The vessels CRIUS, ANSHUN II and Nobel, oil tankers chartered by Russian companies, have been detained at sea off the Moroccan coast, ready for another vessel to dock alongside to carry out the operation of transferring oil from Russian ports in the Baltic and Black Sea. The tankers located in the waters near Ceuta are transferring crude oil from Russia to reach the Asian markets despite Western sanctions. (Photo By Antonio Sempere/Europa Press via Getty Images)
Az árnyékflotta egy része életveszélyes roncs, átlagéletkoruk 23 év.
Fotó: Getty Images

Egy 140 000 tonnás rakomány szállítási költségei a fekete-tengeri Novorosszijszk kikötőjéből Indiába átlagosan 4,1-4,2 millió dollár októberben – nyáron még ötmillió dollár volt. A Közel-Keleten, Afrikában, Kínában, Latin-Amerikában és Oroszországban regisztrált hajók szállítanak ezeken az útvonalakon. „Jó néhány új névvel találkozunk, amelynek van tankerflottája” – mondta egy név nélkül nyilatkozó kereskedő.

Bár Moszkva Szaúd-Arábiával együtt megállapodott az olajexport napi 300 000 hordóval való csökkentéséről, Oroszország idén közel napi ötmillió hordót ad el külföldre, az olaj- és üzemanyag-kivitel a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) szerint szeptemberben napi 7,6 millió hordóra ugrott.