Nemzetközi gazdaság

Villanyautó-vámháború: Berlin vesztett, Párizs nyert

Brüsszel a németek tiltakozása ellenére mégis bevezeti a büntetővámokat. A villanyautó-háborúban szinte biztos, hogy válaszcsapás jön Kínából.

Mindent visz az uniós választás – Brüsszel hamarosan bejelentheti a kínai villanyautókra bevezetendő importvámot. Bár az európai szubvencióellenes vizsgálat befejeztének hivatalos határideje július eleje, a bizottságnak négy héttel korábban kell tájékoztatnia az érintett feleket – ami június 5. körül lenne – a választásokat a június 6–9. között tartják. 

villanyautó
Behajózásra váró BYD villanyautó áradata – dömpingáron érkeznek Európába / Fotó: NurPhoto via AFP

A protekcionizmusra és a fenyegető kereskedelmi háborúra vonatkozó figyelmeztetések ellenére Olaf Scholz kancellár és kollégái végül rájöttek, hogy 

nem tudják megakadályozni, hogy az EU vámokat vezessen be. 

A szabályozása az EU kizárólagos hatáskörébe tartozik, így az országok csak minősített többséggel (azaz az EU lakosságának legalább 65 százalékát képviselő tagországok legalább 55 százalékával) állíthatják meg Brüsszelt.

Ráadásul Berlin nem is egyöntetűen ellenzi az intézkedést. A berlini kormányban egyesek a kancellárnál kevésbé kritikusak egy olyan intézkedéssel kapcsolatban, amely bár valószínűleg fájdalmat okoz a nagy autógyártó konszerneknek, ugyanakkor sokak – főleg a franciák – szerint az egyetlen módja lehet az uniós autóipar felzárkózásának, ösztönözheti a beruházásokat és a termelést a kontinensen. A német Allianz biztosító tanulmánya szerint a kínai elektromos járművek jelentik a legnagyobb kockázatot az európai autógyártók számára, és évi 7 milliárd euró nyereségkiesés fenyeget, amennyiben Brüsszel nem vámolja meg azokat. 

Kína persze nem szokta válasz nélkül hagyni az efféle fenyegetéseket, azzal riogat, hogy megemeli a nagy belső égésű motorral felszerelt autókra – a német autógyártók fejősteheneire – kivetett vámokat, a kiszivárgott hírek szerint 25 százalékra. Peking elsődleges célpontja Franciaország és Németország. Peking korábban dömpingellenes vizsgálatot indított a francia alkoholos italok, például a konyak ellen – ha ebből büntetővám lesz, az a francia luxuspiákat gyártó cégeknek, például az LVMH-nak nagyon fog fájni. 

Villanyautó-háború: Párizs Berlinnel szemben

A történet tavaly ősszel kezdődött, amikor Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke bejelentette, hogy vizsgálatot indít a kínai elektromos járműveknek nyújtott piactorzító támogatások ügyében, ami az EU Pekinggel szembeni kereskedelmi politikájának jelentős szigorodását jelezte. 

Scholz kormánya – a kínai megtorlástól való félelemtől vezérelve– többször is figyelmeztetett a vámok bevezetésére, amelyeket a kancellár „protekcionistának” nevezett. A hónap elején Robert Habeck gazdasági miniszter közölte: 

a német autóipar nagyon aggódik, mert várható, hogy a kínaiak ezután vámokat vetnek ki a német importra.

A támogatási vizsgálat Németországot és Franciaországot is szembeállította egymással, mivel Párizs attól tart, hogy az olcsó kínai elektromos autók elárasztják az európai piacot, és nyomás alá helyezik a francia autógyártókat az alsó és középáras szegmensben.

 A német autógyártók ezzel szemben több autót értékesítenek a prémiumszektorban, ahol még nem kell szembenézniük az erős kínai versennyel.

A brüsszeli Politico című lapnak nyilatkozó német kormányhivatalnokok elismerték, hogy az elmúlt hónapokban a többi uniós tagállam hangulata egyre inkább a francia álláspont javára változott. Európa-szerte egyre nagyobb a csalódottság a tisztességtelen kínai piaci gyakorlat miatt, amelyet stratégiai eszköznek tekintenek a nyugati versenytársak kiszorítására és a világpiacok feletti uralom megszerzésére a zöld technológia területén: 

  • az elektromos meghajtású járművektől kezdve 
  • a szélturbinákon át 
  • a zöld hidrogén előállításáig.

Scholz múlt havi pekingi látogatása, amelynek során a kancellár hiába próbálta meggyőzni Hszi Csin-ping elnököt, hogy térjen vissza a tisztességes versenyhez szintén kijózanította a megállapodásban reménykedő Berlint. Az Európára nehezedő nyomást csak fokozta, hogy Washington a közelmúltban megnégyszerezte a kínai villanyautókra kivetett büntetővámot. 

A Biden-kormány döntése nyomán nő az Európára nehezedő nyomás

– mondta Reinhard Houben, a Németországban Scholz szociáldemokratáival és Habeck zöldjeivel koalícióban kormányzó Szabad Demokrata Párt (FDP) gazdaságpolitikai szóvivője. „Nem szabad eltűrnünk a Kínai Népköztársaság tisztességtelen támogatási gyakorlatát” – tette hozzá Houben. „Az Európai Bizottság vizsgálata ezért a helyes, és most kell alaposan, de gyorsan lezárni”. 

Az uniós választás mindent felülír 

A németek számára tovább nehezítette a pályát, hogy a második ciklusáért kampányoló bizottsági elnök, Ursula von der Leyen beemelte kampányába a kínai támogatások vizsgálatát. 

Az üzenet egyértelmű: az EU lépéseket tesz iparának védelme érdekében.

 

Szeretjük a tisztességes versenyt. Azt viszont nem szeretjük, ha Kína tömegesen támogatott e-autókkal árasztja el a piacot. Ez ellen fellépünk

– jelentette ki a német autóipar bástyájának számító Baden-Württemberg tartományban, Karlsruhéban tartott kampánygyűlésen. Ezt az üzenetet pártja, a Kereszténydemokrata Unió (CDU) berlini kongresszusán is megismételte.

Ursula von der Leyen és Olaf Scholz – a baráti gesztusok mögött mély ellentétek húzódnak meg / Fotó: AFP

A bizottság által bejelentendő vámok csak előzetesek lennének, az EU tagállamoknak még az idén meg kell erősíteniük azokat a Kínával szembeni állandó szubvencióellenes vámok végleges bevezetéséhez. Scholznak ugyanakkor nem lesz könnyű elegendő támogatást szereznie. Összefoghatna például Magyarországgal, ahol sorra jelentik be a kínai autóipari beruházásokat, viszont így nyílt konfrontációba kerülne a franciákkal, ráadásul kockára tenné a német kormánykoalíciót is, amelyben a szabaddemokraták támogatják a vámokat – feltéve, hogy „az uniós vizsgálatot kellő alapossággal végzik el”.

Már tavaly ősszel eldőlt

Egy, a brüsszeli lapnak nyilatkozó uniós diplomata szerint a csatát Németország már tavaly szeptemberben elvesztette, abban a pillanatban, amikor von der Leyen bejelentette a szubvencióellenes vizsgálatot. Tény ugyanis, hogy von der Leyen nem az iparág hivatalos kérése alapján indította el a vizsgálatot – az ötlet saját kútfőből pattant ki. Maga a bejelentés azt jelentette, hogy Brüsszel hatóságai bőségesen elegendő bizonyítékot gyűjtöttek össze a kínaiak ellen, vagyis biztosra mentek. 

Az ember nem indít el egy ilyen dolgot, hogy aztán azt mondja: »Ó, bocsánat, valójában nem találtunk semmit«.

– tisztázta a diplomata a realitásokat. 

Csapdahelyzet

Az egyik legnagyobb európai autógyártó, a  Stellantis komoly csatára számít a kínai riválisokkal az elektromos járművek európai piacán – mondta szerdán Carlos Tavares, a csoport vezérigazgatója. Tavares szerint az Európába és az Egyesült Államokba importált kínai járművekre kivetett vámok 

csapdát jelentenek azon országok számára, amelyek erre az útra lépnek,

hiszen elveszik a verseny lehetőségét az európai gyártóktól, így elkerülik a szerkezetátalakítást, nem válnak versenyképessé az olcsóbb kínai autókkal. Tavares szerint a vámok csak az inflációt erősítik majd, ami viszont hatással van az értékesítésre és a termelésre is. A vezérigazgató szerint 

Kína költségelőnye 30 százalék, viszont ezzel a realitással az európai kormányok nem akarnak szembenézni. 

Tavares szerint a kínai autógyártók már most 1,5 millió járművet adnak el Európában, ami 10 százalékos piaci részesedésnek felel meg.

 

 

 

villanyautó európai parlamenti választás Ursula von der Leyen
Kapcsolódó cikkek